Wednesday, October 24, 2007

خانه تاريخي ستارخان در فهرست آثار ملي ثبت نشده است



خانه تاريخي ستارخان در فهرست آثار ملي ثبت نشده است

رئيس سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي با اشاره به تخريب خانه ستارخان:


خانه تاريخي ستارخان در فهرست آثار ملي ثبت نشده است



24 شهريور 1386

استان: آذر بايجان شرقي

شهرستان: تبريز



خانه تاريخي ستارخان چندين سال پيش از سوي وراث فروخته شده و هيچ درخواستي براي ثبت اين اثر در سازمان وجود ندارد.

به گزارش ميراث آريا (chtn)و به نقل از واحد خبر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، "خداوردي كريمي‌نژاد" رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي،‌صنايع‌دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي با بيان اين مطلب گفت: بيشتر بناي خانه ستارخان در زمان حمله روس‌ها ويران شده و چيزي براي ثبت ميراث فرهنگي باقي نمانده است.

وي ادامه داد: وارثان اين خانه اين ملك را فروخته‌اند و در حال حاضر ملك مذكور توسط خريدار در حال تخريب و بازسازي است و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هيچ دخالتي در اين ماجرا ندارد.

اين مقام مسئول، با بيان اينكه تنها فضاي باقي مانده از اين ملك باغچه‌اي بوده كه چند سال پيش بين وراث تقسيم شده است، تاكيد كرد: در زمان تفكيك وراث به سازمان مراجعه كردند و براي ملك خود سند تفكيكي گرفتند.

كريمي نژاد، با اشاره به بازديد از خانه ستارخان خاطر نشان كرد:هم‌اكنون در حال بررسي و گفتگو با شهرداري براي جلوگيري از تخريب آن هستيم.

رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي،‌صنايع‌دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي تاكيد كرد: چون اين خانه جزئي از ميراث معنوي محسوب مي‌شود به دنبال آن هستيم تا براي حفظ اين ميراث كاري انجام دهيم.

همچنين "بهروز عمراني" معاون حفظ و احيا آذربايجان شرقي با اشاره به تخريب خانه ستارخان تاكيد كرد: به دليل تخريب بخش اعظمي از ساختمان در حمله روس‌ها، بناي مذكور بيشتر به لحاظ معنوي ارزش ثبت دارد. با اين حال اين سازمان نيز نسبت به موضوع بي‌تفاوت نبوده و با همكاري شهرداري تبريز از همان روز نخست تخريب طرح شكايتي را تنظيم كرده تا با مالك ساختمان برخورد جدي داشته باشد.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home