Monday, November 05, 2007

گنبد مسجد سلجوقی شش ناو تفرش در آزربايجان با كابوس فرو ريزي اندودها خو كرده است



گنبد مسجد سلجوقی شش ناو تفرش در آزربايجان با كابوس فرو ريزي اندودها خو كرده است

میللی شورا- 27 مرداد ماه 86- خبرگزاری میراث فرهنگی: يك سال است مسجد سلجوقی شش ناو تفرش مرمت نشده، بي اعتبار مانده و اكنون هم گنبد سلجوقي آن به دليل سنگيني فشار اندودها در حال ريزش است .گنبدخانه اين مسجد تاريخي به شيوه و طرح هشت ضلعي ساخته شده و به همين سبب قابل قياس با آثار عظيمي چون مسجد جامع نطنز است.

گنبد تاريخي و پيكر سلجوقي مسجد شش ناو ؛قديمي ترين بناي شهر تاريخي تفرش براي ماندگاري در برابر حوادث طبيعي و انساني نيازمند مرمت و ساماندهي است. مسجد شش ناو در دوران سلجوقيان (قرن ششم هجري) احداث شده و جزء آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

مدیران کرد تصمیم گیرنده امور میراث فرهنگی آذربایجان شده اند




مدیران کرد تصمیم گیرنده امور میراث فرهنگی آذربایجان شده اند

چنبره کردها بر سازمان میراث فرهنگی آذربایجان

میللی شورا-سه شنبه 27 شهريور1386 :آیاز: وهابزاده يكي از كردهاي افراطي،از معاونان سازمان ميراث فرهنگي در تبريز مي باشد اين فرد بسياري از پروژه هاي عمراني سازمان را به صورت پيماني در اختيار مي گيرد و ضمن تغيير بافت اين بناها، تمامي نماهايي را كه تاثيري از معماري عثماني و تركي دارند را به معماري كردي تغيير مي دهد.

به عنوان مثال مناره هاي مسجد و زيارتگاه عينالي تبريز به شكل مخروطي بود . شكل مخروطي در مناره ها و گنبد ها يكي از علامات معماري عثماني است. وي بعد از اينكه معاون سازمان در آذرباجان شرقي شد بلافاصله دستور داد مناره هاي مسجد از حالت مخروطي به حالت نيم كره اي تغيير يابد.

اين فرد در يك جلسه رسمي دستور داده بود اسم تمامي روستاهايي كه در اول آنها كلمه كورد وجود دارد جمع آوري گردد و از اين طريق سعي دارد آذربايجان را مهد كوردها معرفي كند.وهابزاده كار مرمت پل قيز كورپوسو در ميانه را انجام داد و عامدانه با استفاده از مصالح كم دوام باعث شد اين پل دو سه هفته بعد از مرمت ويران گردد. جالب است بدانيد 400 ميليون تومان صرف تعمير اين پل گرديد.

وهابزاده وقتي به تبريز آمد كرايه نشين بود ولي الان در طول سه چهار سال صاحب ساختمان هفت طبقه اي در وليعصر تبريز شده است كه چند ميليارد تومان ارزش دارد. اين ساختمان از همان پولهايي درست شده است كه وي براي مرمت و بازسازي پروژه ها در اختيار دارد.

عمراني يكي ديگر از كردان مسئول در سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي، فرمانده جريان هويت سازي در سازمان است. وي رئيس سابق ميراث فرهنگي آذربايجان غربي و مدتي سرپرست اداره ميراث آذربايجان شرقي بود

امينيان كرد ديگري است كه مسئول مرمت آثار استان آدربايجان شرقي و اردبيل است . وي نيز در پي تبديل آثار عثماني به كردي مي باشد.

نظر وهابزاده در مورد آذربايجان و غير ترك بودن مردم آن: تاتها كرد بودند. چون تاتها كرد بودند پس زبان آذربايجان هم كردي بود. تعمير قيز كورپوسو در ميانه توسط وهابزاده صورت پذيرفته . الان محوطه باستاني خدافرين هم توسط اين فرد كاوش مي شود.

امينيان كورد بدون مجوز كار مرمت و كاوش مسجد حسن پادشاه را انجام ميدهد. كار كاوش در مسجد حسن پادشاه به خاطر تغيير هويت از عثماني به كردي به صورت سري انجام ميگيرد و از ورود دانشجويان و مردم و حتي خبرنگاران به سايت جلوگيري مي كنند. قدمت مسجد و عظمت آن بيش از گؤي مچيد برآورد مي شود. همچنين در لايه هاي زيرين باستانشناسي در محوطه اين مسجد آثاري بدست آمده است كه قدمت آن به هزاره هاي قبل از ميلاد و حتي قبل از عصر آهن بر مي گردد. ضمنا اين فرد در قلعه بابك نيز كار مرمت و تغيير بافت را انجام مي دهد.

عمراني در نامه اي به وزير اطلاعات كليه كاركنان و فرزندان ترك آذربايجاني شاغل در ميراث فرهنگي شمالغرب را پان تركيست معرفي كرده و خواستار تصفیه و اخراج آنان از سازمان شده است.

تا چند سال پيش در مناره بقعه سيد حمزه در كنار مقبره الشعرا ماه و ستاره اي وجود داشت همانند حلال و ستاره هاي ساير مساجد در تركيه. ولي اكنون از اين حلال و ستاره خبري نيست گويا اينان علامت ماه و ستاره موجود در مناره را به اين دليل كه در پرچم توركيه نيز ماه و ستاره وجود دارد نتوانستند تحمل كنند.

آسيب جدي به سد خدافرين (شيخ صالاح)



آسيب جدي به سد خدافرين (شيخ صالاح)

سد خدافرین (شيخ صالاح) به میزان اندکی آبگیری شده است

میللی شورا-دو شنبه14 آبان ماه: خدافرین: شاهدان عینی از محل استراتژیک سد خدافرین خبر می دهند که اگرچه در حال حاضر کار ساخت و ساز سد رها شده است اما جهت برخی آزمایشها سد به میزان اندکی آبگیری شده است.





یک گروه کارشناسی جهت بررسی آثار تاریخی پشت سد خدافرین به منطقه ارسال شده است

میللی شورا-دو شنبه14 آبان ماه: تبریز: یک گروه کارشناسی از باستاشناسان بومی و غیر بومی سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی جهت بررسی آثار تاریخی پشت سر به این منطقه ارسال شده است.

اینکه این گروه از چه قابلیتها و انگیزه هایی برخوردار است به شدت در محل تردید قرار دارد. لازم به ذکر است که در صورت آبگیری کامل سد 43 سایت باستانی یا کاملا منهدم خواهند شد و یا در معرض اسیبهای جدی قرار خواهد گرفت.

سر سرباز هخامنشی و مجوعه تاریخی شهه ر یئری خیاو ( مشکین شهر)



سر سرباز هخامنشی و مجوعه تاریخی شهه ر یئری خیاو ( مشکین شهر)

طی هفته های اخیر و پس از آنکه سر سرباز هخامنشی در یکی ار حراجیهای لندن ( حراج کریستی لندن و با قيمت 580 هزار پوند(يك ميليون و284 هزارو 188 دلار) به فروش رفت و صاحب انگلیسی آن با قیمت ارایه شده ‪ شده از سوی دولت ایران جهت فروش آن با سازمان میراث فرهنگی ایران مخالفت کرد بحثهای زیادی در باره فروش این اثر به اصطلاح تاریخی در مجلس و هئیت دولت شد و حتی این بحث ها به صدا وسیما نیز سرایت کرد و برنامه های متعددی با حضور اساتید باستان گرا تشکیل شد و چنین نتیجه گیری شد که فروش این اثر خیانت به تاریخ ایران و میراث فرهگی ایرانیان است و سازمان میراث فرهنگی در این باره کم کاری کرده است

این در حالیست که سال پیش در چنین روزهایی مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل ( علویان صدر ) از تخریب 80 در صدی سنگ افراشته های مجوعه تاریخی شهر یئری خیاو ( مشکین شهر) خبر داد و مصاحبه وی در خبرگزاری ایرنا انعکاس یافت وی علت ای تخریب را عدم توجه باستان شاسان ( عليرضا هژبري‌ نوبري"، باستان‌شناس و سرپرست كاوش در شهريري)

ین طرح به ضرورت محافظت از این اثر تاریخی اعلام کرد.

شهريري محوطه‌اي به وسعت 400 هكتار است كه در نزديكي پيرازمان از روستاهاي مشكين‌شهر قرار دارد. اين محوطه از سه قسمت معبد، قلعه و دشت قوشاتپه تشكيل شده است. قدمت معبد و قلعه به عصر آهن (3200 تا 2550 سال پيش) و قدمت دشت قوشاتپه به دوره نوسنگي (9000 سال پيش) مي‌‌رسد.

باستان‌شناسان در آخرين فصل كاوش در شهريري تعداد زيادي ظروف سفالين، اشيا زرين پلاك طلا، آويز طلا، دكمه‌هاي تزئيني طلا و تعدادي پلاك مفرغي، ابزار جنگي، صدف، مهره‌هايي از جنس خمير شيشه، لاجورد، عقيق، فيروزه و اشيا ديگري كشف كردند.
تاكنون در محوطه باستاني شهريري سه فصل مختلف كاوش انجام شده است. اين محوطه باستاني 37 سال پيش براي اولين بار توسط يك باستان‌شناس انگليسي به نام چارلز برني كاوش شده يود. شهريري در 2 كيلومتري روستاي پيرازمان قرار دارد.

ولی با کذشت بیش از یک سال ازاین خیانت تاریخی این خبر نه در سازما ن میراث فرهنگی اردبیل و نه در سازمان میراث فرهنگی کشور و حتی صدا وسیما کمترین انعکاسی نیافت این گونه عکس العمل در باره دو اثر تاریخی در دو نقطه از این کشور نمی تواند دلیل منطقی داشته باشد و جز این نیست که شونیسم فارس عزم خویش را برای نابودی میراث تاریخی آذربایجان جزم کرده است و این بار نیز نمایندگان خاین آذربایجام کمتری اقدامی در این مورد انجام ندادند.

این گونه اعمال ضد بشری باید به اطلاع یونسکو و دیگر سازمانهای بین المللی رسانیده شود تا این گونه میراث فرهگی آذربایجان که یکی از تمدنهای تاریخی دنیاست توسط شونیسم فارس یکی پس از دیگری نابود نگردد.

ین امر باید توسط فعالین خارج از کشور صورت پذیرد یکی از سازمانهای تحت نظر یونسکو که به این گونه اعمال رسیدگی میکند شورای بین المللی حفالظت از بناهای تاریخی است .

INTERNATIONAL CONCUIL ON MOUNATAIN AND SITES

احمد نورانی

www.icomos.org

لیکهای مرتبط:

http://www.chtn.ir/sundryShow.aspx?ID=982
http://www.chn.ir/interactivity/show/?section=2&id=43120
http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=22951
http://www.chn.ir/News/?section=2&id=27176
http://www.chn.ir/News/?section=2&id=26366