Saturday, November 24, 2007

محله تاريخي دوران قاجاريه عودلاجلار (عودلاجان) از سوي شهرداري تهران تخريب ميشود



در ادامه تخريبات عمدي آثار تورک٫ محله تاريخي دوران قاجاريه عودلاجلار (عودلاجان) از سوي شهرداري تهران تخريب ميشود

مهدي معمارزاده، کارشناس سازمان ميراث فرهنگي، شهرداري را مسوول اين تخريب ها دانست و گفت؛ شهرداري براي تامين هزينه هاي خود اقدام به فروش تراکم ساختمان در مناطق به ثبت رسيده مي کند و سازمان ميراث فرهنگي به علت نداشتن قدرت اجرايي، کاري نمي تواند انجام دهد. وي علت تخريب بافت هاي تاريخي به ثبت رسيده ملي را، نبود مديريت درست شهري دانست و افزود؛ تا يک مديريت درست و کارشناسانه بر شهر حاکم نباشد با چنين تخريب هايي روبه رو هستيم.

معمارزاده با اشاره به تخريب در سه راه امين حضور گفت؛ شهرداري بدون گرفتن هيچ مجوزي از سازمان ميراث فرهنگي اين محوطه را تخريب کرد.

به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي از بين رفتن بافت هاي ديرينه تهران که تنها گنجينه هاي به ياد مانده از دوران تاريخي اين شهر هستند، مي تواند صدمات جبران ناپذيري به حيات فضاي شهري تهران وارد کند.

يکي از کارشناسان ميراث فرهنگي از تخريب شبانه سه بناي تاريخي در بافت عودلاجلار (عودلاجان) خبر داد و گفت؛ در فاصله تنها يک شب تمام اين ساختمان ها با لودر تخريب شده و هيچ چيز ديگري از آنها باقي نمانده بود.

برخي از اهالي عودلاجلار (عودلاجان) معتقدند پايين بودن قيمت زمين هاي مسکوني عودلاجلار (عودلاجان) باعث شده است که عده يي سرمايه دار بتوانند اين زمين ها را خريداري و با پرداخت هزينه گزافي تبديل به ملک تجاري کنند.

بر اساس اسناد تاريخي بافت و محله عودلاجلار (عودلاجان) به عنوان يکي از بخش هاي مهم تهران عهد ناصري از لحاظ سياسي محل سکونت تعداد زيادي از رجال و اعيان قاجاري بوده است. عودلاجلار (عودلاجان) از دو واژه «عود» و «لاجي» تشکيل شده که به دليل قرار داشتن بازار عطاران در اين منطقه به اين نام معروف شد.

براي نخستين بار ۱۵۰ سال پيش، مسيو کرشيش معلم اتريشي مدرسه دارالفنون نقشه اين بافت تاريخي را با تمام گذرها، کوچه ها و حتي بناهاي تاريخي و ارزشمند اين بافت به تصوير کشيد. وي که در دارالفنون تاريخ و جغرافي، حساب، هندسه و فنون توپخانه تدريس مي کرد از سوي شاه قاجاري مامور شد نقشه تهران را براي اولين بار طراحي کند. فهرست خانه هاي تاريخي عودلاجلار (عودلاجان) گواه آن است که قالب ساختاري اين بخش از تهران دوران قاجار را اعيان قاجاري و منسوبان دربار قاجار، کارکنان درباري، سفيرها و اقليت هاي مسيحي و يهودي تشکيل مي دادند. در هر يک از بخش هاي بافت تاريخي عودلاجلار (عودلاجان) فهرستي از نام چندين خانه تاريخي ارزشمند وجود دارد. در ميان اين بناها تعدادي از آنها به دليل بي توجهي و رها شدن و همچنين تعدادي هم به خاطر تخريب هاي ناشي از فعاليت هاي عمراني شهرداري تهران نابود شده اند.

آثار ثبت شده بافت تاريخي عودلاجلار (عودلاجان) شامل مسجد خان مروي، خانه فرمانفرما، آب انبار مسجد حکيم، امامزاده يحيي، باغ سفارت روسيه، بازارچه نايب السلطنه، ساختمان چاپخانه، حمام حکيم باشي، حمام خانم، خانه قوام الدوله، خانه امام جمعه، سقاخانه سرچشمه، خانه موتمن الاطبا، گذر و محله مسجد شاهي، مدرسه خان مروي، مسجد و منار پامنار، مدرسه رضاييه، خانه وثوق مسجد ميرزا محمود است و اکنون محله تاريخي عودلاجلار (عودلاجان)٫ که در فهرست آثار ملي جاودانه شده است، بدون هيچ گونه هراسي و در سکوت مسوولان سازمان ميراث فرهنگي توسط شهرداري تخريب مي شود.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home