Wednesday, October 24, 2007

نقش جهان در اصفهان ( فارسستان)



رفع خطر (خراب شدن پشت صحنه٫ نه مانند خرابي خود اثر در ارک يا شيخ صفي يا … در آذربايجان) از اثر جهاني نقش جهان در اجلاس يونسكو اعلام مي‌شود

دقت: آثار تاريخي مشهور در ايران عمدتا به دوران امپراطوريهاي مختلف تورک مربوط ميشوند ولي نقاط استقرار آنها داراي اهميت است. به عنوان مثال ارک در تبريز قرار دارد و نقش جهان در اصفهان (تورکستان و فارسستان)٫ اولي محکوم به فناست و ديگري تبديل به نمادي از تاريخ فارسها ميشود!! آيا اين دوگانگي در برخورد توجيهي دارد؟ بلي٫ تحريف تاريخ تورک و استفاده از آن براي تاريخ سازي براي فارسها.

استفاده سياسي و ابزاري از اسلام نيز به عنوان سلاحي در دست تحريف گران بدل شده است. اسلام شيعي-صفوي و اسلام سني-عثماني را بهانه اي براي ايجاد دشمني بين ملت تورک قرار داده اند. تورکهاي صفوي و تورکهاي عثماني تنها به خاطر دين با هم جنگيده اند نه به خاطر تفاوتهاي نژادي که فارسها مدعي هستند.

سي‌يكمين اجلاس جهاني يونسكو امروز 2 تير 86 (برابر با 23 ژوئن 2007) در شهر كريس چرچ نيوزلند آغاز به كار كرده است. به گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، خبر رفع خطر از اثر جهاني نقش جهان در اين اجلاس اعلام مي شود.

“سعيد بكتاش”، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان در اين‌باره به CHN گفت: «در پي هماهنگي ميان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، و مسئولان شهري اصفهان، شوراي شهر ،شهرداري و استانداري، با تعديل برج جهان‌نما به ميزاني كه كارشناسان يونسكو در قطعنامه خود خواستار آن شده بودند، اثر جهاني نقش جهان از خطر قرار گرفتن در فهرست ميراث در خطر ، ايمن ماند.»

وي افزود: «اين موضوع در سفر اخير كارشناس يونسكو در تهران نيز بررسي شد تاناكوچي نيز اعلام كرد در گزارشي كه به همين منظور به يونسكو مي دهد، تعديل ارتفاع برج جهان‌نما و رفع خطر از نقش جهان اصفهان نيز قيد مي شود.»

به گفته بكتاش قرار است در سي‌يكمين اجلاس جهاني يونسكو خبر رفع خطر از ميدان نقش جهان اعلام شود.

پيش از اين نيز گزارشي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر تعديل بخشي از برج جهان نما به يونسكو داده شده بود كه در اجلاس سي‌ام، كميته ميراث جهاني در آخرين قطعنامه خود خواستار تعديل كامل برج جهان نما تاميزان درخواست شده كارشناسان اين مركز شدند.

برج جهان‌نما با ارتفاع نزديك به 50 متر در 700 متري ميدان نقش جهان ساخته شده بود كه منظر آسماني اين اثر جهاني را خدشه دار كرده بود. به همين علت يونسكو با تهديد اين موضوع كه ميدان نقش جهان به همين علت در فهرست ميراث در خطر قرار مي‌گيرد، خواستار تعديل برج جهان نما تا ارتفاع 24 شده بود.

سعيد بكتاش با قدرداني از حمايت‌هاي دولت براي تعديل برج جهان‌نما اظهار اميدواري كرد در پي سعي و كوشش انجام شده، خبرهاي خوبي از محل برگزاري اجلاس جهاني يونسكو بشنويم.

پرونده ثبت 127 اثر اصفهان زير دستان كميته جهاني يونسكو

در پي بازديد “فرانچسكو باندرين”، رئيس دفتر مركز ميراث جهاني از اصفهان، مسئولان شهري و سازمان ميراث فرهنگي اين شهر تاريخي خواستار ثبت محور فرهنگي تاريخي اصفهان با الحاق به ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني شدند كه با راي مثبت باندرين، اين طرح مورد استقبال قرار گرفت.

بكتاش دراين‌باره به ميراث خبر گفت: «پرونده‌اي به همين منظور تا اواخر سال گذشته آماده و در بهمن ماه سال 85 تقديم كميته جهاني يونسكو شد. قرار بود اين پرونده كه با پرونده تعديل جهان‌نما آماده شده بود مورد ارزيابي و نگاه كارشناسي مسئولان يونسكو قرار گيرد تا براي رفع مشكلات پرونده زودتر اقدام شود.»

به گفته وي قرار بود در اين اجلاس به اين موضوع نيز رسيدگي شود و نقص‌هاي پرونده به نماينده ايران گفته شود تا كل مجموعه كه شامل 127 اثر تاريخي فرهنگي است، در سال 2009 در فهرست ميراث جهاني به ثبت برسد.

از جمله آثار مهمي كه در اين محور قرار است با الحاق به ميدان نقش جهان اصفهان به ثبت برسند مسجد جامع، بازار اصفهان، خيابان چهارباغ، عمارت‌هاي چهل‌ستون و هشت‌بهشت و پل‌هاي تاريخي سي و سه پل و پل خواجو است.

اين نخستين باري است كه چنين حجم عظيمي از آثار تاريخي فرهنگي در اجلاس جهاني يونسكو به صورت يك پرونده الحاقي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

به علت آماده نشدن كليساهاي شمال غرب كشور در سال گذشته ،امسال هيچ اثري از ايران در فهرست آثار جهاني به ثبت نمي رسد.

میدان نقش جهان مجموعه بزرگی از ساختمان‌های دوره صفوی (امپراطوري تورک-اسلامي) در شهر اصفهان است.

پیش از آن‌که شهر اصفهان به پایتختی صفویه برگزیده شود در این میدان باغی گسترده وجود داشته است بنام «نقش جهان». در دوره شاه عباس اول، آن باغ را تا حدود امروزی آن گسترش داده‌اند و در پیرامون آن مشهورترین و عظیم‌ترین بناهای تاریخی اصفهان مانند مسجد جامع عباسی (در ضلع جنوبی)، مسجد شیخ لطف‌الله (در ضلع شرقی)، عمارت عالی‌قاپو (در ضلع غربی) و سردر قیصریه (در ضلع شمالی) ساخته شده است. طول این میدان از شمال به جنوب بالغ بر ۵۰۰ متر و عرض آن حدود ۱۶۵ متر است.

این میدان در سدهٔ یازدهم هجری قمری (سدهٔ هفدهم میلادی) یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان بوده است و در دوره شاه عباس و جانشینان او محل بازی چوگان، رژهٔ ارتش، چراغانی، و محل نمایشهای گوناگون بوده است. دو دروازه سنگی چوگان از آن دوره هنوز در شمال و جنوب میدان از شکوه دیرین آن حکایت می‌کند.

شرح مفصل این میدان را جهانگردان نامدار اروپایی مانند شوالیه شاردن فرانسوی، تاورنیه، پی‌یترو دولاواله، سانسون، انگلبرت کمپفر و دیگران که از پایتخت صفوی دیدن کرده‌اند، بدست داده‌اند.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home