Wednesday, October 24, 2007

ارگ عليشاه ، رئيس ‌ميراث ‌فرهنگي را به مجلس فراخواند



چرا اکبر اعلمي براي دفاع از ارک تبريز به ملت رجوع نميکند؟ ارگ عليشاه ، رئيس ‌ميراث ‌فرهنگي را به مجلس فراخواند


نماينده مردم تبريز در شكايتي به كميسيون اصل 90 خواستار حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و مجريان بنياد مصلي تبريز درد اين كميسيون براي پاسخ‌گويي درباره ارگ عليشاه شده‌ است.

ساخت مصلاي شهر تبريز در حريم ارگ عليشاه از سال 73 آغاز شد و با وجود شكايت هاي متعدد سازمان ميراث فرهنگي، ادامه يافت. ساخت مصلي علاوه بر تخريب بخشي از محوطه تاريخي حاشيه ارگ، ارگ عليشاهي را براي هميشه از ديده گردشگران نهان كرد.

“اكبر اعلمي”، نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با ميراث خبر از بررسي اين شكايت توسط كميسيون اصل 90 خبر داد و گفت:«براساس پيگيري‌هاي انجام شده، كميسيون اصل 90 مكاتباتي با رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مجريان انجام داده و از آن‌ها خواسته براي پاسخگويي در اين مورد در مجلس حاضر شوند.»

يك سال پيش نيز 6 وزير عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي براي پاسخگويي به سوالات نماينده مردم تبريز درباره تخريب ارگ‌عليشاه، به صحن علني مجلس فراخوانده شدند.

از شش وزير فراخوانده شده به صحن علني مجلس، تنها “مصطفي پورمحمدي”، وزير كشور در مجلس حضور يافت و به سوالات “اكبر اعلمي” نماينده مردم تبريز پاسخ گفت.

اعلمي در توضيح اين موضوع به ميراث خبر گفت:« هر شش وزير در جلسه كميسيون فرهنگي مجلس حاضر شدند. طبق قانون اين ورزا تا 10 روز بعد از برگزاري اين جلسه بايد در صحن علني مجلس حضور مي‌يافتند اما تا به امروز كه 2 سال از آن اتفاق مي‌گذرد جز وزير كشور هيچ وزير ديگري در مجلس حاضر نشد.»

وي افزود:« وزير كشور وعده‌هايي را براي مرمت و احياي ارگ عليشاه و آزادسازي داد اما اين وعده ها تا امروز تحقق نيافته و ما همچنان منتظر حضور اين وزرا در مجلس و مشخص شدن وضعيت ارگ عليشاه هستيم.»

اعلمي در مجلس ششم “عطاالله مهاجراني”، وزير فرهنگ و ارشاد وقت را نيز به صحن علني مجلس فراخواند.

وي در اين باره به ميراث خبر گفت:«آن زمان نيز قرار شد ارگ عليشاه بازسازي و از ساخت وسازهاي مصلي تبريز نجات يابد اما اتفاقي نيفتاد.»

همان زمان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از دست‌انداران بنياد مصلي تبريز شكايت كرد اما شكايت اين سازمان هم به جايي نرسيد.

ارگ تبريز كه امروز به صورت ايوان كوچك خشتي ميان انبوهي از آهن وسيمان ديده مي‌شود يادگاري است از مجموعه عظيم مدرسه، مسجد و خانقاه تاج‌الدين عليشاه جيلاني كه در قرن هشتم هجري ساخته شده است.

اين بنا در دوران‌هاي مختلف مورد هجوم و تخريب قرار گرفت و بارها كارآيي خود را از مسجد به انبار غله و مهمات تغيير داد.

در اثر زلزله بزرگي‌ كه تبريز را با خاك يكسان كرد تنها اين بنا فرو نريخت و به عنوان نماد مقاومت مردم تبريز استوار ماند.

ارگ عليشاه در سال 1320 به صورت گردشگاه عمومي درآمد و نام باغ ملي به خود گرفت و در حال حاضر صحن اين مسجد تاريخي، مصلي و محل برگزاري نماز جمعه تبريز شده و محدوديت‌هاي ويژه‌اي براي بازديد از آن وجود دارد.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home