Wednesday, November 14, 2007

حکایت ربع رشیدی و مسئولان آذربایجان دوست



حکایت ربع رشیدی و مسئولان آذربایجان دوست !!!

چندی است خبر ثبت وقفنامه ربع رشيدي به عنوان نخستين اثر از ايران در سازمان جهاني يونسكو منتشر شده است . ثبت اين اثر ، افتخاري بزرگ و ارزشمند براي آذربایجان و علي‌الخصوص شهر تبريز محسوب مي‌شود چرا كه به تعبير برخي كارشناسان ، ربع‌رشيدي چيزي از تخت جمشيد كم ندارد ولي نبود امكانات فني مناسب و انجام نشدن كاوشهاي علمي باعث شده اين مجموعه ی بزرگ و ارزشمند تاكنون ناشناخته بماند . ربع‌رشيدي مهمترين مركز علمي - آموزشي در قرن هفتم هجري به دست وزير دانشمند ايلخانان ، خواجه رشيدالدين فضل‌الله همداني بنا نهاده شد كه يكي از باشكوه‌ترين و عظيم‌ترين حوزه هاي علمي عصر ايلخانان بوده و هزاران دانشجو و صدها استاد و دانشمند از اقصي نقاط جهان با كتابخانه‌اي شامل هزاران جلد كتاب در آن به تحصيل و تدريس پرداخته‌اند . مجموعه ی بزرگ ربع‌رشيدي در سال 1354 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و به جرات مي‌توان گفت در ميان جهانيان شناخته شده مي‌باشد ولي متاسفانه آنطور كه بايد در جهت احيا و بازسازي آن فعاليتي در خور اين مجموعه صورت نگرفته است . عليرغم موافقت شخص احمدی نژاد با اختصاص بودجه‌اي براي احياي ربع‌رشيدي ، فقط 100 ميليون تومان اعتبار براي سال 1386 به آن اختصاص يافت كه رقم بسيار ناچيزي مي‌باشد .

طبق گفته ی مسئولان جهت كاوش بيشتر و كشف زواياي پنهان اين مجموعه بايد تقريبا 800 منزل مسكوني واقع در حريم ربع‌رشيدي تملك شود كه با توجه به اختصاص بودجه ناچيز ، اين تملك ها امكانپذير نبوده و همچنان ربع‌رشيدي زير خروارها خاك باقي خواهد ماند .

روز گذشته لاله روح‌انگيز ، مسئول كاوش ربع‌رشيدي اعلام كرد : چهار هزار قطعه كاشي مربوط به دوران ايلخاني طي كاوشهاي صورت گرفته در كنار يكي از برجهاي مربوط به دوران صفوي در محدوده مجتمع ربع‌رشيدي كشف شده ولي عمليات كاوش در اين منطقه كه خارج از قلعه صفويه است، به علت خشتي بودن بنا متوقف گرديده است . به واقع ربع‌رشيدي افتخار تمدن مشرق زمين است و حال اين بي‌توجهي شايسته ی چنين مجموعه عظيم و تاريخي نيست زيرا علاوه بر اينكه براثر بي‌توجهي ها اين مجموعه همچنان در زير خاكها باقي مانده ، عدم اطلاع‌رساني به مردم علي‌الخصوص نسل جديد نيز در اين باره باعث شده كه همچنان مجموعه بزرگ ربع‌رشيدي ناشناخته باقي بماند و جز در محافل علمي حرفي از آن به ميان نيايد .

آذربایجان اویره نجی حرکاتی - تبریز

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home