Tuesday, April 18, 2006

از تخریب ارک علیشاه سمبل ایستادگی مردم آذربایجان جلوگیری کنیم!



از تخریب ارک علیشاه سمبل ایستادگی مردم آذربایجان جلوگیری کنیم!

http://www.shahrvand.com/?c=122&a=4331

14-05-2008

بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران ـ کانادا طی بیانیه ای به تخریب آثار باستانی آذربایجان اعتراض کرده است. در این بیانیه که در تاریخ دهم می 2008 صادر شده، آمده است:

ارک علیشاه تبریز سمبل ایستادگی مردم آذربایجان در برابر استبداد و استعمار و یکی از با ارزش ترین میراث های تاریخی آذربایجان در حال نابودی است.

ارک علیشاه تبریز که تالی “ایوان مداین” در ایران است در زمان خود بزرگترین بنای اسلامی جهان بود. این بنای عظیم به دستور وزیر سلطان خدابنده و ابوسعید ایلخانی، تاج الدین علیشاه در سالهای 724- 716 هجری قمری ( 1345- 1338 میلادی) ساخته شد.

از این بنای تاریخی تا دوران قاجار به عنوان ارک دولتی استفاده می شد و در زمان مشروطیت یکی از پایگاههای اصلی ستارخان و باقرخان و سایر مجاهدین تبریز بود. ارک تبریز یک بار بر اثر زلزلهو یک بار براثر هجوم ارتش تزاری روسیه آسیب دید.

در اوایل انقلاب، ارک تبریز به عنوان اثری طاغوتی در معرض تخریب قرار گرفت، ولی مردم تبریز به بهانه اینکه اینجا محراب مسجد است مانع تخریب آن شدند، ولی بهانه به دست امام جمعه وقت آیت الله مدنی افتاد تا جهت ایجاد “مصلی” به تخریب ” کتابخانه ملی تبریز” و تئاتر بی نظیر “بالاباغ” دست بزند که در جوار ارک تبریز قرار داشتند. در پائیز 1360 دیوار بنای تاریخی ارک را با دینامیت و بولدزر منهدم کردند تا فضای بیشتری را برای احداث مصلی اختصاص دهند. بر اثر این تخریب پایه های عظیم ارک آسیب زیادی دید، پایه هائی که با وجود زلزله شدید و توپ های سنگین ارتش اشغالگر روسیه تزاری، همچنان استوار برجای خود مانده بود.

بعد از آیت الله مدنی امر تخریب ارک را امام جمعه جانشین آیت الله مسلم ملکوتی ادامه داد تا نوبت به امام جمعه کنونی آیت الله مجتهد شبستری رسید تا وظیفه انهدام کامل ارک را به اتمام رساند.ملکوتی بعد از انهدام دیوار ارک در کتابی که منتشر کرده بود نوشت: ” بالاخره مسجد مسجد شد”. قابل دقت است که امر تخریب ارک به عهده “جهاد سازندگی” گذاشته شده بود!

امروز به بهانه ایجاد “پارکینگ طبقاتی زیرزمینی مصلی” (به طول 420 متر، عرض 18 متر با ظرفیت 600 خودرو در زمینی به مساحت 16 هزار متر) برنامه انهدام کامل ارک را تدارک دیده اند. در این امر استاندار، شهردار، امام جمعه و مسئول سازمان میراث فرهنگی که هیچکدام از آنها منتخب مردم نیستند دست به دست هم داده اند تا سمبل مقاومت مردم آذربایجان و میراث تاریخی پرهیبت آن را طعمه جهالت و کینه توزی خود علیه تاریخ و فرهنگ آذربایجان کنند.

شهردار تبریز برای منحرف کردن اذهان عمومی مردم آذربایجان از توطئه شوم تخریب ارک تبریز، ساعاتی پیش از آغاز کلنگ زنی پارکینگ مصلی در مراسم افتتاح “باغ پارک شمس تبریز” ادعا کرده است که اسناد و مدارکی در اختیار دارد که ثابت می کند مقبره شمس تبریزی در شهر تبریز واقع شده است و او اجازه نخواهد داد که شهرها و یا کشورهای دیگر شمس تبریزی را صاحب شوند!؟در حالیکه به بهانه ساخت پارکینگ زیرزمینی شاهد تخریب محوطه و عرصه تاریخی ارک تبریز هستیم در فاصله ای نه چندان دور از آن، ترمینال قدیمی تبریز به صورت خرابه ای رها شده است که اگر شهردار حسن نیت داشت می توانست برای ساخت پارکینگ از زمین این ترمینال استفاده کند.

هم اکنون تخریب این بنای باستانی در تبریز ادامه دارد و سرنوشت آن در دست کسانی است که هیچگونه خویی با میراث فرهنگی ـ تاریخی مردم آذربایجان ندارند.

ما از هموطنان خود در هرگوشه ایران می خواهیم تا صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان و مراجع ذیربط بین المللی برسانند، زیرا معتقدیم که تنها یک اعتراض وسیع و همگانی می تواند مانع این “نسل کشی فرهنگی” که علیه فرهنگ و تاریخ مردم آذربایجان طرح ریزی شده است، بشود.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home