Wednesday, November 14, 2007

یک منزل مسکونی به جرم تهدید کوه عینالی ویران شد



به جای تخریب برج تهدید کننده ی بازار سماورسازان ، یک منزل مسکونی به جرم تهدید کوه عینالی ویران شد !!

یک واحد مسکونی به دلیل تصرف اراضی ملی و ساخت و ساز در محدوده ی آن واقع در کنارگذر شمالی و دامنه ی کوه عینالی تخریب شد . حکم تخریب این ساختمان چهار ماه پیش صادر و به ساکنین ابلاغ شده بود ، اما ساکنین آن که از اقشار محروم جامعه هستند توانایی تعویض منزل خود را نداشتند . و سرانجام با حکم قضایی و حضور نمایندگان ذیربط و کلانتری 12 تبریز این ساختمان تخریب شد . گفته می شود در روز اجرای حکم تنها دو تن از اعضای خانواده ی 5 نفری این ساختمان در خانه بوده اند و ماموران با زور و تهدید تمامی وسایل را به بیرون انتقال داده اند .

آذربایجان اویره نجی حرکاتی - تبریز

با همت شوونیسم فارس ، رصدخانه ی مراغه هم ویران می شود



با همت شوونیسم فارس ، رصدخانه ی مراغه هم ویران می شود .

رصدخانه ی مراغه دیگر چیزی جز علف های هرز و تپه ای بدون امکانات نیست . نماینده ی مراغه با استناد به نامگذاری سال 2008 از طرف یونسکو به اسم سال رصدخانه ی مراغه ، از بی توجهی صورت گرفته از سوی مسئولان میراث فرهنگی به این اثر تاریخی گلایه کرد . مصطفی سید هاشمی گفت : در حالی که خارجی ها اهمیت ویژه ای به رصدخانه قائل شده اند متاسفانه به دلیل نبود اعتبارات کافی در اداره ی میراث فرهنگی مراغه این رصدخانه به جز علفهای هرز و تپه ای بدون امکانات گردشگری چیز دیگری نیست . وی با بیان این که تاکنون هیچ قدمی برای بهبود شرایط این اثر تاریخی صورت نگرفته گفت : یکی از مهمترین آثار تاریخی به جا مانده از دوره ی زرتشتیان در حال حاضر به مخروبه تبدیل شده است . به گفته ی نماینده ی مراغه علاوه بر آنها غار کبوتر هم به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مطرح هیچگونه زیرساخت گردشگری را دارا نمی باشد حال آن که تنها یک نمونه ی دیگر از آن در کالیفرنیا وجود دارد . هاشمی همچنین از مسئولان اداره ی میراث فرهنگی مراغه به خاطر بلاتکلیف بودن مسجد تاریخی خیابان جام جم انتقاد نمود .

آذربایجان اویره نجی حرکاتی - ماراغا

پل تاریخی خانقاه مراغه در حال نابودی است



پل تاریخی خانقاه مراغه در حال نابودی است .

این پل تاریخی که قدمت آن به دوران صفوی برمی گردد در حال نابودی کامل قرار دارد . این پل که در مسیرشهرک صنعتی سهند مراغه قرار گرفته متحمل عبور و مرور روزانه ی تعداد زیادی ماشین های سنگین که گاها وزن آن ها به چهل تن نیز می رسد شده و در حال شکست کامل و نابودی قرار گرفته است . این پل تاریخی که جزو آثار میراث فرهنگی مراغه می باشد متاسفانه از طرف مسئولان میراث فرهنگی حمایت نشده و عبور و مرور وسایل نقلیه ی سنگین از روی آن ادامه دارد . در همین حال شنیده شده است که یکی از رانندگان ترکیه ای به هیچ وجه حاضر به عبور از روی این پل نشده و ماشین خود را از داخل رودخانه عبور داده است .

آذربایجان اویرنجی حرکاتی - ماراغا

به بهانه ی بازسازی جداول خیابان ، درختان کهنسال ایلخچی قطع شدند



به بهانه ی بازسازی جداول خیابان ، درختان کهنسال ایلخچی قطع شدند .

اخیرا شهرداری ایلخچی بازسازی جدولهای ضلع جنوبی خیابان اصلی شهر را عهده دار گشته ، اما به علت بی توجهی و عدم نظارت کافی تعداد زیادی از درختان این شهر با قدمت بیش از 20 سال توسط بیل مکانیکی قطع و خسارت هنگفتی به زیبایی شهر وارد شده است . حق شناس ، عضو شورای شهر ضمن اعلام این مطلب گفت : تخریب آسفالت شهر به بهانه ی جدول گذاری فقط یک هفته بعد از آسفالت شدن آن از یک سو و تخریب تعداد زیادی از درختان شهر از سوی دیگر گناهی نابخشودنی است که باید با عوامل آن برخورد کرد . وی ساکن نبودن شهردار در محل خدمت را دلیل اصلی این کوتاهی دانست و افزود : طبق ماده 3 آیین نامه ی اجرایی شهردار هر شهر باید در آن شهر سکونت داشته باشد که با گذشت نزدیک به 6 ماه این امر صورت نگرفته است .

آذربایجان اویرنجی حرکاتی - ایلخيچی

حکایت ربع رشیدی و مسئولان آذربایجان دوست



حکایت ربع رشیدی و مسئولان آذربایجان دوست !!!

چندی است خبر ثبت وقفنامه ربع رشيدي به عنوان نخستين اثر از ايران در سازمان جهاني يونسكو منتشر شده است . ثبت اين اثر ، افتخاري بزرگ و ارزشمند براي آذربایجان و علي‌الخصوص شهر تبريز محسوب مي‌شود چرا كه به تعبير برخي كارشناسان ، ربع‌رشيدي چيزي از تخت جمشيد كم ندارد ولي نبود امكانات فني مناسب و انجام نشدن كاوشهاي علمي باعث شده اين مجموعه ی بزرگ و ارزشمند تاكنون ناشناخته بماند . ربع‌رشيدي مهمترين مركز علمي - آموزشي در قرن هفتم هجري به دست وزير دانشمند ايلخانان ، خواجه رشيدالدين فضل‌الله همداني بنا نهاده شد كه يكي از باشكوه‌ترين و عظيم‌ترين حوزه هاي علمي عصر ايلخانان بوده و هزاران دانشجو و صدها استاد و دانشمند از اقصي نقاط جهان با كتابخانه‌اي شامل هزاران جلد كتاب در آن به تحصيل و تدريس پرداخته‌اند . مجموعه ی بزرگ ربع‌رشيدي در سال 1354 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و به جرات مي‌توان گفت در ميان جهانيان شناخته شده مي‌باشد ولي متاسفانه آنطور كه بايد در جهت احيا و بازسازي آن فعاليتي در خور اين مجموعه صورت نگرفته است . عليرغم موافقت شخص احمدی نژاد با اختصاص بودجه‌اي براي احياي ربع‌رشيدي ، فقط 100 ميليون تومان اعتبار براي سال 1386 به آن اختصاص يافت كه رقم بسيار ناچيزي مي‌باشد .

طبق گفته ی مسئولان جهت كاوش بيشتر و كشف زواياي پنهان اين مجموعه بايد تقريبا 800 منزل مسكوني واقع در حريم ربع‌رشيدي تملك شود كه با توجه به اختصاص بودجه ناچيز ، اين تملك ها امكانپذير نبوده و همچنان ربع‌رشيدي زير خروارها خاك باقي خواهد ماند .

روز گذشته لاله روح‌انگيز ، مسئول كاوش ربع‌رشيدي اعلام كرد : چهار هزار قطعه كاشي مربوط به دوران ايلخاني طي كاوشهاي صورت گرفته در كنار يكي از برجهاي مربوط به دوران صفوي در محدوده مجتمع ربع‌رشيدي كشف شده ولي عمليات كاوش در اين منطقه كه خارج از قلعه صفويه است، به علت خشتي بودن بنا متوقف گرديده است . به واقع ربع‌رشيدي افتخار تمدن مشرق زمين است و حال اين بي‌توجهي شايسته ی چنين مجموعه عظيم و تاريخي نيست زيرا علاوه بر اينكه براثر بي‌توجهي ها اين مجموعه همچنان در زير خاكها باقي مانده ، عدم اطلاع‌رساني به مردم علي‌الخصوص نسل جديد نيز در اين باره باعث شده كه همچنان مجموعه بزرگ ربع‌رشيدي ناشناخته باقي بماند و جز در محافل علمي حرفي از آن به ميان نيايد .

آذربایجان اویره نجی حرکاتی - تبریز