Wednesday, October 24, 2007

خانه ستارخان كه در حال تخريب بود در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفت



خانه ستارخان كه در حال تخريب بود در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفت و تا دو سال ديگر ترميم و به موزه تبديل خواهد شد.

نماينده مردم تبريز در مجلس: خانه ستارخان تبديل به موزه مي‌شود



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس


محمدرضا ميرتاج‌الديني ـ نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، با اعلام اين خبر افزود: با پيگيري‌هاي صورت گرفته امروز صبح (شنبه) جلسه‌اي با سرپرست سازمان ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي و رييس شوراي شهر تبريز داشتيم و تصميمات خوبي نسبت به احيا و بازسازي مجموعه ستارخان گرفته شد.

وي افزود: هم‌چنين در جلسه‌اي كه امروز عصر با رحيم مشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ـ داشتيم، وي دستور داد كه 3 ميليارد ريال براي اين موضوع با اولويت و فوريت اختصاص داده شود كه اين اعتبار براي بازسازي خانه ستارخان هزينه خواهد شد.

براساس اين گزارش همين رقم نيز بايد از سوي مراكز استاني مساعدت شود تا اين مجموعه پس از دو سال به يك مجموعه تاريخي قابل توجه تبديل شود.

به گفته‌ي نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شده كه اين مجموعه پس از احيا تبديل به موزه مبارزات مردم تبريز و سرداران دوران مشروطه شود.

به گزارش ايسنا، ‌اين خانه كه از سوي مالكان آن به بخش خصوصي فروخته شده و بخش‌هايي از آن تخريب شده بود، خانه‌ي ستارخان، اسحله‌خانه، محل استقرار نيروهاي مبارز و ستاد فرماندهي مبارزان مشروطه در تبريز بود.

بر اين اساس در دوران استبداد صغير مردم تبريز به فرماندهي ستارخان قيام كردند و نتيجه مبارزات يك سال آن‌ها و ديگر آزادي‌خواهان منجر به پيروزي انقلاب مشروطه و بازگشايي مجدد مجلس اول شد.

به گفته نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس اين خانه،‌ كانون الهام بخش مبارزات مشروطه بود.

ميرتاج‌الديني با تقدير از اقدام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: ما در كميسيون فرهنگي مجلس براي احياي آثار ملي موضوعات را پيگيري مي‌كنيم.

وي با اشاره به تخريب بخشي از اين خانه افزود: با توجه به اين كه نقشه‌ي اين خانه در اسناد موجود است، با بودجه‌ي در نظر گرفته شده، خانه‌ي ستارخان تا دو سال ديگر ترميم و تبديل به موزه‌ي مبارزات مردم تبريز خواهد شد.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home