Wednesday, October 24, 2007

نماينده مردم تبريز خواستار ثبت خانه ستارخان در فهرست آثار ملي كشور شد



نماينده مردم تبريز خواستار ثبت خانه ستارخان در فهرست آثار ملي كشور شد

تبريز، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۶/۰۶/۲۶‬
داخلي.سياسي.اجتماعي.ميراث.مجلس.نماينده.ستارخان.

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور با اعتراض به تلاش‌هاي اخير براي تخريب بقاياي خانه ستارخان در تبريز، خواستار ثبت اين خانه در فهرست آثار تاريخي كشور شد.

حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: در نامه خود به رحيم مشاعي، همچنين خواستار تحديد حدود خانه سردار ملي و احيا بخش‌هاي تخريب شده در گذشته در جريان حمله روس‌ها در دوره مشروطيت به تبريز شده است.

وي همچنين خواستار خريد خانه ستارخان از مالكان خصوصي و بازسازي آن و آماده‌سازي عمارت ستارخان تحت عنوان موزه مبارزات مردم تبريز در انقلاب مشروطه جهت بازديد مردم و گردشگران از آذربايجان شده است.

ميرتاج‌الديني در نامه خود با اظهار تاسف از تلاش‌هاي اخير در تخريب كامل اين خانه آورده است: هر از گاهي در غيبت و غفلت مسوولان، حوادثي در گوشه و كنار كشور اتفاق مي‌افتد كه آثار تاريخي اين مرز و بوم را مورد بي‌مهري و تاخت و تاز قرار مي‌دهد و بقاياي خانه ستارخان در تبريز به عنوان يادگار مشروطيت يكي از آنهاست.

وي، در اين نامه خطاب به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آورده است اكنون اين خانه كه كانون الهام بخش مبارزات مردم تبريز در دوران استبداد صغير و به عنوان يادگار مشروطيت است، در معرض تخريب قرار گرفته‌است و نياز به حمايت جدي سازمان تحت مديريت جنابعالي دارد.

مرحوم ستارخان سردار ملي ايران در دوران سخت استبداد صغير پرچم آزادي خواهي و مشروطيت طلبي را بردوش حمل كرد و مبارزات يك ساله مردم تبريز را بهمراه آزاديخواهان رهبري كرد.

وي بطور يكسان به مقابله با استبداد داخلي و استيلاي خارجي برخاست و فرياد زد كه "ماندن در زير سايه بيرق حضرت بوالفضل (س) را به رفتن به تحت‌الحمايه ‪ ۷‬دولت ترجيح مي‌دهد.ك/‪۳‬
‪۵۸۷/۵۸۶/۶۱۲‬

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home