Monday, November 05, 2007

مدیران کرد تصمیم گیرنده امور میراث فرهنگی آذربایجان شده اند




مدیران کرد تصمیم گیرنده امور میراث فرهنگی آذربایجان شده اند

چنبره کردها بر سازمان میراث فرهنگی آذربایجان

میللی شورا-سه شنبه 27 شهريور1386 :آیاز: وهابزاده يكي از كردهاي افراطي،از معاونان سازمان ميراث فرهنگي در تبريز مي باشد اين فرد بسياري از پروژه هاي عمراني سازمان را به صورت پيماني در اختيار مي گيرد و ضمن تغيير بافت اين بناها، تمامي نماهايي را كه تاثيري از معماري عثماني و تركي دارند را به معماري كردي تغيير مي دهد.

به عنوان مثال مناره هاي مسجد و زيارتگاه عينالي تبريز به شكل مخروطي بود . شكل مخروطي در مناره ها و گنبد ها يكي از علامات معماري عثماني است. وي بعد از اينكه معاون سازمان در آذرباجان شرقي شد بلافاصله دستور داد مناره هاي مسجد از حالت مخروطي به حالت نيم كره اي تغيير يابد.

اين فرد در يك جلسه رسمي دستور داده بود اسم تمامي روستاهايي كه در اول آنها كلمه كورد وجود دارد جمع آوري گردد و از اين طريق سعي دارد آذربايجان را مهد كوردها معرفي كند.وهابزاده كار مرمت پل قيز كورپوسو در ميانه را انجام داد و عامدانه با استفاده از مصالح كم دوام باعث شد اين پل دو سه هفته بعد از مرمت ويران گردد. جالب است بدانيد 400 ميليون تومان صرف تعمير اين پل گرديد.

وهابزاده وقتي به تبريز آمد كرايه نشين بود ولي الان در طول سه چهار سال صاحب ساختمان هفت طبقه اي در وليعصر تبريز شده است كه چند ميليارد تومان ارزش دارد. اين ساختمان از همان پولهايي درست شده است كه وي براي مرمت و بازسازي پروژه ها در اختيار دارد.

عمراني يكي ديگر از كردان مسئول در سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي، فرمانده جريان هويت سازي در سازمان است. وي رئيس سابق ميراث فرهنگي آذربايجان غربي و مدتي سرپرست اداره ميراث آذربايجان شرقي بود

امينيان كرد ديگري است كه مسئول مرمت آثار استان آدربايجان شرقي و اردبيل است . وي نيز در پي تبديل آثار عثماني به كردي مي باشد.

نظر وهابزاده در مورد آذربايجان و غير ترك بودن مردم آن: تاتها كرد بودند. چون تاتها كرد بودند پس زبان آذربايجان هم كردي بود. تعمير قيز كورپوسو در ميانه توسط وهابزاده صورت پذيرفته . الان محوطه باستاني خدافرين هم توسط اين فرد كاوش مي شود.

امينيان كورد بدون مجوز كار مرمت و كاوش مسجد حسن پادشاه را انجام ميدهد. كار كاوش در مسجد حسن پادشاه به خاطر تغيير هويت از عثماني به كردي به صورت سري انجام ميگيرد و از ورود دانشجويان و مردم و حتي خبرنگاران به سايت جلوگيري مي كنند. قدمت مسجد و عظمت آن بيش از گؤي مچيد برآورد مي شود. همچنين در لايه هاي زيرين باستانشناسي در محوطه اين مسجد آثاري بدست آمده است كه قدمت آن به هزاره هاي قبل از ميلاد و حتي قبل از عصر آهن بر مي گردد. ضمنا اين فرد در قلعه بابك نيز كار مرمت و تغيير بافت را انجام مي دهد.

عمراني در نامه اي به وزير اطلاعات كليه كاركنان و فرزندان ترك آذربايجاني شاغل در ميراث فرهنگي شمالغرب را پان تركيست معرفي كرده و خواستار تصفیه و اخراج آنان از سازمان شده است.

تا چند سال پيش در مناره بقعه سيد حمزه در كنار مقبره الشعرا ماه و ستاره اي وجود داشت همانند حلال و ستاره هاي ساير مساجد در تركيه. ولي اكنون از اين حلال و ستاره خبري نيست گويا اينان علامت ماه و ستاره موجود در مناره را به اين دليل كه در پرچم توركيه نيز ماه و ستاره وجود دارد نتوانستند تحمل كنند.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home