Monday, July 14, 2008

مسجد الجايتو ورامين دستکاري ميشود!

مسجد الجايتو ورامين دستکاري ميشود!

مسقف شدن يكي از مساجد مهم چهار ايوانه ايران در حالي در شوراي فرهنگي ورامين با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تصويب شد كه بسياري از كارشناسان ميراث فرهنگي اجرايي شدن اين طرح را مغاير با شرايط تاريخي اين بناي 800 ساله اعلام كردند.

اين كارشناسان در گفت و گو با ميراث خبر اجراي اين طرح را زير سوال برده و درباره آسيب رسيدن به سازه و هويت تاريخي آن هشدار دادند.

موضوع مسقف شدن مسجد جامع ورامين كه از سال ها پيش مطرح شده بود ، يكي از طرح‌هايي است كه همواره با مخالفت مسوولان ميراث فرهنگي در دوره هاي مختلف روبه رو شده است.

با اين وجود، اين بار رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در جلسه‌اي با فرماندار ،نماينده ستاد نماز جمعه و رييس شوراي تبليغات ديني شهر ورامين با ايجاد پوشش براي اين مسجد تاريخي موافقت كرد.

روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز كه در گزارشي اين خبر را منعكس كرده ،اين امر را در راستاي تحقق خواسته‌هاي برخي از مسوولان شهري ورامين دانسته‌است .

در اين گزارش آمده است:« “سيد مهدي مجابي ” دكتراي بافت‌هاي شهري و عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت كه مرمت اين بنا را به عهده دارد در حال تهيه طرحي در اين زمينه است.»

اين گفته‌ها در حالي در رسانه‌ها منتشر شد كه مجابي در گفت و گو با CHN اعلام كرد نه تنها از اجراي اين طرح بي اطلاع است بلكه مخالفت‌هايي در راستاي اجراي آن نيز دارد .

به گفته وي اجراي اين طرح با كالبد ديرينه مسجد مغايرت دارد زيرا اصل بنا به اين صورت احداث شده كه در فضاي طبيعي قرار بگيرد.در ضمن اين بنا از نظر سازه‌اي قابليت اجراي اين طرح را ندارد.

مجابي در پاسخ به سوال خبرنگار CHN مبني بر اينكه توجيه اين شورا اين است كه اين سقف سيار بوده و قابليت تغيير را دارد و اين ايده از مساجد عربستان گرفته شده است،گفت :« نمي‌دانم آيا به راستي اين تكنولوژي در ايران وجود دارد ؟ و براي آوردن اين تكنولوژري چه هزينه هاي كلاني بايد صرف شود اما مي‌دانم كه معمولا اين گونه سقف‌ها در فضاهاي بسيار وسيع ايجاد مي‌شوند و در بنايي همچون مسجد جامع ورامين قابليت اجرايي ندارد.»

وي تاكيد كرد :« در حال حاضر من مسووليت ادامه طرح مرمتي اين بناي تاريخي را دارم و اين برنامه را نيز سعي مي كنم به بهترين نحو اجرا كنم و در موارد ديگر هرگز اطلاعي ندارم.»

هشدار كارشناسان

در همين حال “محمد اميني”،مولف كتاب دو جلدي تاريخ اجتماعي ورامين نيز در گفت و گو با CHN هشدار داد :« در صورتي كه اين طرح در مسجد جامع اجرا شود، نمي توان اميد داشت كه تاريخ پس از اين بدون تحريف صيانت شود.»

به گفته وي ،از نظر تاريخي اين امر درست نيست زيرا نسل‌هاي بعدي بايد با تاريخ و ابنيه مهم مذهبي آشنا شوند ولي اجراي اين طرح ها ممكن است بنا را به نابودي تدريجي نزديك كند.

اميني تاكيد كرد:« اگر قرار است اين هزينه كلان براي ايجاد سقف متحرك مسجد جامع ورامين صرف شود چرا اين هزينه را براي احداث يك مصلا با توجه به نيازهاي شهر ورامين استفاده نمي‌شود . جمعيت نمازگزار رو به فزوني است و قطعا اين مسجد به زودي پاسخگو اين تعداد نمازگزار نخواهد بود .يك سوال براي من باقي مي‌ماند چرا وقتي به سازه آسيب مي‌رسد و احتمال نابودي اين بنا مي‌رود حتما بايد اين اقدام صورت بگيرد؟»

از سوي ديگر “محمدحسن محبعلي “،رييس سابق پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و مسوول هيات سابق مرمت اين مسجد تاريخي در اين باره به CHN گفت :« پيش از اين نيز ايجاد سقف كاذب در مسجد جامع مطرح شده بود كه از سوي كارشناسان مورد مخالف قرار گرفت اما امروز نمي دانم كه قرار است چه اتفاقي در مورد اين اثر ارزشمند تاريخي _ مذهبي بيافتد.»

وي در ادامه احداث اين سقف را منوط به شرايط ويژه اي دانست و افزود :« اگر هم قرار باشد اين طرح اجرايي شود بايد به صورت اليافي باشد و از سوي ديگر رنگ و نوع پارچه مهم است و بايد نظارت ها بسيار قوي صورت بگيرد و اين امر هزينه‌ كلاني نياز دارد .»

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا بهتر نيست اين هزينه صرف مرمت ايوان اصلي مسجد شود كه سال هاست در محاصره داربست ها قرار دارد به CHN پاسخ داد :« به هر حال ايوان اصلي مسجد در حال حاضر نياز به مرمت دارد و هزينه آن مانع شده پس از گذشت 40 سال از آغاز مرمت اين بنا ،ساماندهي آن به نتيجه برسد .»

به رغم مخالفت استادان و متخصصان ميراث ، مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به نتيجه در اين زمينه رسيده و حتي روابط عمومي آن اعلام كرده است كه در حال گرفتن مشاور در اين زمينه است .

اين در حالي است كه اسناد و مدارك تاريخي گوياي آن است كه مسجد جامع ورامين از نمونه هاي كامل و با‌شكوه مساجد چهار ايواني ايران در قرن هشتم هجري قمري است و بر اساس كتيبه سردر ، احداث آن به زمان سلطان محمد خدابنده (الجايتو) برمي گردد ،مي تواند تاريخ ورامين را حياتي دوباره بخشد .

ورامين 8 هزار ساله داراي 114 بنا و اثر تاريخي منحصر به فرد است كه هر كدام اين آثار مي تواند ،گردشگران داخلي و خارجي را به سوي اين شهر جلب كند.chn

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home