Wednesday, October 24, 2007

خروج ارگ‌عليشاه از ليست جاذبه‌هاي ايران



خروج ارگ‌عليشاه از ليست جاذبه‌هاي ايران

پس از تاييد ساخت مصلاي جديد تبريز در محوطه ارگ عليشاه و ناكام ماندن درخواست‌هاي مكرر سازمان ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي در استفاده‌هاي تاريخي و گردشگري از اين بنا، اين سازمان ديگر هيچ مالكيتي بر اين بنا ندارد.

--------------------------------------------------------------------------------

درهاي ارگ عليشاه بسته شد. پس از تاييد ساخت مصلاي جديد تبريز در محوطه ارگ عليشاه و ناكام ماندن درخواست‌هاي مكرر سازمان ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي در استفاده‌هاي تاريخي و گردشگري از اين بنا، اين سازمان ديگر هيچ مالكيتي بر اين بنا ندارد.
درهاي بسته مجموعه ارگ عليشاه بزرگترين بناي خشتي آذربايجان هرگونه امكان بازديد عمومي از اين بنا را غير ممكن ساخته است.
«فرهاد صدادي» كارشناس روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان شرقي گفت:«بازديد از اين بنا تنها در شرايط ويژه و با گذر از فيلترهاي متعددي چون هماهنگي با مصلي، دفتر امور ائمه جمعه، سازمان ميراث فرهنگي و نگهباني محوطه ارگ براي چند دقيقه‌اي امكان‌پذير است.»
ارگ تبريز كه امروز به صورت ايوان كوچك خشتي ميان انبوهي از آهن وسيمان ديده مي‌شود يادگاري است از مجموعه عظيم مدرسه، مسجد و خانقاه تاج‌الدين عليشاه جيلاني كه در قرن هشتم هجري ساخته شده است. اين بنا در دوران‌هاي مختلف مورد هجوم و تخريب قرار گرفت و بارها كارآيي خود را از مسجد به انبار غله ومهمات تغيير داده است. طي زلزله عظيمي‌ كه تبريز را با خاك يكسان كرد تنها اين بنا فرو نريخت و به عنوان نماد مقاومت مردم تبريز استوار ماند. اين بنا در سال 1320 به صورت گردشگاه عمومي درآمد و نام باغ ملي به خود گرفت و در حال حاضر صحن اين مسجد تاريخي، مصلي و محل برگزاري نماز جمعه تبريز شده و محدوديت‌هاي ويژه‌اي براي بازديد از آن وجود دارد.

بناي تاريخي عليشاه در خيابان امام خميني نرسيده به ميدان شهرداري تبريز واقع شده كه با وجود داربست‌هاي متعددي كه سالهاست بر پيكر فرسوده‌اش بالارفته بسيار خسته به نظر مي‌رسد. اين داربست‌ها كه جهت مرمت بنا بسته شده بود از سال گذشته همزمان با كناره‌گيري سازمان ميراث فرهنگي و توقف مرمت همانطور رها شد.ازدي ارگ عليشاه كه مي‌توانست همانند ديگر بناهاي منحصربه‌فرد ايران شهرت جهاني داشته باشد در سايه آهن و سيمان از فهرست جاذبه‌هاي آذربايجان حذف ‌مي‌شود.
اد سازه‌هاي فولادي حاشيه ارگ به حدي است كه اين بنا حتي از نزديك‌ترين فاصله نيز به راحتي قابل رويت نيست.
ارگ تبريز درحالي كه مي‌توانست مانند گنبدسلطانيه و ارگ‌بم جهاني باشد و گردشگران زيادي را متوجه ايران كند به يك بناي منزوي و در حال تخريب تبديل شده است.
«احمد سبط حسيني» مدير عامل دفتر خدمات مسافرتي سبط تور كه تحقيقات وسيعي در تاريخ و فرهنگ ايران انجام داده معتقد است:«با اينكه كه اين بنا در حال نابودي است اما هنوز هم مي‌تواند به عنوان يكي از جاذبه‌هاي تاريخي منطقه مورد بهره‌برداري قرار گيرد.با طراحي و ساماندهي يك مجموعه گردشگري هم مي توان شمار زيادي از گردشگران بين‌المللي را به ايران كشاند و هم از تخريب آن جلوگيري كرد در غير اين صورت در چند سال آينده بايد شاهد ويراني كامل اين بنا باشيم.»

توضيح: سالها براي رهايي ارک تبريز از دستان غاصبان تلاش بعمل آمد ولي بخاطر اينکه اين بناي تاريخي و با ارزش در استانهاي فارس نيست! تنها امر بر مسدود کردن آن داده شد. برج جهان نما فقط و فقط بدليل ديده شدن از محوطه ميدان نقش جهان اصفهان تعديل شد ولي مصلاي تبريز حکم به نابودي ارک ميدهد!! اقدامي همگاني لازم است تا بفهمند آذربايجان به تاريخش بها ميدهد. افراد و موسسات دلسوز آذربايجاني بايد دست به يک اعتراض بين المللي بزنند. در اين راه آماده ياري به افراد و موسسات مربوطه هستيم

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home