Wednesday, May 04, 2011

اختصاصی مهر/
بقعه قیدار نبی (ع) فراموش شده در غبار بی توجهی ها







زنجان - خبرگزاری مهر: زنجان را می توان جزو آن دسته از استانهایی دانست که برغم برخورداری از پتانسیلهای بسیار تاریخی آنچنان که باید در مسیر حفظ این میراث گام برنداشته و در این میان بقعه حضرت قیدار نبی(ع) را می توان شاخصی برای مجموع کم توجهی ها دانست.
به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، عدم توجه میراث فرهنگی استان زنجان به وضعیت نامناسب ابنیه تاریخی استان سرانجام موجب شد امام جمعه شهرستان قیدار (خدابنده) در خطبه های نماز جمعه زبان به انتقاد از مسئولان میراث فرهنگی بگشاید.

حجت الاسلام علی طهماسبی با انتقاد شدید از مسئولان میراث فرهنگی استان زنجان بدلیل عدم توجه به وضعیت بقعه تاریخی حضرت قیدار نبی همه مشکلات این بنای ارزشمند مذهبی و تاریخی را متوجه میراث فرهنگی دانست و تاکید کرد: مشکلات این بنای ارزشمند موجب نارضایتی علاقمندان شده است.

وی افزود: خواسته همه نمایندگان مردم در مجلس، امامان جمعه، فرمانداران گذشته و حال و به ویژه مردم از متولیان و مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری رسیدگی به وضعیت کنونی این مکان مقدس و جلوگیری از تخریب آن و توسعه بقعه بوده است.



حجت الاسلام طهماسبی با بیان اینکه زائران حرم حضرت قیدار نبی همواره با مشکل در این زمینه مواجه هستند، تصریح کرد: مظلومیت حرم حضرت قیدار نبی (ع) سالهاست در اثر بی توجهی میراث فرهنگی مردم را رنج داده است.

امام جمعه خدابنده تاکید کرد: اینگونه نگاه میراث فرهنگی به بقعه قیدار نبی(ع) به حیثیت و آبروی ما لطمه می زند.

مرقد مطهر حضرت قیدار نبی (ع) در مجموعه تاریخی شهرستان خدابنده مرکز در دامنه کوه قیدار واقع شده است و این مجموعه شامل حرم، صحن و مسجد جامع می شود و از نظر قدمت تاریخی از قدیمی ترین مناطق تاریخی استان زنجان است، نخستین و قدیمی ترین سند این مجموعه متعلق به سال 719 هجری قمری است و این مکان با شماره 312 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.



مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار در ذکر جد او پیامبر گرامی اسلام (ص) نوشته است حضرت قیدار نبی جد سی ام رسول اکرم (ص) است و در تاریخ یعقوبی آمده است پس از حضرت اسماعیل (ع)، قیدار جانشین پدر می شود و مردم را به توحید دعوت می کند همچنین در کتاب جلالیون تالیف محمد باقر مجلسی نیز بر همین منوال شجره قیدار نبی (ع) را به حضرت ابراهیم (ع) و حضرت آدم نسبت داده است .

بقعه حضرت قیدار نبی (ع) در سال 719 به همت بانو بلغار خاتون همسر غازان خان مغول تجدید بنا شده است سپس گنبد آن در سال 751 (ه.ق) به دست استاد تیمورخان سلطانیه ای احیا و در قرن 11 (ه.ق) گچبری می شود.

گنبد این بقعه در عین سادگی بسیار جالب و به سبک خاصی ساخته شده است و از نوع گنبدهای زنگوله ای است.



همچنین مسجد جامع امروز که محل اجتماع و برگزاری نماز عبادی سیاسی جمعه است و متعلق بودن این بنا به حضرت قیدار نبی (ع) با استشهاد 65 نفر از علمای طراز اول نیز مورد تایید قرار گرفته است و از معدود پیامبران الهی است که در کشورمان مدفون شده و صحت وجود بارگاه آن حضرت در این شهر مورد تایید تعدادی از علمای بزرگ شیعه قرار گرفته است.

حرم مطهر حضرت قیدار نبی (ع) در رونق این شهر سهم بسزایی داشته و همه روزه پذیرای زائران کثیری از نقاط مختلف کشورمان است که برای زیارت می آیند و زائران نیز همواره به دلیل نداشتن محل اسکان و استراحت بلاتکلیف بوده و با خاطره خوشی این محل را ترک نمی کنند.

مهمترین مشکل این بنای ارزشمند بی توجهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در توسعه، بازسازی و زیباسازی حرم است که گنبد بدون کاشی کاری رها شده و خود بنا نیز در حال تخریب است و در زمان بارندگی، برف و باران به داخل بقعه راه می یابد و سالهاست از طرح توسعه صحبت می شود اما از اجرای آن خبری نیست.

وزیر مسکن و شهرسازی در سفر خود به استان زنجان هنگام زیارت مرقد قیدار نبی با وضعیت اسفبار بقعه قیدار نبی روبرو شد از این وضعیت ابراز تاسف کرد و بر لزوم رسیدگی به این بقعه تاکید کرد.

در این سفر نیکزاد در پاسخ به درخواست موسوی نماینده مردم خدابنده در مجلس دستور تخصیص اعتبار توسط این وزارتخانه داد و همچنین طبق دستور استاندار اعتباری نیز از سوی استانداری برای بازسازی این بقعه در نظر گرفته شد.



محمد رئوفی نژاد استاندار زنجان که با ورود خود به استان زنجان تحولات زیر ساختی را در استان ایجاد کرده بخش میراث فرهنگی و گردشگری را به عنوان یکی از اهداف مهم در نظر گرفته است اما برغم تلاشهای استاندار برخی مانع از توسعه این بخش می شوند.

همچنین موسوی نماینده مردم خدابنده در مجلس از وضعیت نامطلوب کنونی بقعه قیدار نبی انتقاد کرد و گفت: وضعیت کنونی بقعه قیدار نبی در شان ایشان که از اجداد پیامبر بزگ اسلام است، نیست.

موسوی با بیان اینکه همه قوانین مصوب شده برای ارج نهادن به مقام شامخ بزرگان دین و رفاه حال مردم است، افزود: مقام یک پیامبر بزرگ از قانون فراتر است و همه این قوانین برای حفظ مقام پیامبران و معصومین است و باید در راستای حفظ شان بزرگان تلاش شود.

وی از تشکیل جلسات ویژه با رئیس اوقاف کشور و همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی در آینده نزدیک برای رسیدگی به وضعیت بقعه قیدار نبی خبر داد و تاکید کرد: باید همه دستگاه های مرتبط در این خصوص فعالیت کنند.

میراث فرهنگی مانع رسیدگی به بقعه قیداری نبی توسط اوقاف می شود

حجت الاسلام علی باقری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از آمادگی کامل این اداره کل برای رسیدگی به بقعه و گنبد قیدار نبی خبر داد و گفت: اگر میراث فرهنگی مانع نشود ما آمادگی کامل برای بازسازی و رسیدگی به این بنا ارزشمند را داریم.

حجت الاسلام باقری با تاکید بر سخنان حجت اسلام طهماسبی امام جمعه خدابنده، از آماده بودن اعتبار برای بازسازی بقعه قیداری نبی و ممانعت میراث فرهنگی خبر داد و افزود: میراث اجازه بازسازی را نمی دهد و حتی در زمان تعویض ضریح میراث فرهنگی علیه اداره اوقاف شکایت کرد.

وی افزود: باید با بحثهای کارشناسی دقیق و تعامل مشکل بقعه قیدار نبی حل شود و اوقاف آماده است گنبد بقعه قیدار نبی را با طرح بسیار عالی بازسازی کند.

میراث فرهنگی از هرگونه بازسازی آثار و ابنیه تاریخی حمایت می کند

از سوی دیگر امیر الهی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر با رد برخی اظهار نظرها در مورد عدم دادن اجازه توسط این سازمان برای بازسازی ابنیه تاریخی در استان، گفت: میراث فرهنگی از هرگونه رسیدگی و بازسازی ابنیه تاریخی استقبال می کند.

به هرحال باید توجه داشت که بقعه قیدار نبی(ع) در حال تخریب است ، بقعه ای که امروز هرکسی مشکلات ناشی از عدم توجه به آن را به گردن سایرین می اندازد.

با کمی تلاش و همکاری می توان شرایط فعلی این بنا را که نه در شان پیامبری بزرگ و عظیم الشان همانند حضرت قیدار نبی(ع) است و نه در شان مسافران و زائرانی که برای زیارت این مکان مقدس می آیند، ساماندهی کرد و این تلاش و همکاری تنها در سایه قبول مسئولیتها و پشتکار بیشتر فراهم می شود.

...............................................

گزارش و عکس : رحیم مقدمی

رئوفی نژاد انتقاد کرد:
وضعیت حال حاضر بقعه قیدار نبی(ع) باعث شرمندگی است زنجان - خبرگزاری



مهر: استاندار زنجان با اشاره به اینکه بقعه قیدار نبی (ع) در مرکز شهر قیدار واقع شده است گفت: با طرح ساماندهی و بازسازی این بقعه، قسمتی از شهر ساماندهی می شود و از سوی دیگر خود بقعه نیز بازسازی می گردد چرا که وضعیت فعلی این بقعه باعث شرمندگی است.
به گزارش خبرنگار مهر در زنجان ، محمد رئوفی نژاد عصر پنج شنبه در جلسه بازسازی قیدار نبی (ع) با اشاره به تأخیر طولانی در اجرای این طرح اذعان داشت: طی 2 سال گذشته تصمیماتی در رابطه با طرح قیدار نبی (ع) اتخاذ اما به دلایل مختلف از جمله بار مالی و عدم هماهنگی دستگاه های درگیر در پروژه مانع از اجرای به موقع آن شد.

وی ادامه داد: فاز اول طرح قیدار نبی (ع) نیمه شعبان امسال کلنگ زنی می شود و محور اصلی آن ساماندهی گنبد و فضای نیم هکتاری موجود در آن خواهد بود.

رئوفی نژاد، هزینه اجرای این طرح را حداقل 15 تا 20 میلیارد تومان دانست و افزود: با عنایت ویژه ای که رئیس جمهور به اجرای چنین طرح هایی دارد به یاری خدا اعتبار آن را تأمین می کنیم.



استاندار زنجان گفت: هر کاری که در رابطه با قیدار نبی (ع) صورت بگیرد در ارتقای معنوی شهر، استان و کشورمان مؤثر است لذا باید هر چه سریعتر مراحلی از طرح که اولویت و ضرورت آن بیشتر است به مرحله اجرایی برسد.

همچنین معاون عمرانی استاندار زنجان، نیز مساحت زمین اجرای این طرح را 100 هکتار عنوان کرد و افزود: امسال 76 میلیون تومان اعتبار برای بازسازی و ترمیم قیدار نبی (ع) اختصاص یافته و 50 میلیون توان نیز توسط وزیر مسکن تأمین می شود.

در ادامه معاون برنامه ریزی استاندار زنجان حل مشکل تملک را در تأمین ملک معوض دانست و اظهار داشت: اگر به جای زمین هایی که تملک می شود از قبل زمین های جایگزین همراه با تسهیلات بانکی در اختیار صاحبان زمین ها قرار بگیرد مشکل تملک زمین ها در سطح گسترده ای حل می شود.

کریمی افزود: برای تأمین منابع مالی طرح نیز می توان با جایگزینی فضاهای تجاری موجود با فضاهای تجاری که در این طرح ساخته خواهد شد استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: تا زمانی که طرح نهایی مشخص نبوده و بازده زمانی برای اجرای طرح مشخص نشود نمی توان اجرای طرح را آغاز کرد.

بقعه قیدارنبی (ع) در مرکز بافت شهرستان خدابنده با فضای 6000 متر مربع قرار دارد.

خبرگزاری مهر در تاریخ هفدهم خردادماه سالجاریی گزارشی با تیتر بقعه قیدار نبی (ع) فراموش شده در غبار بی توجهی ها گزارشی در خصوص وضعیت نامطلوب بقعه قیدار نبی(ع) را منتشر کرده بود.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home