Tuesday, November 13, 2007

محوطه 6 هزار ساله بافت تاريخي قم بخاطر نبود 5 ميليون تومان تخريب شد



محوطه 6 هزار ساله بافت تاريخي قم بخاطر نبود 5 ميليون تومان تخريب شد

خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گروه ميراث فرهنگي_ حسن ظهوري_مجتمع تجاري بافت تاريخي قم در حالي روي آثار 6 هزار ساله ساخته مي شود که پيش از اين پژوهشکده باستان شناسي مجوز کاوش در اين محوطه را صادر کرده بود اما سازمان ميراث فرهنگي استان و پژوهشکده اعتبارات ميليوني اين کاوش را تامين نکردند.



"سيامک سرلک"، سرپرست کاوش باستان شناسي در محوطه شادقلي قم دراين باره به ميراث خبر گفت: «محوطه شاد قلي در راستاي احداث مسير پروژه عمارياسر به شدت تخريب شد و بر همين اساس يک فصل کوتاه کاوش در آن به انجام رسيد که منجر به کشف آثار 6 هزار سال پيش شد. اين درحالي است که قرار بود اين کاوش ها ادامه داشته باشد که به علت عدم تامين اعتبار اندک آن بلاتکليف ماند.»



وي افزود: «مجوز کاوش در محوطه شاد قلي حدود 4 ماه پيش صادر شد اما نه پژوهشکده باستان شناسي و نه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم حاضر به تامين اعتبار آن که بالغ بر 5 ميليون تومان بود نشدند.»



به گفته سرپرست کاوش باستان شناسي در محوطه شادقلي قم اين درحالي است که بودجه کاوش در يک محوطه باستاني بيش از اين است و قصد هيات باستان شناسي مستند نگاري محوطه بوده است.



درحالي كه باستان‌شناسان پس از كاوش‌هاي خود در بافت تاريخي شهر قم مسئولان اين شهر را نسبت به وجود آثاري متعلق به 6 هزار سال پيش آگاه كردند، هم‌اكنون مجتعمي تجاري در بافت تاريخي روي آثار 6 هزار ساله و در عرصه و حريم دو خانه تاريخي ساخته مي‌شود.



به گفته انجمن‌هاي فعال ميراث فرهنگي در استان قم،‌ اسكلت اين مجتمع تجاري بالا رفته است و از سوي ديگر نه تنها آثار باستاني موجود در بافت تاريخي تخريب شده كه اين مجمتع تجاري در حريم دو خانه تاريخي بافت قم قرار گرفته است.



ساخت اين مجتمع در حالي در بافت تاريخي قم ادامه دارد كه بنا به دلايل نامعلومي هيچ‌يك از كارشناسان ميراث فرهنگي حاضر به صحبت كردن درباره آن نيستند.


محوطه 6 هزار ساله بافت تاريخي قم بخاطر نبود 5 ميليون تومان تخريب شد

http://www.chn.ir/

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home