Sunday, March 15, 2009

محوطه پنج‌هزارساله "قره کند" در آذربایجان غربی با خاک یکسان شد

محوطه پنج‌هزارساله "قره کند" در آذربایجان غربی با خاک یکسان شدSun 01 03 2009 - 11:06


میراث فرهنگی: محوطه عصر برنز" قره کند" که پنج هزار سال قدمت دارد و یکی از چند محوطه کلیدی عصر برنز محسوب می‌شود، به دنبال عملیات ساخت و ساز یک نهاد نظامی برای همیشه با خاک یکسان شد.

به گزارش میراث فرهنگی تخریب دیگر محوطه‌های تاریخی در استان آذربایجان غربی همچنان ادامه دارد.

گزارش میراث فرهنگی حاکی از آن است که به دنبال اتمام عملیات ساخت و ساز یک نهاد نظامی که از هفته دفاع مقدس در سال ۸۵ توسط یک نهاد نظامی آغاز شد، اسرار این محوطه باستانی متعلق به هزاره سوم تا ۱۵۰۰ پیش از میلاد برای همیشه نامکشوف، و به فراموشی سپرده شده است.

برغم تلاش سه ساله دوستداران میراث فرهنگی کشورمان، هیچ یک از مسئولان، فرمانداری، استانداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان غربی اقدامی جدی برای جلوگیری از این عملیات به عمل نیاورده‌اند.

محوطه باستانی " قره‌کند" در ۱۵ کیلومتری جاده بوکان− مهاباد در استان آذربایجان غربی با شماره ۵۳۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود.

"امير كدخدا محمدی"، از مسئولان انجمن دوستداران يادگارهاي تاريخي "ايزيرتو" در اين باره در گفت و گو با میراث فرهنگی مي‌گويد:« اين محوطه تاريخي به رغم مخالفت های بسيار دوستداران ميراث فرهنگي احداث شد و در واقع تخريب آن شوكي برای همه ما بود كه بارها بارها وعده حفاظت از آن را از مسئولان ميراث شنيده بوديم.»


قلعه سردار عزيز خان شهر بوكان متعلق به هزاره اول يكي ديگر از بناهای تاريخي اين استان است كه احتمال تخريب آن نیز بر اثر ساخت و سازها وجود دارد.