Friday, June 06, 2008

تخريب حمام تاريخي قوشالار به عنوان اثر ملي در اهر

تخريب حمام تاريخي قوشالار به عنوان اثر ملي در اهر

حمام تاريخي قوشالار كه پاييز سال گذشته از خاك بيرون آمده بود، هفته ي پيش تخريب شد.

ساخت حمام قوشالار كه باني آن حاج رمضان آي پيرزني بوده، به دوره ي قاجار بر مي گردد. اين اثر تاريخي كه كلاً زير زمين بوده تا 40 سال پيش فعاليت داشته و بعد به مرور زير خاك مدفون شده بود، پاييز سال 86 ضمن عمليات خاكبرداري از دل خاك بيرون آورده شد و ميراث فرهنگي استان از مرمت آن در سال 87 و اختصاص اعتبار براي آن خبر داد.( سايت سازمان ميراث فرهنگي۲۱/۱۱/۸۶ )

در خصوص تملك و مرمت آن سال گذشته جلسه اي در اهر با حضور مالك، شهردار، فرماندار و نماينده سازمان ميراث فرهنگي ترتيب مي يابد و توافقنامه اي كه به موجب آن شهرداري متعهد به تملك آن تا سقف 100 ميليون تومان و ميراث فرهنگي متعهد به مرمت و بازسازي آن مي شود، حاصل مي گردد. تا آن جا كه در كميته ي برنامه ريزي شهرستان اهر مبلغ 50 ميليون تومان براي مرمت آن اعتبار تخصيص مي بايد و سازمان ميراث فرهنگي هم اعتباري در حدود 300 ميليون تومان در نظر مي گيرد.

با اين همه به ناگاه اين بناي تاريخي منحصر به فرد تخريب و نيست گرديد. اين در حالي است كه حمام مورد بحث در 30/11/86 به شماره ثبت 21084 در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده بود.

اين بنا قبل از ثبت در فهرست آثار ملي توسط مالك ، خريداري شده بود و ايشان با اطلاع از وجود اثر تاريخي در زير زمين خريداري شده، با ميراث فرهنگي براي تملك و مرمت آن همكاري كرد، اما تأخير اين سازمان در تملك و چه بسا دلائل ديگر باعث شده كه مالك بيش از اين منتظر شهرداري اهر و ميراث فرهنگي نماند. شهردار اهر عنوان مي كند كه تملك محل با سقف مشخص شده در توافق ميسر نبود و مالك مبلغ بالاتري را مطرح مي كرد و نيز شوراي شهر مصوبه اي براي تملك آن نداشت و ما در صورت انتقال سند و مصوبه ي شورا مي توانستيم تملك كنيم.

اما در اين ميان، كوتاهي ميراث فرهنگي كاملاً آشكار است. از زمان كشف حمام تا تخريب بيش از 5 ماه زمان در ميان بود و اين كه چرا پاي شهرداري براي تملك به ميان آمده زياد قابل توجيه نيست. به هر حال مقصر اصلي اين ضايعه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است و حتي توافق او با شهرداري براي تملك نيز نمي تواند انگشت اتهام را از آن دور بدارد. كارشناسان اين سازمان علي رغم اطلاع از آغاز تخريب هيچ اقدامي نكردند تا شايد مانع از تخريب تمام آن شوند و بعد از گذشت يك هفته از تخريب نيز شكايتي از سوي سازمان صورت نگرفت. بر اساس ماده 558 قانون مجازات اسلامي تخريب آثار ملي جرم محسوب مي شود و دادگستري برابر ماده 727 قانون مجازات اسلامي بدون وجود شاكي خصوصي نمي تواند به جرم مندرج در آن ماده رسيدگي كند.

اكنون ديگر آجري هم از آن بناي زيبا كه با معماري با شكوه اسلامي روزگاري در نظافت و پاكيزگي مردم اهر در تلاش بود، باقي نمانده است و صد اقسوس كه ديگر كاري هم براي احياي آن نمي توان كرد و محل آن تبديل مي شود به نماد بي توجهي سازمان ميراث فرهنگي استان به مير اث فرهنگي و آثار تاريخي منطقه ي ارسباران. منطقه اي كه با وجود برخورداري از آثار تاريخي بسيار مهم و جاذبه هاي گردشگري متنوع هنوز اداره ميراث فرهنگي و گردشگري ندارد.

جالب اين كه سرپرست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي بعد از اطلاع از تخريب حمام قوشالار در ۱۱ خرداد اين خبر را مي دهد:

حمام قوشا» اهر در فهرست آثار ملي ثبت شد

خبرگزاري فارس: سرپرست سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: به پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي «حمام قوشا» اهر در فهرست آثار ملي ثبت شد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي ، خداوردي كريمي نژاد امروز افزود: اين حمام در اجراي ماده يك از قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و ساير مواد و نظام نامه اجرائي آن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده كه قدمت آن به دوره اسلامي - قاجاريه برمي گردد.
وي اضافه كرد: اين اثر فرهنگي ، تاريخي در داخل شهر اهر واقع شده است.
كريمي نژاد خاطر نشان كرد: حمام قوشا به شماره ثبت 21084 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

منبع :وبلاگ بی ستون