Wednesday, October 24, 2007

ارگ عليشاه براي هميشه از ديده گردشگران نهان شد



ارگ عليشاه براي هميشه از ديده گردشگران نهان شد

سازمان ميراث فرهنگي شكستن حريم ارگ عليشاه را با سكوت برگزار كرد.

تلاش‌هاي نماينده مردم تبريز براي نجات ارگ عليشاه به جائي نرسيد. وي پس از احضار شش وزير كشور، تصميم گرفته است رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و مجريان مصلي تبريز را به مجلس بكشاند.

تبريز(خبرگزاري ميراث فرهنگي) زهراكشوري_ ساخت مصلي تبريز بي هيچ واكنشي از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به پايان رسيد. رئيس سازمان ميراث فرهنگي گلستان در گفتگو با ميراث‌خبر حتي حاضر نشد راي نهايي دادگستري درباره تخريب بخشي از ارگ عليشاه و مخدوش شدن حريم آن به رسانه‌ها اعلام كند.

اين راي به تازگي و پس از پايان يافتن ساخت مصلي تبريز از سوي دادگستري صادر شده است.

ظاهرا تنها معترض اين اتفاق “اكبر اعلمي“، نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي است که با احضار شش وزير و حاضر شدن تنها يك وزير براي پاسخگويي به مجلس٫ درباره تخريب و محصور شدن اين ارگ فعاليت ميکند. از اين ميان تنها “مصطفي پورمحمدي”، وزير كشور در مجلس حضور يافت. هر چند حضور پورمحمدي هم نتوانست سرنوشتي كه براي ارگ عليشاه رقم زده شده بود، نجات دهد.

اكبر اعلمي پس از آن، در شكايتي جديد به كميسيون اصل ۹۰ خواستار حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و مجريان مصلي تبريز به مجلس شده است.

“اسفنديار مشايي”، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري تاكنون هيچ توجهي به اعتراض‌هاي نمايندگان مجلس نشان نداده است. اما پيش از اين احضار، “حميد بقايي”، قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، در گفتگو با ميراث خبر احضار شش وزير را حساسيت مردم و ارگانهاي دولتي را به حفاظت از حريم آثار تاريخي تصويب كرده كه مي‌توان از آن بهره خوب گرفت.

بايد منتظر زمان رسيدگي به اين پرونده و اكنش سازمان ميراث فرهنگي به اين فراخوان شد.

اقدامات ضد فرهنگي و تاريخي رژيم حاکم بر ايران عليه آذربايجان به مرحله خطرناکي رسيده است. رژيم با استفاده از جو مذهبي حاکم بر آذربايجان اقدام به تخريب آثار باستاني آذربايجان مينمايد. حتي استفاده از مذهب بر بافت مدرن شهرسازي آذربايجان نيز تاثير گذار شده است. دولت با پررنگتر کردن و حمايت از مذهبيهاي شوونيست٫ سياستهاي پاک کردن تاريخ تورکها را با زرنگي خاصي ادامه ميدهد. ساخت مصلا براي مذهبيها بهانه اي شد تا دولت بدون روبرو شدن با اعتراضات تاثيرگذار٫ کار تخريب و پنهان ساختن ارک را به پايان برساند. پنهان شدن ارک ميتواند باعث فراموشي و تخريب تدريجي آن باشد.

نمونه اي از تاثير مذهب بر بافت مدرن شهر مسجد معجزلر ميباشد. اين مسجد که در نصف راه (ميداني در تبريز) قرار دارد باعث هدر رفتن و بي استفاده شدن يکي از بزرگترين روگذرهاي آذربايجان شده است. به اين ترتيب که اين مسجد با قرار گرفتن در نزديکي اوتوبان٫ و تلاش مذهبيهاي افراطي دولتي در نگهداري آن (با اعتراف به قلابي بودن اين مسجد) عملا روگذر و اتوبانهاي زير آنرا بي مصرف نموده است. خيابانهاي اطراف حتي براي عبور دو اتوموبيل نيز مناسب نيستند در حالي که اين خيابانها ۵ بانده طراحي شده بوند.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home