Wednesday, October 24, 2007

شكايت ميراث فرهنگي از تخريب كننده خانه ستارخان



شكايت ميراث فرهنگي از تخريب كننده خانه ستارخان

معاون ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي اعلام كرد

شكايت ميراث فرهنگي از تخريب كننده خانه ستارخان

خبرگزاري فارس: معاون حفظ و احياي ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي با اشاره به تخريب خانه ستارخان گفت: از همان روز اول تخريب طرح شكايتي توسط ميراث فرهنگي تنظيم شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سازمان ميراث فرهنگي، بهروز عمراني امروز افزود: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نسبت به موضوع بي تفاوت نبوده و با همكاري شهرداري تبريز از همان روز نخست تخريب طرح شكايتي را تنظيم كرده تا با مالك ساختمان برخورد جدي داشته باشد.
وي همچنين از ارزش ثبت ساختمان خبر داد و اظهار داشت:به دليل تخريب بخش اعظمي از ساختمان در حمله روس ها، بناي مذكور بيشتر به لحاظ معنوي ارزش ثبت دارد.
براساس اين گزارش، اعلام تخريب خانه ستارخان موجي از نارضايتي در بين شهروندان آذربايجاني و بخصوص تبريزي را بدنبال داشته و موجب اعتراض افكار عمومي و انعكاس وسيع تخريب خانه سردار ملي نسبت به ميراث فرهنگي و سهل انگاري صورت گرفته در حفاظت شايسته از خانه ستارخان شده است.
در عين حال رئيس سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي در پي انشتار خبر تخريب خانه ستارخان در تبريز گفت: هم اكنون در حال بررسي و گفت و گو با شهرداري براي جلوگيري از تخريب آن هستيم.
خداوري كريمي نژاد افزود: خانه تاريخي ستارخان چندين سال پيش از سوي وراث فروخته شده و هيچ درخواستي براي ثبت اين اثر سازمان وجود ندارد.
وي اضافه كرد: بيشتر بناي خانه ستارخان در زمان حمله روسها ويران شده و چيزي براي ثبت ميراث فرهنگي باقي نمانده است.
كريمي نژاد اضافه كرد: وارثان اين خانه ملك را فروخته‌اند و در حال حاضر ملك مذكور توسط خريدار در حال تخريب و بازسازي است و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هيچ دخالتي در اين ماجرا ندارد.
اين مقام مسئول با بيان اينكه تنها فضاي باقي مانده از اين ملك باغچه‌اي بوده كه چند سال پيش بين وراث تقسيم شده است، تاكيد كرد: در زمان تفكيك وراث به سازمان مراجعه كردند و براي ملك خود سند تفكيكي گرفتند.

*پيشينه خبر
اين گزارش مي افزايد، خبرگزاري فارس روز جمعه 22 شهريور ما با انتشار خبري، خبر از تخريب خانه سردار ملي ايران به دنبال بي توجهي مسئولان امر كه وظيفه حفاظت از ميراث ملي و فرهنگي را دارند، داد.
نتيجه سردار ملي (ستارخان) در همان روز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز گفته بود: از زمان كوچ ستارخان به تهران، اين خانه توسط عمه سردار به فردي به نام حميد مسگري فروخته شده كه بعدها با فوت مسگري در چند سال گذشته قبل 700 متر اين خانه در معرض فروش قرار گرفت و اكنون حدود 300 متر باقيمانده اين خانه يك هزار متري نيز در حال تخريب توسط خريدار است.
به گفته سامي، خانه ستارخان به نصف قيمت فروخته شده و در اين ميان سازمان‌ها و مسئولان مربوطه هيچ واكنشي نشان نداده‌اند.
گزارش خبرنگار فارس از تبريز همچنين حاكي است، اهالي كوچه ستارخان در كوي اميزخيزي تبريز نيز كه خانه ستارخان در آن واقع است با تهيه و تنظيم نامه اعتراضي از تباني مقاطعه‌كار سودجو با ميراث فرهنگي و سهل‌انگاري شهرداري منطقه 4 شهر در ويران كردن خانه ستارخان خبر داده بودند.
براساس اين گزارش، اهالي و ساكنان كوچه ستارخان تاكيد كرده‌اند، با تلاش اين اهالي و پيگيري‌هاي مكرر، ميراث فرهنگي اين خانه را به عنوان ميراث فرهنگي تعيين كرده بود و بر اساس درخواست مالك براي تفكيك آن مجور صادر و مالك مي‌توانست به جز در نقطه‌اي كه خانه ستارخان محسوب مي‌شد، در قطعات ديگر ساخت و ساز داشته باشد و اينك با تباني برخي كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و مقاطعه كار سودجويي كه اين قطعه را از مالك اصلي به قيمت اندك خريداري كرده ، اعياني قطعه ميراث فرهنگي را نيز تخريب كرده و با استفاده از سهل انگاري شهرداري منطقه در حال از بين بردن خانه ستارخان هستند.
اين گزارش مي‌افزايد، مردم اين بخش از منطقه تبريز در نامه خود تاكيد كرده‌اند كه شهرداري منطقه 4 و ميراث فرهنگي در جريان امور هستند، ولي اقدامي براي جلوگيري از آن انجام نمي‌دهند.
برپايه اين گزارش، تخريب خانه ستارخان در حالي صورت مي‌گيرد كه سازمان ميراث فرهنگي مسئوليت مستقيم و قانوني در قبال شناسايي آثار بجاي مانده از چهره‌ها و شخصيت‌هاي تاريخي، فرهنگي و معروف داشته و بايستي از آنها حفاظت كند و با توجه به جايگاه تاريخي و ارزشمند ستارخان در تاريخ مبارزات ملي ـ مذهبي آذربايجان و ايران، ميراث فرهنگي و شهرداري منطقه مي‌بايست از تخريب آن جلوگيري مي‌كردند و اميدواريم مسئولان در قبال مردم و آيندگان پاسخگو باشند.
گزارش خبرنگار فارس همچنين حاكي است، ستارخان از سرداران جنبش مشروطه‌خواهي ايران و ملقب به سردار ملي است كه در مقاومت تبريز، جانفشاني‌هاي بسياري كرد.

*گذشته عمارت ستارخان
خانه ستارخان در گذشته هاى دور محل ستاد فرماندهى مبارزات مشروطه خواهى و نيز جنگ‌هاى ضداستعمارى ستارخان و نيروهاى وى عليه استعمار روس بود.
پس از پيروزى انقلاب مشروطه در سال 1285 هـ.ق و عزيمت ستارخان، باقرخان و نيروهاى آنان به تهران، حوادثى در تبريز رخ داد كه موجب شد اين خانه رفته رفته از كانون توجه خارج شده و تا به امروز نيز غربت خود را بازنيابد.
پس از كشته شدن ستارخان، اوضاع كشور آبستن حوادثى شد كه در نهايت نيروهاى روسيه دوباره در كشور و بخصوص آذربايجان مجال خودنمايى يافته و در نهايت خانه سرداران مشروطه را در تبريز به توپ ببندند.
صمد سردارى‌نيا، مورخ و پژوهشگر تاريخ معاصر آذربايجان در اين باره مى گويد، از آن جا كه دولت استعمارى روسيه از مبارزات ستارخان و باقرخان بر ضد نيروهاى آنان خاطره خوبى نداشت، 3 روز پس از عاشوراى سال1330 هـ.ق با گلوله‌هاى توپ، خانه اين 2سردار بزرگ مشروطه را با خاك يكسان كرد.
اين گفته شايد نشانگر آن باشد كه هم اكنون ديگر اثرى از خانه ستارخان نمانده باشد، اما «نگار عذارى» عروس ستارخان و همسر «يدالله خان» فرزند ارشد ستارخان در اين باره نظر ديگرى دارد.
وي اعتقاد دارد، خانه ستارخان به دست روسها تخريب شد و از آن عمارت بزرگ، بيش تر بخشهاى نظامى مانند مركز ستاد فرماندهى، محل استقرار نيروها، اسلحه خانه و... مورد حمله قرار گرفت و قسمت اندرونى عمارت از تخريب مصون ماند.
اين بانوى كهنسال با تأييد اين كه خانه مورد بحث، بقاياى همان عمارت ستارخان است، تأكيد مى كند، اين خانه در طول يكصد سال گذشته دچار تغييرات بسيارى شده است.
در اين ميان حاج على دروچى كه خانواده وى از حدود 120 سال گذشته در همسايگى عمارت ستارخان اقامت داشته و پدرش «آقاباباخان» از همراهان قشون ستارخان بوده است، مى گويد، در سال1352خانه ستارخان به دليل رسيدگى نكردن و شكستن ديوارها تخريب و عقب كشى شد.
وى مى افزايد: در همان سالها همه اسناد و مداركى را كه از گذشته مانده بود جمع آورى و مراجعات مكررى به اداره ميراث و شهردارى داشته ام تا نسبت به خريد و احياى اين بنا اقدام شود، اما پس از30 سال، اين تلاشها به نتيجه نرسيده است.
نتيجه تلاشهاى حاج على دروچى تا حدودى مثبت بوده چرا كه در نهايت، ميراث فرهنگى استان در سالهاى گذشته با ارسال كارشناسان خود ضمن تأييد صحت تاريخى بودن اين خانه، نقشه جامع عمارت اصلى ستارخان را تهيه كرده تا شايد در سالهاى آينده اقدام به خريد و بازسازى آن شود.
انتهاي پيام/ص

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home