Monday, November 05, 2007

سر سرباز هخامنشی و مجوعه تاریخی شهه ر یئری خیاو ( مشکین شهر)



سر سرباز هخامنشی و مجوعه تاریخی شهه ر یئری خیاو ( مشکین شهر)

طی هفته های اخیر و پس از آنکه سر سرباز هخامنشی در یکی ار حراجیهای لندن ( حراج کریستی لندن و با قيمت 580 هزار پوند(يك ميليون و284 هزارو 188 دلار) به فروش رفت و صاحب انگلیسی آن با قیمت ارایه شده ‪ شده از سوی دولت ایران جهت فروش آن با سازمان میراث فرهنگی ایران مخالفت کرد بحثهای زیادی در باره فروش این اثر به اصطلاح تاریخی در مجلس و هئیت دولت شد و حتی این بحث ها به صدا وسیما نیز سرایت کرد و برنامه های متعددی با حضور اساتید باستان گرا تشکیل شد و چنین نتیجه گیری شد که فروش این اثر خیانت به تاریخ ایران و میراث فرهگی ایرانیان است و سازمان میراث فرهنگی در این باره کم کاری کرده است

این در حالیست که سال پیش در چنین روزهایی مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل ( علویان صدر ) از تخریب 80 در صدی سنگ افراشته های مجوعه تاریخی شهر یئری خیاو ( مشکین شهر) خبر داد و مصاحبه وی در خبرگزاری ایرنا انعکاس یافت وی علت ای تخریب را عدم توجه باستان شاسان ( عليرضا هژبري‌ نوبري"، باستان‌شناس و سرپرست كاوش در شهريري)

ین طرح به ضرورت محافظت از این اثر تاریخی اعلام کرد.

شهريري محوطه‌اي به وسعت 400 هكتار است كه در نزديكي پيرازمان از روستاهاي مشكين‌شهر قرار دارد. اين محوطه از سه قسمت معبد، قلعه و دشت قوشاتپه تشكيل شده است. قدمت معبد و قلعه به عصر آهن (3200 تا 2550 سال پيش) و قدمت دشت قوشاتپه به دوره نوسنگي (9000 سال پيش) مي‌‌رسد.

باستان‌شناسان در آخرين فصل كاوش در شهريري تعداد زيادي ظروف سفالين، اشيا زرين پلاك طلا، آويز طلا، دكمه‌هاي تزئيني طلا و تعدادي پلاك مفرغي، ابزار جنگي، صدف، مهره‌هايي از جنس خمير شيشه، لاجورد، عقيق، فيروزه و اشيا ديگري كشف كردند.
تاكنون در محوطه باستاني شهريري سه فصل مختلف كاوش انجام شده است. اين محوطه باستاني 37 سال پيش براي اولين بار توسط يك باستان‌شناس انگليسي به نام چارلز برني كاوش شده يود. شهريري در 2 كيلومتري روستاي پيرازمان قرار دارد.

ولی با کذشت بیش از یک سال ازاین خیانت تاریخی این خبر نه در سازما ن میراث فرهنگی اردبیل و نه در سازمان میراث فرهنگی کشور و حتی صدا وسیما کمترین انعکاسی نیافت این گونه عکس العمل در باره دو اثر تاریخی در دو نقطه از این کشور نمی تواند دلیل منطقی داشته باشد و جز این نیست که شونیسم فارس عزم خویش را برای نابودی میراث تاریخی آذربایجان جزم کرده است و این بار نیز نمایندگان خاین آذربایجام کمتری اقدامی در این مورد انجام ندادند.

این گونه اعمال ضد بشری باید به اطلاع یونسکو و دیگر سازمانهای بین المللی رسانیده شود تا این گونه میراث فرهگی آذربایجان که یکی از تمدنهای تاریخی دنیاست توسط شونیسم فارس یکی پس از دیگری نابود نگردد.

ین امر باید توسط فعالین خارج از کشور صورت پذیرد یکی از سازمانهای تحت نظر یونسکو که به این گونه اعمال رسیدگی میکند شورای بین المللی حفالظت از بناهای تاریخی است .

INTERNATIONAL CONCUIL ON MOUNATAIN AND SITES

احمد نورانی

www.icomos.org

لیکهای مرتبط:

http://www.chtn.ir/sundryShow.aspx?ID=982
http://www.chn.ir/interactivity/show/?section=2&id=43120
http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=22951
http://www.chn.ir/News/?section=2&id=27176
http://www.chn.ir/News/?section=2&id=26366

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home