Monday, December 03, 2007

تخريب هفت اثر تاريخي مراغه در يك پروژه تجاري



تخريب هفت اثر تاريخي مراغه در يك پروژه تجاري


تاریخ 12/09/1386 ساعت:21:34

ایجنا نیوز/ خبرگزاری جوانان آزادیخواه ایران: هم زمان با ورود شركت آتي ساز به شهر مراغه با هدف بازسازي و بهترسازي بافت اين شهر، تنها در اثر اجراي يكي از پروژه هاي اين شركت، هفت اثر تاريخي و ملی به يك باره تخريب شده‌اند.

به گزارش خبرنگار «جهان»، اجراي پروژه خيابان 60متري جام جم كه در قديمي‌ترين نقطه شهر مراغه واقع شده است به همراه دو حاشيه تجاري - مسكوني سي متري در طرفين اين خيابان، با تراكم رايگان 300% كه جمعا با عرض 120 متر در حال احداث است، موجب تخريب هم زمان هفت اثر تاريخي شده است.




كاروانسراهاي شريف، حاج اكبر، ميراز علي، دوشابچلار و موعديان و خانه آصف و بازار مسجد سفيد، آثار مربوط به دوره‌هاي صفوي و قاجاري است كه همگي تنها به علت عملياتي كردن يك پروژه تجاري – عمراني خراب شده‌اند.



از سوي ديگر، واقع شدن دو اثر تاريخي ثبت شده در محل اجراي طرح معروف به خيابان 120 متري، موجب شده تا تلاش مضاعفي براي خراب كردن آن‌ها نيز صورت گيرد.



ساخت و ساز تا حريم نيم متري مسجد سفيد و مسجد ريحان با ماشين آلات سنگين و عدم رعايت حريم معقول و معمول طرح از طرفي و گذاشتن آب در كنار پايه هاي مسجد سفيد و خاك برداري تا فاصله نيم متري اين دو مسجد به عمق شش متر، تنها نمونه‌اي از اقدامات عمراني شركت آتي ساز در اين بافت سنتي و تاريخي است.




تصويري از مسجد ريحان مراغه در حال تخريب



نوشته هاي نقشه برداري با اسپري رنگ بر روي ديوار مسجد سفيد، نمونه ديگري از اجحاف بر عليه آثار تاريخي اين شهر است.

به گزارش «جهان»، كتيبه‌هاي مسجد سفيد كه چند سال پيش يكي از آن‌ها نيز دزديده شد‌ و هيچ حفاظ و حصاري براي مراقبت از كتيبه دوم نيز وجود ندارد، از نظر وضوح تاريخ نگارش، در ايران منحصر به فرد است. اين كتيبه ها مطابق نظر كارشناسان ميراث فرهنگي به دوران شاه طهماسب صفوي باز مي‌گردد.
علاوه بر این، سر ستون‌ها و سقف نوشته‌هاي مسجد سفيد و ستون‌هاي مسجد ريحان، به لحاظ ارزش تاريخي، در جايگاه ويژه‌اي قرار دارند.

نامه‌هاي پي در پي رياست وقت اداره ميراث فرهنگي شهرستان مراغه در اعتراض به اجراي اين قبيل پروژه ها و به طور مشخص پروژه جام جم، خود دلالت بر اهميت آثار تاريخي واقع در طرح دارد.

لازم به ذكر است كه مسجد سفيد و مسجد ريحان از آثار ثبت شده ميراث فرهنگي هستند كه در اثر ساخت و سازهاي پنج سال اخير، به چنين وضعي دچار شده اند.

به گفته مسئولان و مقامات محلی، يكي از نمايندگان استان آذربايجان شرقي، در ورود شرکت آتی ساز به این شهر نقش بسزایی داشته و حتی شخصا" با مغازه داران برای تخلیه محل جهت اجرای پروژه های تجاری این شرکت وارد مذاکره شده است.

گفتنی است امضای وي پای بسیاری از قراردادهای این شرکت وجود دارد و این در حالی است که اين نماينده مجلس در ظاهر هیچ گونه مسئولیتی در این شرکت ندارد.

گذشته از اين، اجراي پروژه خيابان جام‌جم از سوي شركت آتي ساز در مراغه، مشكلات ديگري را نيز به همراه داشته است كه در صورت لزوم، اسناد و مدارك آن‌ها نيز ارائه خواهد شد.

همچنین فیلم ویدئویی تخریب مسجد سفید و آب گذاشتن در پای این مسجد برای طبیعی جلوه دادن تخریب برای مشاهده در اختیار «جهان» قرار دارد.

متن نامه اعتراض رئیس اداره میراث فرهنگی مراغه به فعالیت آتی ساز:

باسمه تعالي


مراغه دومین شهر تاریخی استان و دهمین شهر دارای بافت تاریخی و فرهنگی کشور می باشد. گلایه ها و انتظارات مردم در حفظ و نگهداری آثار تاریخی فقط متوجه این اداره نیست؛ ای کاش به جای سرمایه گذاری برای احداث چنین مجموعه بی هویتی، 1 درد اعتبار آن را برای مرمت و احیای دانه های ارزشمند شهری و اعطای کاربری مناسب در زمینه جلب گردشگر و استفاده عمومی معطوف می گشت.

قطعا" در عرض 2 سال آماده بهره برداری شده و بازده سرمایه گذاری آن نیز در مدت کوتاهی با سود بیشتر حاصل می شد و چندین بنای ارزشمند که نشان از هویت تاریخی و معماری کهن این شهر دارد پا بر جا می ماند. امید است شهرداری و اعضای محترم شورای شهر با همفکری همدیگر برای نجات این آثار بشتابیم.
به پیوست، محدوده بافت تاریخی شهر و حرایم آن و قانون مصوب حفظ و نگهداری بافت های ارزشمند شهری جهت استفاده به خدمتتان ارسال می گردد.

ناصر زواری_ سرپرست اداره میراث فرهنگی مراغه



رونوشت:

- مدیر کل میراث فرهنگی استان



- مدیریت محترم شرکت آتی ساز

- اعضای محترم شورای اسلامی شهر
- فرمانداری محترم

- نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home