Wednesday, October 24, 2007

شهردار تبريز اجازه مرمت سردر بازار سماورسازان را به ميراث فرهنگي نداد



شهردار تبريز اجازه مرمت سردر بازار سماورسازان را به ميراث فرهنگي نداد

شهرداري تبريز بازار سماورسازان تبريز را فاقد ارزش تاريخي دانست و از مرمت آن توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان جلوگيري كرد.

خبرگزاري ميراث فرهنگي_گروه ميراث فرهنگي_شهرداري تبريز از مرمت سردر بازار سماورسازان توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري جلوگيري كرد.

بازارچه تاريخي سماورسازان در مجاورت در باغميشه تبريز به همراه ساير بازارچه‌هاي سنتي تبريز، از جمله قرينه آن در خيابان خاقاني يعني بازارچه‌ي سنتي (رهلي بازار يا كهنه بازار) و دروازه خيابان (دميرقاپو) به مثابه دو جزء از پيكر و اجزاي بازار سنتي بزرگ تبريز است كه با فاصله اندكي از آن در مجاورت دروازه‌هاي قديمي شهر تبريز بنا شده‌اند.

"چتروز"، معاون حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در گفتگو با ميراث‌خبر از توقف عمليات مرمت سردر اين بازار توسط شهرداري خبر داد.

به گفته وي شهرداري به دليل آنكه اعتقاد دارد بازار سماورسازان فاقد ارزش تاريخي است ،از مرمت آن توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي جلوگيري به عمل آورده‌است.

اين بازار همانند بازار سنتي "كهنه بازار" مسقف با تزئينات آجري بوده‌است.

نماهاي آْجري آن بعد بر اثر از بي توجهي مسئولان و كسبه زير سنگ‌هاي سفيد پنهان شده است.

آرزوی همیشگی رژیم شوونیستی فارس ، نابودی آثار باستانی آذربایجان



آرزوی همیشگی رژیم شوونیستی فارس ، نابودی آثار باستانی آذربایجان

پس از تخریب ارگ تبریز بر اثر ساخت مصلا ، تهدید برجهای دوقلوی مراغه ، تخریب آثار تمدن کهن منطقه ی پیر عبدالملک اردبیل ، تخریب ربع رشیدی ، خانه ی ستارخان ودرب باغمیشه و بازارچه ی سماورسازان اینک نوبت به بزرگترین بازار مسقف جهان رسیده است تا از حمایتهای رژیم بهره مند گردند . شرکت ساکو با حمایت شهرداری تبریز و به رغم اعتراضات مکرر مردم ، به ساخت مجتمع تجاری 12 طبقه ی خود ادامه می دهد . چتروز ، کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان این سازه را بزرگترین تهدید بافت تاریخی تبریز خوانده و توضیح می دهد : این پاساژ با حمایت مداوم شهرداری و با شکستن قوانین میراث فرهنگی در حال ساخت است . این قوانین ارتفاع مجاز این ساختمان را حداکثر تا 2 طبقه مجاز می داند در حالیکه تعداد طبقات در حال ساخت 12 است . گفتنی است کسبه ی بازار بارها و در چند طومار جداگانه اعتراض خود را به این امر اعلام داشته اند ولی ترتیب اثری داده نشده است . جنبش دانشجویی آذربایجان - تبریز

خانه ستارخان كه در حال تخريب بود در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفت



خانه ستارخان كه در حال تخريب بود در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفت و تا دو سال ديگر ترميم و به موزه تبديل خواهد شد.

نماينده مردم تبريز در مجلس: خانه ستارخان تبديل به موزه مي‌شود



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس


محمدرضا ميرتاج‌الديني ـ نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، با اعلام اين خبر افزود: با پيگيري‌هاي صورت گرفته امروز صبح (شنبه) جلسه‌اي با سرپرست سازمان ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي و رييس شوراي شهر تبريز داشتيم و تصميمات خوبي نسبت به احيا و بازسازي مجموعه ستارخان گرفته شد.

وي افزود: هم‌چنين در جلسه‌اي كه امروز عصر با رحيم مشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ـ داشتيم، وي دستور داد كه 3 ميليارد ريال براي اين موضوع با اولويت و فوريت اختصاص داده شود كه اين اعتبار براي بازسازي خانه ستارخان هزينه خواهد شد.

براساس اين گزارش همين رقم نيز بايد از سوي مراكز استاني مساعدت شود تا اين مجموعه پس از دو سال به يك مجموعه تاريخي قابل توجه تبديل شود.

به گفته‌ي نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شده كه اين مجموعه پس از احيا تبديل به موزه مبارزات مردم تبريز و سرداران دوران مشروطه شود.

به گزارش ايسنا، ‌اين خانه كه از سوي مالكان آن به بخش خصوصي فروخته شده و بخش‌هايي از آن تخريب شده بود، خانه‌ي ستارخان، اسحله‌خانه، محل استقرار نيروهاي مبارز و ستاد فرماندهي مبارزان مشروطه در تبريز بود.

بر اين اساس در دوران استبداد صغير مردم تبريز به فرماندهي ستارخان قيام كردند و نتيجه مبارزات يك سال آن‌ها و ديگر آزادي‌خواهان منجر به پيروزي انقلاب مشروطه و بازگشايي مجدد مجلس اول شد.

به گفته نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس اين خانه،‌ كانون الهام بخش مبارزات مشروطه بود.

ميرتاج‌الديني با تقدير از اقدام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: ما در كميسيون فرهنگي مجلس براي احياي آثار ملي موضوعات را پيگيري مي‌كنيم.

وي با اشاره به تخريب بخشي از اين خانه افزود: با توجه به اين كه نقشه‌ي اين خانه در اسناد موجود است، با بودجه‌ي در نظر گرفته شده، خانه‌ي ستارخان تا دو سال ديگر ترميم و تبديل به موزه‌ي مبارزات مردم تبريز خواهد شد.

نماينده مردم تبريز خواستار ثبت خانه ستارخان در فهرست آثار ملي كشور شد



نماينده مردم تبريز خواستار ثبت خانه ستارخان در فهرست آثار ملي كشور شد

تبريز، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۶/۰۶/۲۶‬
داخلي.سياسي.اجتماعي.ميراث.مجلس.نماينده.ستارخان.

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور با اعتراض به تلاش‌هاي اخير براي تخريب بقاياي خانه ستارخان در تبريز، خواستار ثبت اين خانه در فهرست آثار تاريخي كشور شد.

حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: در نامه خود به رحيم مشاعي، همچنين خواستار تحديد حدود خانه سردار ملي و احيا بخش‌هاي تخريب شده در گذشته در جريان حمله روس‌ها در دوره مشروطيت به تبريز شده است.

وي همچنين خواستار خريد خانه ستارخان از مالكان خصوصي و بازسازي آن و آماده‌سازي عمارت ستارخان تحت عنوان موزه مبارزات مردم تبريز در انقلاب مشروطه جهت بازديد مردم و گردشگران از آذربايجان شده است.

ميرتاج‌الديني در نامه خود با اظهار تاسف از تلاش‌هاي اخير در تخريب كامل اين خانه آورده است: هر از گاهي در غيبت و غفلت مسوولان، حوادثي در گوشه و كنار كشور اتفاق مي‌افتد كه آثار تاريخي اين مرز و بوم را مورد بي‌مهري و تاخت و تاز قرار مي‌دهد و بقاياي خانه ستارخان در تبريز به عنوان يادگار مشروطيت يكي از آنهاست.

وي، در اين نامه خطاب به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آورده است اكنون اين خانه كه كانون الهام بخش مبارزات مردم تبريز در دوران استبداد صغير و به عنوان يادگار مشروطيت است، در معرض تخريب قرار گرفته‌است و نياز به حمايت جدي سازمان تحت مديريت جنابعالي دارد.

مرحوم ستارخان سردار ملي ايران در دوران سخت استبداد صغير پرچم آزادي خواهي و مشروطيت طلبي را بردوش حمل كرد و مبارزات يك ساله مردم تبريز را بهمراه آزاديخواهان رهبري كرد.

وي بطور يكسان به مقابله با استبداد داخلي و استيلاي خارجي برخاست و فرياد زد كه "ماندن در زير سايه بيرق حضرت بوالفضل (س) را به رفتن به تحت‌الحمايه ‪ ۷‬دولت ترجيح مي‌دهد.ك/‪۳‬
‪۵۸۷/۵۸۶/۶۱۲‬

آتش‌سوزی در بازار بزرگ چرم تبريز



آتش‌سوزی در بازار بزرگ چرم تبريز

ساعتي پيش بخشي از بازار بزرگ چرم تبريز واقع در خيابان دارايي دچار آتش‌سوزي شد.

به گزارش ايسنا در اين آتش‌سوزي تعدادي انبار كفش و چرم شعله‌ور شده و بدليل شدت حادثه، شعله‌هاي آتش به بازار «حرمخانه» كه توليدي كفش است، سرايت كرد.

بررسي‌هاي اوليه از محل وقوع آتش حكايت از وارد آمدن خسارات به اين بازار دارد اما خوشبختانه اين آتش‌سوزي به رغم وقوع در ساعت كار، تلفات جاني به همراه نداشت.

علت دقيق اين حريق كه آتش‌نشانان در حال اطفاي آن هستند، در دست بررسي است.

شكايت ميراث فرهنگي از تخريب كننده خانه ستارخان



شكايت ميراث فرهنگي از تخريب كننده خانه ستارخان

معاون ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي اعلام كرد

شكايت ميراث فرهنگي از تخريب كننده خانه ستارخان

خبرگزاري فارس: معاون حفظ و احياي ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي با اشاره به تخريب خانه ستارخان گفت: از همان روز اول تخريب طرح شكايتي توسط ميراث فرهنگي تنظيم شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سازمان ميراث فرهنگي، بهروز عمراني امروز افزود: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نسبت به موضوع بي تفاوت نبوده و با همكاري شهرداري تبريز از همان روز نخست تخريب طرح شكايتي را تنظيم كرده تا با مالك ساختمان برخورد جدي داشته باشد.
وي همچنين از ارزش ثبت ساختمان خبر داد و اظهار داشت:به دليل تخريب بخش اعظمي از ساختمان در حمله روس ها، بناي مذكور بيشتر به لحاظ معنوي ارزش ثبت دارد.
براساس اين گزارش، اعلام تخريب خانه ستارخان موجي از نارضايتي در بين شهروندان آذربايجاني و بخصوص تبريزي را بدنبال داشته و موجب اعتراض افكار عمومي و انعكاس وسيع تخريب خانه سردار ملي نسبت به ميراث فرهنگي و سهل انگاري صورت گرفته در حفاظت شايسته از خانه ستارخان شده است.
در عين حال رئيس سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي در پي انشتار خبر تخريب خانه ستارخان در تبريز گفت: هم اكنون در حال بررسي و گفت و گو با شهرداري براي جلوگيري از تخريب آن هستيم.
خداوري كريمي نژاد افزود: خانه تاريخي ستارخان چندين سال پيش از سوي وراث فروخته شده و هيچ درخواستي براي ثبت اين اثر سازمان وجود ندارد.
وي اضافه كرد: بيشتر بناي خانه ستارخان در زمان حمله روسها ويران شده و چيزي براي ثبت ميراث فرهنگي باقي نمانده است.
كريمي نژاد اضافه كرد: وارثان اين خانه ملك را فروخته‌اند و در حال حاضر ملك مذكور توسط خريدار در حال تخريب و بازسازي است و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هيچ دخالتي در اين ماجرا ندارد.
اين مقام مسئول با بيان اينكه تنها فضاي باقي مانده از اين ملك باغچه‌اي بوده كه چند سال پيش بين وراث تقسيم شده است، تاكيد كرد: در زمان تفكيك وراث به سازمان مراجعه كردند و براي ملك خود سند تفكيكي گرفتند.

*پيشينه خبر
اين گزارش مي افزايد، خبرگزاري فارس روز جمعه 22 شهريور ما با انتشار خبري، خبر از تخريب خانه سردار ملي ايران به دنبال بي توجهي مسئولان امر كه وظيفه حفاظت از ميراث ملي و فرهنگي را دارند، داد.
نتيجه سردار ملي (ستارخان) در همان روز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز گفته بود: از زمان كوچ ستارخان به تهران، اين خانه توسط عمه سردار به فردي به نام حميد مسگري فروخته شده كه بعدها با فوت مسگري در چند سال گذشته قبل 700 متر اين خانه در معرض فروش قرار گرفت و اكنون حدود 300 متر باقيمانده اين خانه يك هزار متري نيز در حال تخريب توسط خريدار است.
به گفته سامي، خانه ستارخان به نصف قيمت فروخته شده و در اين ميان سازمان‌ها و مسئولان مربوطه هيچ واكنشي نشان نداده‌اند.
گزارش خبرنگار فارس از تبريز همچنين حاكي است، اهالي كوچه ستارخان در كوي اميزخيزي تبريز نيز كه خانه ستارخان در آن واقع است با تهيه و تنظيم نامه اعتراضي از تباني مقاطعه‌كار سودجو با ميراث فرهنگي و سهل‌انگاري شهرداري منطقه 4 شهر در ويران كردن خانه ستارخان خبر داده بودند.
براساس اين گزارش، اهالي و ساكنان كوچه ستارخان تاكيد كرده‌اند، با تلاش اين اهالي و پيگيري‌هاي مكرر، ميراث فرهنگي اين خانه را به عنوان ميراث فرهنگي تعيين كرده بود و بر اساس درخواست مالك براي تفكيك آن مجور صادر و مالك مي‌توانست به جز در نقطه‌اي كه خانه ستارخان محسوب مي‌شد، در قطعات ديگر ساخت و ساز داشته باشد و اينك با تباني برخي كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و مقاطعه كار سودجويي كه اين قطعه را از مالك اصلي به قيمت اندك خريداري كرده ، اعياني قطعه ميراث فرهنگي را نيز تخريب كرده و با استفاده از سهل انگاري شهرداري منطقه در حال از بين بردن خانه ستارخان هستند.
اين گزارش مي‌افزايد، مردم اين بخش از منطقه تبريز در نامه خود تاكيد كرده‌اند كه شهرداري منطقه 4 و ميراث فرهنگي در جريان امور هستند، ولي اقدامي براي جلوگيري از آن انجام نمي‌دهند.
برپايه اين گزارش، تخريب خانه ستارخان در حالي صورت مي‌گيرد كه سازمان ميراث فرهنگي مسئوليت مستقيم و قانوني در قبال شناسايي آثار بجاي مانده از چهره‌ها و شخصيت‌هاي تاريخي، فرهنگي و معروف داشته و بايستي از آنها حفاظت كند و با توجه به جايگاه تاريخي و ارزشمند ستارخان در تاريخ مبارزات ملي ـ مذهبي آذربايجان و ايران، ميراث فرهنگي و شهرداري منطقه مي‌بايست از تخريب آن جلوگيري مي‌كردند و اميدواريم مسئولان در قبال مردم و آيندگان پاسخگو باشند.
گزارش خبرنگار فارس همچنين حاكي است، ستارخان از سرداران جنبش مشروطه‌خواهي ايران و ملقب به سردار ملي است كه در مقاومت تبريز، جانفشاني‌هاي بسياري كرد.

*گذشته عمارت ستارخان
خانه ستارخان در گذشته هاى دور محل ستاد فرماندهى مبارزات مشروطه خواهى و نيز جنگ‌هاى ضداستعمارى ستارخان و نيروهاى وى عليه استعمار روس بود.
پس از پيروزى انقلاب مشروطه در سال 1285 هـ.ق و عزيمت ستارخان، باقرخان و نيروهاى آنان به تهران، حوادثى در تبريز رخ داد كه موجب شد اين خانه رفته رفته از كانون توجه خارج شده و تا به امروز نيز غربت خود را بازنيابد.
پس از كشته شدن ستارخان، اوضاع كشور آبستن حوادثى شد كه در نهايت نيروهاى روسيه دوباره در كشور و بخصوص آذربايجان مجال خودنمايى يافته و در نهايت خانه سرداران مشروطه را در تبريز به توپ ببندند.
صمد سردارى‌نيا، مورخ و پژوهشگر تاريخ معاصر آذربايجان در اين باره مى گويد، از آن جا كه دولت استعمارى روسيه از مبارزات ستارخان و باقرخان بر ضد نيروهاى آنان خاطره خوبى نداشت، 3 روز پس از عاشوراى سال1330 هـ.ق با گلوله‌هاى توپ، خانه اين 2سردار بزرگ مشروطه را با خاك يكسان كرد.
اين گفته شايد نشانگر آن باشد كه هم اكنون ديگر اثرى از خانه ستارخان نمانده باشد، اما «نگار عذارى» عروس ستارخان و همسر «يدالله خان» فرزند ارشد ستارخان در اين باره نظر ديگرى دارد.
وي اعتقاد دارد، خانه ستارخان به دست روسها تخريب شد و از آن عمارت بزرگ، بيش تر بخشهاى نظامى مانند مركز ستاد فرماندهى، محل استقرار نيروها، اسلحه خانه و... مورد حمله قرار گرفت و قسمت اندرونى عمارت از تخريب مصون ماند.
اين بانوى كهنسال با تأييد اين كه خانه مورد بحث، بقاياى همان عمارت ستارخان است، تأكيد مى كند، اين خانه در طول يكصد سال گذشته دچار تغييرات بسيارى شده است.
در اين ميان حاج على دروچى كه خانواده وى از حدود 120 سال گذشته در همسايگى عمارت ستارخان اقامت داشته و پدرش «آقاباباخان» از همراهان قشون ستارخان بوده است، مى گويد، در سال1352خانه ستارخان به دليل رسيدگى نكردن و شكستن ديوارها تخريب و عقب كشى شد.
وى مى افزايد: در همان سالها همه اسناد و مداركى را كه از گذشته مانده بود جمع آورى و مراجعات مكررى به اداره ميراث و شهردارى داشته ام تا نسبت به خريد و احياى اين بنا اقدام شود، اما پس از30 سال، اين تلاشها به نتيجه نرسيده است.
نتيجه تلاشهاى حاج على دروچى تا حدودى مثبت بوده چرا كه در نهايت، ميراث فرهنگى استان در سالهاى گذشته با ارسال كارشناسان خود ضمن تأييد صحت تاريخى بودن اين خانه، نقشه جامع عمارت اصلى ستارخان را تهيه كرده تا شايد در سالهاى آينده اقدام به خريد و بازسازى آن شود.
انتهاي پيام/ص

تخريب خانه ستارخان متوقف شد



تخريب خانه ستارخان متوقف شد


سرمايه- سحر افاضلي:«با صدور دستور توقف تخريب، خانه ستارخان بعد از خريداري و تامين اعتبار بازسازي مي‌شود.»
اين را خداوردي كريمي‌نژاد، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان‌شرقي مي‌گويد.
ساختمان موسوم به خانه ستارخان بنا به نظر كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي در زمان حيات ستارخان و حمله روس‌ها به تبريز از بين رفت و اين بنا بيش‌تر از نظر معنوي و تاثيري كه بر خاطره شهري تبريز دارد، ارزشمند تلقي مي‌شود.
كريمي‌نژاد تاكيد مي‌كند: «خانه ستارخان در فهرست آثار ملي ثبت نشده است چرا كه بناي آن كه حدود 50 سال قدمت دارد ارزش معماري خاصي ندارد.»
خانه تاريخي ستارخان بعد از تخريب در زمان روس‌ها فروخته شده و سال‌ها بعد از تفكيك در سال‌هاي مختلف ساخته شد. بخش تخريب شده، قديمي‌ترين بخش از زمين خانه ستارخان بوده است.
در اين بناي خشتي كه در حال تخريب است، يك عدد از آجرهاي قديمي خانه ستارخان وجود ندارد، در بخشي از اين بنا از آجرهاي جديد و سوراخ‌دار استفاده شده است.
كريمي‌نژاد مي‌گويد: «تصاويري از خانه ستارخان موجود است كه بعد از تملك اين بنا و تامين اعتبارات آن مطابق با اين تصاوير، خانه ستارخان بازسازي مي‌شود.»
او معتقد است: «اگر مشكل خاصي نباشد تا پنج، شش سال آينده اين بنا بازسازي مي‌شود.»
سامي سردارخان، يكي از نوادگان ستارخان نيز درباره اين بنا توضيح مي‌دهد: «اين ملك به يك شخص عادي فروخته شده است و معلوم نيست قرار بوده به چه ساختماني مبدل شود.»
سامي اميدوار است سازمان ميراث فرهنگي هر چه سريع‌تر نسبت به خريداري و بازسازي اين خانه قديمي كه خاطره ملي يك كشور است، اقدام كند.
او تاكيد مي‌كند:‌ «سندي درباره ثبت نشدن اين بنا از سوي سازمان ميراث فرهنگي ارايه نشده اما همه مردم تبريز به ويژه دستگاه‌هاي دولتي مي‌دانند كه اين مكان خانه ستارخان است، اما نمي‌توان با قطعيت گفت كه اين اجازه تخريب از روي سهل‌انگاري بوده يا تباني؛ چرا كه اين ملك به قيمت اندكي توسط مالك فعلي خريداري شده است.
تبريز يكي از مهم‌ترين شهرها در پيروزي نهضت مشروطه بوده، كوچه‌هاي مشروطه تبريز و خانه مشروطه كه در حال حاضر به موزه تبديل شده از مهم‌ترين جاذبه‌هاي فرهنگي اين شهر است. خانه ستارخان حدود صد سال قبل محل ستاد فرماندهي مبارزات مشروطه‌خواهي و جنگ‌هاي ضداستعماري با لشكر روس‌ بوده است.
مردم محله اميرخيزي تبريز، نامه‌اي خطاب به شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي نوشته و خواستار توجه و نجات اين بناي تاريخي شده‌‌اند.

خانه تاريخي ستارخان در فهرست آثار ملي ثبت نشده است



خانه تاريخي ستارخان در فهرست آثار ملي ثبت نشده است

رئيس سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي با اشاره به تخريب خانه ستارخان:


خانه تاريخي ستارخان در فهرست آثار ملي ثبت نشده است



24 شهريور 1386

استان: آذر بايجان شرقي

شهرستان: تبريز



خانه تاريخي ستارخان چندين سال پيش از سوي وراث فروخته شده و هيچ درخواستي براي ثبت اين اثر در سازمان وجود ندارد.

به گزارش ميراث آريا (chtn)و به نقل از واحد خبر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، "خداوردي كريمي‌نژاد" رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي،‌صنايع‌دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي با بيان اين مطلب گفت: بيشتر بناي خانه ستارخان در زمان حمله روس‌ها ويران شده و چيزي براي ثبت ميراث فرهنگي باقي نمانده است.

وي ادامه داد: وارثان اين خانه اين ملك را فروخته‌اند و در حال حاضر ملك مذكور توسط خريدار در حال تخريب و بازسازي است و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هيچ دخالتي در اين ماجرا ندارد.

اين مقام مسئول، با بيان اينكه تنها فضاي باقي مانده از اين ملك باغچه‌اي بوده كه چند سال پيش بين وراث تقسيم شده است، تاكيد كرد: در زمان تفكيك وراث به سازمان مراجعه كردند و براي ملك خود سند تفكيكي گرفتند.

كريمي نژاد، با اشاره به بازديد از خانه ستارخان خاطر نشان كرد:هم‌اكنون در حال بررسي و گفتگو با شهرداري براي جلوگيري از تخريب آن هستيم.

رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي،‌صنايع‌دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي تاكيد كرد: چون اين خانه جزئي از ميراث معنوي محسوب مي‌شود به دنبال آن هستيم تا براي حفظ اين ميراث كاري انجام دهيم.

همچنين "بهروز عمراني" معاون حفظ و احيا آذربايجان شرقي با اشاره به تخريب خانه ستارخان تاكيد كرد: به دليل تخريب بخش اعظمي از ساختمان در حمله روس‌ها، بناي مذكور بيشتر به لحاظ معنوي ارزش ثبت دارد. با اين حال اين سازمان نيز نسبت به موضوع بي‌تفاوت نبوده و با همكاري شهرداري تبريز از همان روز نخست تخريب طرح شكايتي را تنظيم كرده تا با مالك ساختمان برخورد جدي داشته باشد.

بقعه تاريخي شيخ صفي يا انباري سازمان ميراث فرهنگي



بقعه تاريخي شيخ صفي يا انباري سازمان ميراث فرهنگي!!

ادامه مرمت بخشي از حياط بقعه شيخ صفي، در گرو جابجايي مكان انباري است كه در اين بخش قرار گرفته است.

سال گذشته هنگام مرمت بخشي از ديوار سمت راست حياط باغ شيخ صفي (حياط شيخ) و حين برداشتن فونداسيون براي تجديد ديوار اين ناحيه، آثار معماري كه قدمت آنها به قرن هشتم تا دوره صفوي مي رسد يافت شد.

اكنون اين بخش به انبار وسايل سازمان ميراث فرهنگي اردبيل تبديل شده است.

“حسن يوسفي” کارشناس سازمان در گفت و گو با ميراث خبر گفت:«از اين بخش از حياط بقعه شيخ صفي اكنون به عنوان انبار سازمان استفاده مي شود كه با توجه به انبوه وسائل انبارشده امكان كاوش يا مرمت در اين بخش وجود ندارد و هنوز هم تمهيدي براي انتقال اين وسائل در نظر گرفته نشده است.»

وي همچنين به ميراث خبر گفت :« سايت تاريخي P2 در جبهه غربي بقعه به عنوان موزه باستان شناسي ساماندهي و روان بخشي مي شود و تا چند روز آينده تکميل ديوار آن به اتمام مي رسد .»

ثبت جهاني بقعه شيخ صفي الدين

به اعتقاد يوسفي ، بقعه شيخ صفي از جمله بناهاي اولويت داري است که شانس بالايي براي نامزد شدن در مسابقه جهاني يونسكو را دارند.

وي در اين مورد به ميراث خبر گفت:« براي تكميل پرونده بقعه شيخ صفي به منظور ثبت جهاني، جلسه هاي پيوسته اي در سازمان ميراث فرهنگي اردبيل و جلسه هاي متعددي در شوراي ثبت جهاني ميراث فرهنگي تهران انجام شده است.»

رازهاي نهان اردبيل

قرار است امسال چهار طرح كاوش در استان اردبيل انجام شود.

به گفته کارشناس ميراث فرهنگي اردبيل ،اين چهارطرح کاوش به پژوهشکده باستان شناسي ارسال شده تا ماه آينده در صورت تاييد پژوهشکده باستانشناسي ، عمليات کاوش براساس برنامه هاي مرتبط انجام شود.

اين پروژه ها در مناطق مير، خلخال ، (موغان) پارس آباد و اردبيل به اجرا در مي آيند.chn

۸۰‬ درصد از سنگ افراشته‌هاي محوطه باستاني شهريري مشگين شهر تخريب شد



۸۰‬ درصد از سنگ افراشته‌هاي محوطه باستاني شهريري مشگين شهر تخريب شد ۸۶/۰۳/۱۲

‪ ۸۰‬درصد از سنگ افراشته‌هاي محوطه باستاني شهريري مشگين شهر در اثر اختلاف دماي داخل و خارج زمين تخريب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي اين محوطه كه با شماره شش هزار و ‪ ۱۶۲‬در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده با وسعتي در حدود ‪ ۴۰۰‬هكتار وسيع‌ترين منطقه باستاني استان و يكي از مهم‌ترين محوطه‌هاي پيش از تاريخ منطقه شمال غرب ايران است.

در سال‌هاي اخير پس از انجام سه فصل عمليات و كاوش‌هاي باستان شناسي و بدست آمدن آثار و اشيايي از اواخر دوره نوسنگي و عصر آهن در اين محوطه بيش از ‪ ۳۰۰‬قطعه سنگ افراشته از دل خاك بيرون آمد كه با نقوش انساني در اندازه‌هاي متفاوت حكايت از هنر ساكنان اين منطقه در عصر آهن دارد.

امروزه اين آثار بدست آمده و سنگ افراشته‌ها بر اثر عوامل طبيعي از جمله باد و باران حالت اوليه و هويت تاريخي خود را از دست داده و از ‪ ۳۰۰‬اثر بر جاي مانده از اين محوطه درصد كمي باقي مانده است.

كارشناسان ميراث فرهنگي مشگين شهر معتقدند: در صورت محصور نشدن فضاي محوطه و اجرا نشدن عمليات آسيب شناسي و مرمت ‪ ۲۰‬درصد باقي مانده نيز به علت هوازدگي و ساير عوامل جوي دچار فرسايش شده و نقش برجسته‌هاي آنها به صورت كامل از بين خواهند رفت.

محوطه شهريري مشگين شهر در ‪ ۲۵‬كيلومتري شمال شرقي مشگين شهر واقع است.

نتايج سه فصل كاوش‌هاي باستان شناسي اين محوطه را به سه بخش معبد، قلعه و قوشاتپه تقسيم كرده و قدمت اين مناطق به دوران اواخرمفرغ و دوره نوسنگي و مس سنگي و اوايل آهن مربوط است.

[2] شهر يري،سايت موزه مي شود ۱۳۸۴/۱۲/۲۶

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري اردبيل اعلام كرد: « عمليات اجرايي سايت موزه استان اردبيل در محوطه باستاني شهر يري واقع در مشكين شهر آغاز مي شود.»
“علويان صدر” با بيان اينكه اين مجموعه باستاني متعلق به دوره هاي عصر نوسنگي و عصر مس و سنگ يا “كالكولتيك” و”نئوتيليك” است، افزود: « قدمت قلعه و معبد كشف شده در اين محوطه به يک هزار و 450 سال پيش از ميلاد بازمي گردد كه در فضايي به وسعت يک هزار و 200 متر مربع قرار گرفته است.»
“مسعود علويان صدر” در بازديد از طرح هاي گردشگري مشكين شهر گفت:« محوطه تاريخي شهر يري به لحاظ قدمت از اهميت به سزايي برخوردار است كه اميدواريم سال آينده بتوانيم آن را به سايت موزه تبديل كنيم.»
وي افزود:« ايجاد سايت موزه در شهريري مي تواند مهمترين گام براي آشنايي گردشگران و علاقمندان ميراث فرهنگي با اين محوطه باستاني باشد.»
“علويان صدر” با بيان اينكه اين مجموعه باستاني متعلق به دوره هاي عصر نوسنگي و عصر مس و سنگ يا “كالكولتيك” و”نئوتيليك” است، افزود: « قدمت قلعه و معبد كشف شده در اين محوطه به يک هزار و 450 سال پيش از ميلاد بازمي گردد كه در فضايي به وسعت يک هزار و 200 متر مربع قرار گرفته است.»
وي از سال 85 به عنوان سال تعيين حريم،شناسايي و ثبت آثار ملي و جهاني نام برد و افزود:« پايگاه حفاظتي آثار تاريخي در 4 منطقه مشكين شهر مستقر شده و فعاليت خود را آغاز كرده است.»

[3] ساكنان شهر يري از خدايان خود بريدند ۱۳۸۴/۹/۹

نتايج سومين فصل كاوش در شهريري نشان داد قوم ساكن در اين منطقه در نتيجه غالب شدن يك مذهب سياسي، به باورهاي ديني و نيايشگاه مقدس خود بي اعتنا شدند.
شهريري محوطه‌اي به وسعت 400 هكتار است كه در نزديكي پيرازمان از روستاهاي مشكين‌شهر قرار دارد. در اين محوطه لايه‌هايي مربوط به عصر آهن 2 و 3 (3200 تا 2550 سال پيش) شناسايي شده است.
جديدترين مطالعات در يافته‌هاي سومين فصل كاوش شهريري، اين واقعيت را براي باستان‌شناسان روشن كرد كه ساكنان اين منطقه پس از سلطه اورارتوها باورهاي مذهبي خود را از دست دادند.
“عليرضا هژبري نوبري”، باستان‌شناس و سرپرست كاوش در شهريري گفت: «عبور ديوار قلعه از روي نيايشگاه شهريري نشان مي‌دهد در زمان احداث قلعه ساكنان منطقه نيايشگاه خود را مقدس نمي‌دانستند و به آن باور مذهبي نداشتند.»
محوطه شهريري شامل يك قلعه، سه معبد و يك محوطه باستاني موسوم به قوشاتپه است. قدمت قلعه به عصر آهن 3 (2800 سال پيش) و قدمت معبد به عصر آهن دو (3200 سال پيش) مي‌رسد.
احداث قلعه روي يكي از معابد نشان دهنده قدمت بيشتر معابد نسبت به قلعه است. اين قلعه روي بقايايي از يك شهر سوخته بنا شده است.
به گفته نوبري،قوم ساكن در شهريري پيش از هجوم اورارتوها در اين شهر سكونت داشتند. پس از هجوم اورارتوها به اين منطقه و تخريب شهريري توسط آن‌ها قلعه جديد بر روي بقاياي سكونت‌گاه پيشين ساخته شد.
در فصل پيشين كاوش در شهريري نيايشگاه اصلي اين محوطه از زير خاك‌ بيرون آمد. اين نيايشگاه متشكل از سنگ افراشته‌هايي است كه نقش صورت انسان بدون دهان بر روي آن‌ها حك شده است.
به گفته نوبري اين سنگ افراشته‌ها، توتم مورد پرستش ساكنان شهريري پيش از هجوم اورارتوها بودند.
اورارتوها اقوامي بودند كه بين 2900 تا 2700 سال پيش در منطقه كوهستاني شرق آسياي صغير دولت قدرتمندي به وجود آوردند. قلمرو حكومت اورارتوها پيرامون درياچه وان تركيه و درياچه اروميه بود. آن‌ها كشور گشايي خود را از سمت شمال يعني ارمنستان شروع كردند و از دو راه مرند و اروميه وارد ايران شدند.
نوبري گفت: «اورارتوها پس از هجوم به شهريري براي تحت سلطه در آوردن مردم منطقه ابتدا توتم آن‌ها را بي ارزش كردند و پس از آن خداي خالدي را كه خداي واحد و در عين حال يك دين سياسي بود، در آن‌جا نفوذ دادند.»
استفاده از سنگ افراشته‌هاي مقدس معبد در ساخت قلعه جديد و عبور ديوار قلعه از روي يكي از معابد نشان دهنده از بين رفتن تقدس معبد در باور ساكنان شهريري است.
محوطه شهريري در نزديكي روستاي پيرازمان در 31 كيلومتري مشكين‌شهر در استان اردبيل واقع شده است.

[4] نشانه هايي از سكونت اقوام عصر آهن در قبور سنگي شهريري شناسايي شد ۱۳۸۳/۷/۹

باستان شناسان در دومين فصل كاوش در قبور كلان سنگي شهريري به نشانه هاي سكونت دو قوم در عصر آهن يك و دو در اين محوطه برخورد كردند.
به گزارش «ميراث خبر»، محوطه شهريري در دشت مشكين در استان اردبيل كنار رودخانه «قره سو» و در دامنه صخره هاي مشرف به دره هاي عميق واقع شده است. محوطه شهريري شامل 3 قلعه و واحدهاي مسكوني است. اوغلان قلعه سي (قلعه پسر) گوزقلعه سي (قلعه دختر) و مكتب او شاخ لري (بچه هاي مكتب) نام 3 قلعه مذكور است كه شناسايي شده و به ثبت رسيده است.
درفصل اول كاوش هاي علمي محوطه شهريري كه از اواخر آبان ماه سال گذشته آغاز شد، آثار برجسته اي از عصر آهن به دست آمد. همچنين فصل دوم كاوش هاي باستان شناسي در اين محوطه با هدف ادامه كاوش و مشخص شدن ارتباط بين قلعه، معبد و قبور سنگي اين محوطه و روشن شدن شرايطمختلف معيشتي ساكنان اين منطقه در دوره هاي كالكولتيك و مفرغ جديد آغازشده است.
«حسين نوبري» باستان شناس و سرپرست هيات باستان شناسي محوطه شهريري به «ميراث خبر» گفت: در اين فصل از كاوش به دنبال شناسايي اقوام و قبور بوديم كه در نتيجه كاوش ها مشخص شد اين قبور شامل دو نوع هستند يك نوع كه مربوط به انسان هايي است كه درعصر آهن I مي زيستند و نوع ديگر مربوط به انسان هايي است كه در قلعه شهريري زندگي مي كردند و مردگانشان را در بيرون از محوطه قلعه دفن مي كردند .اين قبور مربوط به عصر آهن II مي شوند.
وي با اشاره به قدمت قلعه در محوطه شهريري گفت: « در كنار شناسايي اقوام قبوردراين منطقه و قدمت قلعه محوطه شهريري، ابزار و وسايلي چون ابزارهاي آشپزخانه اي، سفال، تعدادي اشيا برنزي نيزكشف شد. آثار كشف شده در محل قلعه، پيشينه اين قلعه را به عصر آهن II بر مي گرداند.
نوبري درخصوص نتيجه مطالعات انجام شده بر روي قبور گفت: با توجه به اينكه اغلب قبور توسط قاچاقچيان باز شده بود تنها توانستيم نسبت به پاكسازي قبور اقدام كنيم. در نتيجه مطالعات و كاوش هاي انجام شده روي تعداد اندكي از قبور كه تا حدودي سالم مانده بودند اسكلت هاي انساني متعددي كشف كرديم كه مطالعات DNA باستان شناسي درمورد آنها انجام شده است.
وي افزود: در نتيجه اين مطالعات جنسيت انسان ها از طريق كشف اسكلت در قبور مشخص شده است.
به گفته سرپرست هيات باستان شناسي محوطه شهريري؛ با توجه به اشيا و آثار كشف شده ابتدا ضروري است مطالعات اوليه باستان شناسي بر روي آن ها انجام شودتا بتوانيم اشيا شكسته كشف شده را مرمت كرده و سپس مطالعات مردم شناسي و انسان شناسي را در اين محوطه به صورت جدي آغاز كنيم.
گفتني است اشيا به دست آمده پس از مرمت و مطالعات باستان شناسي به موزه مشكين شهر منتقل مي شود.
محوطه شهريري در حدود 400 هكتار است كه 3 كارگاه در اين محوطه مشغول به كار هستند. مطالعات باسَ‍تان شناسي تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت.

[5] محوطه «شهريري» در استان اردبيل ، راهي به سوي دانش عصر آهن ۱۳۸۳/۲/۲

در اولين فصل كاوش هاي علمي محوطه «شهريري» در استان اردبيل، كه از اواخر آبان ماه آغاز شده است، آثار برجسته اي از عصر آهن به دست آمد.
به گزارش «ميراث خبر»، در اين كاوش ها كه به سرپرستي «حسين نوبري» باستان شناس اين منطقه انجام شده است، اشياي سفالي گوناگوني با فرم هاي سفالي عصر آهن به دست آمد كه مي تواند باب تازه اي را در مطالعات باستان شناسي عصر آهن به روي محققان باز كند.
اين محوطه شامل سه قلعه و واحدهاي مسكوني است. اوغلان قلعه سي (قلعه پسر) گوز قلعه سي (قلعه دختر) و مكتب او شاخ لري (بچه هاي مكتب) نام سه قلعه مذكور است كه شناسايي شده و به ثبت رسيده است.
در حال حاضر سرما در اين منطقه كار حفاري و كاوش را بسيار كند كرده است. نوبري و گروه باستان شناسي او در حال حاضر مشغول مطالعه و بررسي اشياي به دست آمده در اين منطقه هستند تا اطلاعات خود را درباره عصر آهن 2 تكميل كرده و به يقين برسند.
محوطه «شهريري» در دشت مشكين در استان اردبيل، كنار رودخانه «قره سو» و در دامنه صخره هاي مشرف به دره هاي عميق واقع شده است. اقوامي كه در اين منطقه و مجاور رودخانه زندگي مي كرده اند، هنوز به درستي شناسايي نشده اند. اما با ادامه كاوش ها به بسياري از سوالات در اين زمينه پاسخ گفته خواهد شد.

محوطه تاريخى مسجد كبود در حال نابودي است



محوطه تاريخى مسجد كبود در نتيجه سؤمديريتهاي مسئولان غير بومي و نيز سياستهاي تورک زدائي از مناطق تورک محصور در ايران در حال نابودي است.

با گشايش يكى از كم نظيرترين سايت-موزه هاى جهان و نخستين نوع از اين موزه ها در ايران، آثار تمدن ۳ هزار و ۵۰۰ ساله در تبريز سر از خاك بيرون آورد.

اين سايت-موزه در محوطه تاريخى مسجد كبود و در عمق ۸ مترى از سطح زمين قرار گرفته و گورستانى متعلق به ۳ هزار و ۵۰۰ سال قبل را شامل مى شود كه اجساد آن به شكل خاصى همراه اشيا و ابزار و وسايل خود دفن شده اند. با توجه به ارزش تاريخى آثار كشف شده در محوطه مسجد كبود تبريز، كارشناسان باستان شناسى عقيده دارند اين مجموعه يكى از كم نظيرترين و ارزشمندترين سايت-موزه هاى جهان است، به طورى كه گروه هاى باستان شناسى مختلفى از سراسر جهان خواستار بازديد و تحقيق از اين تمدن ۳ هزار و ۵۰۰ ساله شده اند.

قابل ذکر است که اين منطقه تاريخي در نتيجه سؤمديريتهاي مسئولان غير بومي و نيز سياستهاي تورک زدائي از مناطق تورک محصور در ايران در حال نابودي است. ساخت و سازهاي غير قانوني٫ خاکبرداريهاي خطرساز و نيز ايجاد محدوديتهاي باستانشناسي از ديگر خيانتهاي حاکميت ايران به اين مناطق است.

ارک عليشاه تبريز نيز يکي ديگر از آثار با ارزش تاريخي تورکهاست که به لطف مذهب و شوونيسم فارس به صورت متروکه در آمده و از ليست آثار محافظت شده خارج شده است. مصلاي آهني و خطر آفرين تبريز قاتل يکي از بلندترين سازه هاي آجري دست ساز است. هنوز شکايتهاي نماينده آذربايجانگ دکتر اعلمي بدون جواب مانده و حتي با ارعاب و تهديد غير قابل تصوري مواجه شده است.

ارزش باستانشناسى سايت-موزه به موزه اى گفته مى شود كه به طور طبيعى در محوطه كاوش هاى باستانى برقرار شده و در آن آثاركشف شده بدون تغيير و دستچين شدن به نمايش درمى آيند.

مهندس فريبا مجيدى مسئول حفاظت و مرمت كاوش هاى محوطه مسجد كبود افزود: از آنجا كه تعداد چنين مجموعه هايى درسراسر جهان بسيار كمياب است براى همين كشف و راه اندازى سايت-موزه مسجد كبود در تبريز از اهميت باستانشناسى بالايى در سطح جهان برخوردار است.
اين استاد باستانشناسى دانشگاه در مورد ارزش آثار كشف شده گفت: به دليل قدمت و حجم آثار كشف شده نمى توان براى اين مجموعه ارزش مادى تعيين كرد اما همه اين محوطه كه باقى مانده از تمدن ماقبل تاريخ است داراى ارزشى جهانى است.

فريبا مجيدى در ادامه يادآور شد: در كاوش هاى صورت گرفته در لايه هاى مختلف زمين تا عمق ۸ مترى مى توان آثار مختلفى از دوره هاى گوناگون حكومت هاى تاريخ ايران را مشاهده كرد كه اين در نوع خود بى نظير است.

به گفته وى از آنجايى كه در طول تاريخ، چندين بار زلزله هاى مخرب، شهر تبريز را ويران ساخته ولى مردم اين شهر دوباره آن را بنا ساخته اند. مهندس مجيدى خاطرنشان كرد: به منظور تحقيقات ژنتيك و تعيين نژاد و جنسيت اجساد كشف شده در اين گورستان، يكى از برجسته ترين گروه هاى انگليسى براى همكارى با سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى ايران، ابراز علاقه كرده اند كه اين امر مى تواند اطلاعات ارزشمندى از ساكنان اوليه اين خطه از ايران ارائه نمايد.

مجموعه اى بى نظير، زير خروارها آهن و آجر

داستان كشف سايت-موزه مسجد كبود نيز خود حكايت جالبى دارد

رضا عبادى، رئيس سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى آذربايجان شرقى در مورد پيشينه مطالعات باستان شناسى در اين محوطه گفت: در سال ۷۶ با وجود مخالفت سازمان ميراث فرهنگى، عده اى سودجو با مجوز برخى سازمان هاى شهرى در حريم تاريخى مسجد كبود اقدام به ساخت مجتمع تجارى مى كنند. در جريان عمليات خاكبردارى اين مجتمع به طور اتفاقى آثارى از يك گورستان پيش از تاريخ كشف مى شود.
عبادى افزود: با تلاش هاى سازمان، قسمتى از پروژه مجتمع ياد شده متوقف و گروهى ويژه از باستان شناسان بنام كشور به سرپرستى دكتر نصرت الله معتمدى اقدام به نجات بخشى از مجموعه ياد شده كردند.

رضا عبادى خاطرنشان كرد: در چندين عمليات كاوش از سال هاى ۷۸ تا كنون، ۱۲۰ قبر همراه ابزار و وسايل زندگى متعلق به ۳ هزار و ۵۰۰ سال قبل كشف شده و ۳۷ مورد از گورهاى كشف شده، ساماندهى شد.

وى با اظهار تأسف از باقى ماندن بقيه آثار زير مجتمع تجارى ساخته شده در جوارمسجد كبود، گفت: متأسفانه با وجود هشدارهاى سازمان ميراث فرهنگى در آن سال ها، برخى بدون توجه به حريم تاريخى يك اثر ثبت شده، اقدام به خاكبردارى و ساخت مجتمعى عظيم كردند و هم اكنون با ادامه كاوش ها، مشخص شد كه بقيه آثار اين تمدن ۳ هزار و ۵۰۰ ساله زير خروارها آهن و آجر مدفون شده است.

دكتر حسين جعفرى معاون فرهنگى و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى كشور نيز كه در آئين گشايش اين سايت-موزه در تبريز حضور يافته بودگفت: اين سازمان همه تلاش خود را براى نجات آثار مدفون شده در زير مجتمع تجارى ياد شده، به كار خواهد بست.

نتايج بررسى هاى اوليه

با بررسى آثار به دست آمده از گورستان ۳ هزار و ۵۰۰ ساله در محوطه مسجد كبود تبريز، نتايج ارزشمندى از زندگى انسان هاى آن دوره در اين منطقه به دست آمد.

مهندس «ليلا حاجوى» يكى از باستان شناسان شاغل در اين محوطه در مورد نتايج بررسى هاى باستان شناسان گفت: جالب ترين موضوع در اين گورستان نحوه تدفين اجساد است كه همگى به صورت جنينى و به همراه وسايل شخصى و ابزار زندگى خود دفن شده اند. وى افزود: اين نكته كه مردم آن دوران انسان ها را پس از مرگ نيز به شكل زمان تولد آنها (جنينى) دفن كرده و ابزار آنها را نيز در كنار اجساد خاك كرده اند، حاكى از آن است كه مردمان هزاره نخست قبل از ميلاد در اين منطقه به نوعى به زندگى پس از مرگ اعتقاد داشته اند. به گفته مهندس ليلا حاجوى، همه اسكلت ها به صورت جنينى يا چمباتمه اى مدفون و جهت هاى بدن و صورت بسته به زمان مرگ و سطح اجتماعى افراد متفاوت است.

اين باستان شناس محوطه مسجد كبود تبريز در مورد ديگر آثار به دست آمده از اين مجموعه نيز گفت: آثارى از دوره هاى تاريخى مختلف از جمله سفال هاى لعابدار دوره اسلامى، سفال هاى خاكسترى، اشياى زينتى و فلزات مختلف به دست آمده است.

شيرين عبادي آذربايجاني در دفاع از سيوند فارسها فرياد ميزند



اکبر اعلمي آذربايجاني در دفاع از ارک آذربايجان تنهاست٫ شيرين عبادي آذربايجاني در دفاع از سيوند فارسها فرياد ميزند

راديوفردا: شکایت دو حقوقدان از وزیر نیرو و رئیس میراث فرهنگی

محمدعلی دادخواه، حقوقدان، می گويد همراه شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل از رحيم‏ مشايی، رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری و پرويز فتاح، وزير نيرو به خاطر آبگيری مجدد سد سيوند به دادگاه شکايت کرده اند.

محمد علی دادخواه به خبرگزاری ايلنا گفته است که با توجه به اهميت موضوع و درخواست آن ها برای صدور دستور موقت جلوگيری از آبگيری سد سيوند، اميدوار است دادگاه هر چه سريع‏تر در اين مورد تصميم بگيرد.

باستان شناسان و هواداران حفظ آثار باستانی می گويند آبگيری سد سيوند درتنگه بلاغی در دشت پاسارگاد آثاری را که از هزاره پنجم قبل از ميلاد تا دوران اسلامی باقی مانده از بين خواهد برد.

ارگ عليشاه براي هميشه از ديده گردشگران نهان شد



ارگ عليشاه براي هميشه از ديده گردشگران نهان شد

سازمان ميراث فرهنگي شكستن حريم ارگ عليشاه را با سكوت برگزار كرد.

تلاش‌هاي نماينده مردم تبريز براي نجات ارگ عليشاه به جائي نرسيد. وي پس از احضار شش وزير كشور، تصميم گرفته است رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و مجريان مصلي تبريز را به مجلس بكشاند.

تبريز(خبرگزاري ميراث فرهنگي) زهراكشوري_ ساخت مصلي تبريز بي هيچ واكنشي از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به پايان رسيد. رئيس سازمان ميراث فرهنگي گلستان در گفتگو با ميراث‌خبر حتي حاضر نشد راي نهايي دادگستري درباره تخريب بخشي از ارگ عليشاه و مخدوش شدن حريم آن به رسانه‌ها اعلام كند.

اين راي به تازگي و پس از پايان يافتن ساخت مصلي تبريز از سوي دادگستري صادر شده است.

ظاهرا تنها معترض اين اتفاق “اكبر اعلمي“، نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي است که با احضار شش وزير و حاضر شدن تنها يك وزير براي پاسخگويي به مجلس٫ درباره تخريب و محصور شدن اين ارگ فعاليت ميکند. از اين ميان تنها “مصطفي پورمحمدي”، وزير كشور در مجلس حضور يافت. هر چند حضور پورمحمدي هم نتوانست سرنوشتي كه براي ارگ عليشاه رقم زده شده بود، نجات دهد.

اكبر اعلمي پس از آن، در شكايتي جديد به كميسيون اصل ۹۰ خواستار حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و مجريان مصلي تبريز به مجلس شده است.

“اسفنديار مشايي”، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري تاكنون هيچ توجهي به اعتراض‌هاي نمايندگان مجلس نشان نداده است. اما پيش از اين احضار، “حميد بقايي”، قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، در گفتگو با ميراث خبر احضار شش وزير را حساسيت مردم و ارگانهاي دولتي را به حفاظت از حريم آثار تاريخي تصويب كرده كه مي‌توان از آن بهره خوب گرفت.

بايد منتظر زمان رسيدگي به اين پرونده و اكنش سازمان ميراث فرهنگي به اين فراخوان شد.

اقدامات ضد فرهنگي و تاريخي رژيم حاکم بر ايران عليه آذربايجان به مرحله خطرناکي رسيده است. رژيم با استفاده از جو مذهبي حاکم بر آذربايجان اقدام به تخريب آثار باستاني آذربايجان مينمايد. حتي استفاده از مذهب بر بافت مدرن شهرسازي آذربايجان نيز تاثير گذار شده است. دولت با پررنگتر کردن و حمايت از مذهبيهاي شوونيست٫ سياستهاي پاک کردن تاريخ تورکها را با زرنگي خاصي ادامه ميدهد. ساخت مصلا براي مذهبيها بهانه اي شد تا دولت بدون روبرو شدن با اعتراضات تاثيرگذار٫ کار تخريب و پنهان ساختن ارک را به پايان برساند. پنهان شدن ارک ميتواند باعث فراموشي و تخريب تدريجي آن باشد.

نمونه اي از تاثير مذهب بر بافت مدرن شهر مسجد معجزلر ميباشد. اين مسجد که در نصف راه (ميداني در تبريز) قرار دارد باعث هدر رفتن و بي استفاده شدن يکي از بزرگترين روگذرهاي آذربايجان شده است. به اين ترتيب که اين مسجد با قرار گرفتن در نزديکي اوتوبان٫ و تلاش مذهبيهاي افراطي دولتي در نگهداري آن (با اعتراف به قلابي بودن اين مسجد) عملا روگذر و اتوبانهاي زير آنرا بي مصرف نموده است. خيابانهاي اطراف حتي براي عبور دو اتوموبيل نيز مناسب نيستند در حالي که اين خيابانها ۵ بانده طراحي شده بوند.

خروج ارگ‌عليشاه از ليست جاذبه‌هاي ايران



خروج ارگ‌عليشاه از ليست جاذبه‌هاي ايران

پس از تاييد ساخت مصلاي جديد تبريز در محوطه ارگ عليشاه و ناكام ماندن درخواست‌هاي مكرر سازمان ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي در استفاده‌هاي تاريخي و گردشگري از اين بنا، اين سازمان ديگر هيچ مالكيتي بر اين بنا ندارد.

--------------------------------------------------------------------------------

درهاي ارگ عليشاه بسته شد. پس از تاييد ساخت مصلاي جديد تبريز در محوطه ارگ عليشاه و ناكام ماندن درخواست‌هاي مكرر سازمان ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي در استفاده‌هاي تاريخي و گردشگري از اين بنا، اين سازمان ديگر هيچ مالكيتي بر اين بنا ندارد.
درهاي بسته مجموعه ارگ عليشاه بزرگترين بناي خشتي آذربايجان هرگونه امكان بازديد عمومي از اين بنا را غير ممكن ساخته است.
«فرهاد صدادي» كارشناس روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان شرقي گفت:«بازديد از اين بنا تنها در شرايط ويژه و با گذر از فيلترهاي متعددي چون هماهنگي با مصلي، دفتر امور ائمه جمعه، سازمان ميراث فرهنگي و نگهباني محوطه ارگ براي چند دقيقه‌اي امكان‌پذير است.»
ارگ تبريز كه امروز به صورت ايوان كوچك خشتي ميان انبوهي از آهن وسيمان ديده مي‌شود يادگاري است از مجموعه عظيم مدرسه، مسجد و خانقاه تاج‌الدين عليشاه جيلاني كه در قرن هشتم هجري ساخته شده است. اين بنا در دوران‌هاي مختلف مورد هجوم و تخريب قرار گرفت و بارها كارآيي خود را از مسجد به انبار غله ومهمات تغيير داده است. طي زلزله عظيمي‌ كه تبريز را با خاك يكسان كرد تنها اين بنا فرو نريخت و به عنوان نماد مقاومت مردم تبريز استوار ماند. اين بنا در سال 1320 به صورت گردشگاه عمومي درآمد و نام باغ ملي به خود گرفت و در حال حاضر صحن اين مسجد تاريخي، مصلي و محل برگزاري نماز جمعه تبريز شده و محدوديت‌هاي ويژه‌اي براي بازديد از آن وجود دارد.

بناي تاريخي عليشاه در خيابان امام خميني نرسيده به ميدان شهرداري تبريز واقع شده كه با وجود داربست‌هاي متعددي كه سالهاست بر پيكر فرسوده‌اش بالارفته بسيار خسته به نظر مي‌رسد. اين داربست‌ها كه جهت مرمت بنا بسته شده بود از سال گذشته همزمان با كناره‌گيري سازمان ميراث فرهنگي و توقف مرمت همانطور رها شد.ازدي ارگ عليشاه كه مي‌توانست همانند ديگر بناهاي منحصربه‌فرد ايران شهرت جهاني داشته باشد در سايه آهن و سيمان از فهرست جاذبه‌هاي آذربايجان حذف ‌مي‌شود.
اد سازه‌هاي فولادي حاشيه ارگ به حدي است كه اين بنا حتي از نزديك‌ترين فاصله نيز به راحتي قابل رويت نيست.
ارگ تبريز درحالي كه مي‌توانست مانند گنبدسلطانيه و ارگ‌بم جهاني باشد و گردشگران زيادي را متوجه ايران كند به يك بناي منزوي و در حال تخريب تبديل شده است.
«احمد سبط حسيني» مدير عامل دفتر خدمات مسافرتي سبط تور كه تحقيقات وسيعي در تاريخ و فرهنگ ايران انجام داده معتقد است:«با اينكه كه اين بنا در حال نابودي است اما هنوز هم مي‌تواند به عنوان يكي از جاذبه‌هاي تاريخي منطقه مورد بهره‌برداري قرار گيرد.با طراحي و ساماندهي يك مجموعه گردشگري هم مي توان شمار زيادي از گردشگران بين‌المللي را به ايران كشاند و هم از تخريب آن جلوگيري كرد در غير اين صورت در چند سال آينده بايد شاهد ويراني كامل اين بنا باشيم.»

توضيح: سالها براي رهايي ارک تبريز از دستان غاصبان تلاش بعمل آمد ولي بخاطر اينکه اين بناي تاريخي و با ارزش در استانهاي فارس نيست! تنها امر بر مسدود کردن آن داده شد. برج جهان نما فقط و فقط بدليل ديده شدن از محوطه ميدان نقش جهان اصفهان تعديل شد ولي مصلاي تبريز حکم به نابودي ارک ميدهد!! اقدامي همگاني لازم است تا بفهمند آذربايجان به تاريخش بها ميدهد. افراد و موسسات دلسوز آذربايجاني بايد دست به يک اعتراض بين المللي بزنند. در اين راه آماده ياري به افراد و موسسات مربوطه هستيم

چند سال گذشت٫ ارگ تبريز هنوز هم مينالد



چند سال گذشت٫ ارگ تبريز هنوز هم مينالد!! مگر اينجا اصفهان است که قاشق ۳ ساله پارسي حرمت داشته باشد؟

چندين و چند دهه است که آذربايجان٫ ملتش و تاريخش دستخوش خيانت و تخريب قرار گرفته است. با وجود اين٫ هنوز هم سرافراز و مصمم به آينده خود ميانديشد. روزها در پيشند و کارهاي ناتمام بسيار. باشد که ما نيز با ما شويم.

خبرهاي زير تنها در عرض يکسال گذشته منتشر شده اند. نبود پيگيري و اقدامات ريشه دار باعث خواهد شد که ارک عليشاه تبريز از بين برود. ارک که پايدارترين نماد تبريز و بلندترين ساختمان دست ساز است نبايستي با بيمهري خوديها مواجه شود. بياييد همه با هم براي حفظ آذربايجان و آثار باستاني واقعي آن بکوشيم.

[1] خروج ارگ‌عليشاه از ليست جاذبه‌هاي ايران
آراگون, 20ی چیلله (دي) , 11005 (۱۳۸۴) اینجی ایل, چولا 09:35

درهاي ارگ عليشاه بسته شد. پس از تاييد ساخت مصلاي جديد تبريز در محوطه ارگ عليشاه و ناكام ماندن درخواست‌هاي مكرر سازمان ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي در استفاده‌هاي تاريخي و گردشگري از اين بنا، اين سازمان ديگر هيچ مالكيتي بر اين بنا ندارد.
درهاي بسته مجموعه ارگ عليشاه بزرگترين بناي خشتي آذربايجان هرگونه امكان بازديد عمومي از اين بنا را غير ممكن ساخته است.
«فرهاد صدادي» كارشناس روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان شرقي گفت:«بازديد از اين بنا تنها در شرايط ويژه و با گذر از فيلترهاي متعددي چون هماهنگي با مصلي، دفتر امور ائمه جمعه، سازمان ميراث فرهنگي و نگهباني محوطه ارگ براي چند دقيقه‌اي امكان‌پذير است.»
ارگ تبريز كه امروز به صورت ايوان كوچك خشتي ميان انبوهي از آهن وسيمان ديده مي‌شود يادگاري است از مجموعه عظيم مدرسه، مسجد و خانقاه تاج‌الدين عليشاه جيلاني كه در قرن هشتم هجري ساخته شده است. اين بنا در دوران‌هاي مختلف مورد هجوم و تخريب قرار گرفت و بارها كارآيي خود را از مسجد به انبار غله ومهمات تغيير داده است. طي زلزله عظيمي‌ كه تبريز را با خاك يكسان كرد تنها اين بنا فرو نريخت و به عنوان نماد مقاومت مردم تبريز استوار ماند. اين بنا در سال 1320 به صورت گردشگاه عمومي درآمد و نام باغ ملي به خود گرفت و در حال حاضر صحن اين مسجد تاريخي، مصلي و محل برگزاري نماز جمعه تبريز شده و محدوديت‌هاي ويژه‌اي براي بازديد از آن وجود دارد.

بناي تاريخي عليشاه در خيابان امام خميني نرسيده به ميدان شهرداري تبريز واقع شده كه با وجود داربست‌هاي متعددي كه سالهاست بر پيكر فرسوده‌اش بالارفته بسيار خسته به نظر مي‌رسد. اين داربست‌ها كه جهت مرمت بنا بسته شده بود از سال گذشته همزمان با كناره‌گيري سازمان ميراث فرهنگي و توقف مرمت همانطور رها شد.ازدي ارگ عليشاه كه مي‌توانست همانند ديگر بناهاي منحصربه‌فرد ايران شهرت جهاني داشته باشد در سايه آهن و سيمان از فهرست جاذبه‌هاي آذربايجان حذف ‌مي‌شود.
اد سازه‌هاي فولادي حاشيه ارگ به حدي است كه اين بنا حتي از نزديك‌ترين فاصله نيز به راحتي قابل رويت نيست.
ارگ تبريز درحالي كه مي‌توانست مانند گنبدسلطانيه و ارگ‌بم جهاني باشد و گردشگران زيادي را متوجه ايران كند به يك بناي منزوي و در حال تخريب تبديل شده است.
«احمد سبط حسيني» مدير عامل دفتر خدمات مسافرتي سبط تور كه تحقيقات وسيعي در تاريخ و فرهنگ ايران انجام داده معتقد است:«با اينكه كه اين بنا در حال نابودي است اما هنوز هم مي‌تواند به عنوان يكي از جاذبه‌هاي تاريخي منطقه مورد بهره‌برداري قرار گيرد.با طراحي و ساماندهي يك مجموعه گردشگري هم مي توان شمار زيادي از گردشگران بين‌المللي را به ايران كشاند و هم از تخريب آن جلوگيري كرد در غير اين صورت در چند سال آينده بايد شاهد ويراني كامل اين بنا باشيم.»

توضيح: سالها براي رهايي ارک تبريز از دستان غاصبان تلاش بعمل آمد ولي بخاطر اينکه اين بناي تاريخي و با ارزش در استانهاي فارس نيست! تنها امر بر مسدود کردن آن داده شد. برج جهان نما فقط و فقط بدليل ديده شدن از محوطه ميدان نقش جهان اصفهان تعديل شد ولي مصلاي تبريز حکم به نابودي ارک ميدهد!! اقدامي همگاني لازم است تا بفهمند آذربايجان به تاريخش بها ميدهد. افراد و موسسات دلسوز آذربايجاني بايد دست به يک اعتراض بين المللي بزنند. در اين راه آماده ياري به افراد و موسسات مربوطه هستيم

[2] بازگشايي ارک عليشاه
آراگون, 1ی آغلار گولر (فروردين) , 11006 (۱۳۸۵) اینجی ایل, چولا 08:23

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: براساس توافقهايي که با مسوولان ذيربط شده، قرار است محوطه مجموعه ارگ عليشاه با تملک اماکن شخصي اطراف، مکان آزاد شود.

رضا عبادي با اعلام اين مطلب افزود: در صورت علمي شدن اين طرح، گام مثبتي در راستاي استفاده از مکانها و محوطه اين مجموعه برداشته مي شود. وي گفت: با مسوولان بنياد مصلاي امام خميني(ره) تبريز نيز گفتگو خواهيم کرد؛ تا از فضا و امکانهاي موجود بهترين بهره را ببريم.

عبادي افزود: اين بازگشايي هزينه سنگيني خواهد اشت، چون اماکن شخصي موجود در خيابان امام خميني(ره) و کوچه ارگ بايد تملک و بازگشايي شود. رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: ارک عليشاه يک اثر ملي و ماندگار است و نبايد بيش از اين آسيب ببيند. وي ابراز اميدواري کرد با مساعدت نماينده ولي فقيه و استاندار آذربايجان شرقي، اطراف اين مجموعه بازگشايي شود.

[3] وزيران مرتبط با تخريب ارگ ‌عليشاه به مجلس احضار مي‌شوند
اۊدگون, 30ی آغلار گولر (فروردين), 11006 (۱۳۸۵) اینجی ایل, چولا 03:37

اكبر اعلمي، نماينده مردم تبريز اعلام كرد كه وزيران عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري را براي پاسخگويي در مورد وضعيت نگران‌كننده ارگ عليشاهي به مجلس فرا مي‌خواند

به دنبال بي‌توجهي دستگاههاي مسئول نسبت به نقض قوانين در رعايت حريم قانوني ارگ عليشاهي، نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي خواستار حضور وزراي عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري در مجلس براي پاسخگويي در قبال شرايط نامطلوب اين اثر ارگ تبريز در نيمه نخست قرن هشتم هجري به همت «تاج الدين عليشاه جيلان تبريزي» وزير «الجاتيو» و «بهادرخان ايلخاني» بنا شد.

«اكبر اعلمي»، نماينده مردم تبريز با انتقاد از ادامه تخريب حريم قانوني مسجد ارگ عليشاهي تبريز به دليل ساخت بناي مصلي در فاصله يكصد متري آن اعلام كرد كه متن سؤالات خود از وزراي عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري را براي پاسخگويي در مورد ادامه ساخت‌وساز بي‌ضابطه مصلاي تبريز در هفته جاري به هيات‌رئيسه مجلس ارايه مي‌دهد.

وي در گفت‌وگوي اختصاصي با «ميراث خبر»، از عملكرد مسئولان قبلي براي رسيدگي به وضعيت مسجد ارگ عليشاهي انتقاد كرد و افزود: «در ابتداي فعاليت مجلس ششم با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت، مقرر شد روند ساخت مصلاي تبريز بر پايه ضوابط پيش‌بيني شده براي حريم آثار تاريخي ادامه پيدا كرده و مسجد ارگ عليشاهي ترميم شود. هر چند مقدمات كار فراهم شد، اما پس از گذشت بيش از 6 سال هنوز اين داربستها هستند كه مسجد را برپا نگه داشتند.»

«اكبر اعلمي»، نماينده مردم تبريز اعلام كرد كه متن سؤالات خود از وزراي عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري را براي پاسخگويي در مورد ادامه ساخت‌وساز بي‌ضابطه مصلاي تبريز در هفته جاري به هيات‌رئيسه مجلس ارايه مي‌دهد.

مانده و برنامه‌اي براي احياي آن وجود ندارد، از ادامه ساخت بناي مصلاي تبريز در محدوده حريم قانوني اين اثر تاريخي انتقاد و تاكيد كرد كه مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در برابر وضعيت اين اثر تاريخي موضع انفعالي گرفته‌اند.

وي همچنين گفت: «با توجه به اينكه پيگيريهاي انجام شده از طريق تذكر به رييس‌جمهوري درباره وضعيت ارگ عليشاهي بي‌نتيجه مانده است و امكان سؤال از رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بر پايه قوانين مجلس وجود ندارد، وزراي عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري بايد در قبال ادامه تعللها به وضعيت نگران‌كننده اين اثر پاسخگو باشند و همه آنها را به مجس فرا خواهيم خواند.»

نماينده مردم تبريز، مسجد ارگ عليشاهي را نماد غرور مردم آذربايجان دانست و افزود: «اگر اين بناي تاريخي اينگونه مورد بي‌مهري قرار نمي‌گرفت و گرفتار قهر برخي اشخاص خودسر نمي‌شد اكنون مي‌توانست جاذبه‌اي مهم براي گردشگران در منطقه باشد.»

چنانچه «اعلمي» مي‌گويد،دست‌اندركاران ساخت مصلاي جديد تبريز با ايجاد حصاري پيرامون ارگ عليشاهي اين اثر تاريخي را منزوي كرده‌اند و به متقاضيان اجازه ديدار از اين بناي تاريخي را نمي‌دهند

او در همين ارتباط گفت:«مكان‌يابي اين بنا از توجيه كارشناسي برخوردار نبوده و با وجود مكانهاي نماينده مردم تبريز، مسجد ارگ عليشاهي را نماد غرور مردم آذربايجان دانست.

مناسب ديگر، مسوولان، حريم ارگ عليشاهي را براي ساخت مصلي انتخاب كردند.»

ارگ تبريز در نيمه نخست قرن هشتم هجري به همت «تاج الدين عليشاه جيلان تبريزي» وزير «الجاتيو» و «بهادرخان ايلخاني» بنا شد. اين بناي تاريخي كه در دوره قاجار به انبار غلات و مخزن مهمات قشون تبديل شد، در رويدادهاي مختلف به گونه‌اي با تاريخ تبريز عجين شد.

در دوره جنگهاي ايران و روس به ويژه جنگ دوم (1243 _ 1241 قمري) كه قواي روسيه تا دروازه‌هاي تبريز پيش آمده بودند همچون دژ استواري مانع از تسليم شهر شد. همچنين در دوره مشروطه، هنگامي كه آزادي‌خواهان تبريزي به رهبري «ستارخان» و «باقرخان» عليه مستبدان محمدعلي شاهي مبارزه مي‌كردند، ارگ مورد هجوم و تعرض قرار گرفت ولي هيچگاه تسليم نشد

اكنون كه بيش از هفت قرن از ساخت «ارگ عليشاهي» تبريز مي‌گذرد، «بنياد مصلاي تبريز» در حريم آن اقدام به ساخت و سازهايي كرده و به بخشي از خود ارگ نيز آسيب‌هايي وارد آورده است.

گزارشهاي رسيده حاكي است كه 80 درصد از ساخت و سازهاي آن انجام شده و به نظر مي‌رسد متوليان، قصد متوقف كردن آن را نيز ندارند.

[4] فقط يك وزير از 6 وزير احضارشده در مورد ارگ علي‌شاه به مجلس مي‌آيد
سؤتگون, 28ی قئزاران (خرداد) , 11006 (۱۳۸۵) اینجی ایل, چولا 17:59

تنها يك نفر از 6 وزيري كه در مورد تخريب ارگ علي‌شاه از آنها سوال شده بود، تا كنون براي ارائه توضيح در مجلس حاضر شده‌اند.
به گفته اكبر اعلمي، نماينده تبريز، از شش وزيري كه وي در مورد تخريب ارگ علي‌شاه از آنها سوال كرده‌ بود، تنها وزير كشور براي پاسخگويي در مجلس حاضر شده است.
اعلمي اين عدم پاسخگويي را خلاف آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي و قانون اساسي دانست و گفت: «يكي از نمايندگان تبريز در كميسيون فرهنگي باعث اين كارشكنيها شده است. اين نماينده رسيدگي به وضعيت ارگ علي‌شاه را كند كرده است.»

اعلمي با تاكيد براينكه طي نامه‌هاي مستدل و مستمر به هيات‌رئيسه هشدار داده است كه ممانعت از حضور وزرا و بررسي وضعيت ارگ با آيين‌نامه داخلي مجلس و قانون اساسي مغايرت دارد، گفت: «سرانجام هفته گذشته هيات‌رئيسه مجاب شدند كه در هفته جاري شش وزير عضو شوراي عالي ميراث‌فرهنگي و گردشگري را براي پاسخگويي در مورد ادامه ساخت‌وساز بي‌ضابطه مصلاي تبريز به مجلس دعوت كنند.»

به گفته نماينده تبريز، وزير كشور نيز با وي در مورد كوتاهي در صيانت از جاذبه‌هاي فرهنگي در استان آذربايجان شرقي هم‌عقيده بوده و براي تغيير اين رويه و محافظت از ميراث‌فرهنگي دستورات لازم را به استاندار اين استان داده است. وي معتقد است تداخلات موجود در عملكرد نهادها و دخالت برخي از سازمانها در امور اداره ميراث‌فرهنگي آذربايجان‌شرقي سرنوشت حاضر را براي ارگ علي‌شاه رقم زده است.
«اعلمي» با بيان اينكه مسجد ارگ عليشاهي به رغم ويژگيهاي منحصر‌به‌فرد تاريخي در انزوا باقي مانده و برنامه‌اي براي احياي آن وجود ندارد، از ادامه ساخت بناي مصلاي تبريز در محدوده حريم قانوني اين اثر تاريخي انتقاد و تاكيد كرد كه مسوولان سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري در برابر وضعيت اين اثر تاريخي موضع انفعالي گرفته‌اند.

چنانچه «اعلمي» مي‌گويد، دست‌اندركاران ساخت مصلاي جديد تبريز با ايجاد حصاري پيرامون ارگ عليشاهي اين اثر تاريخي را منزوي كرده‌اند و به متقاضيان اجازه ديدار از اين بناي تاريخي را نمي‌دهند.

او در همين ارتباط گفت: «مكان‌يابي بناي مصلا از توجيه كارشناسي برخوردار نبوده و با وجود مكانهاي مناسب ديگر، مسوولان، حريم ارگ عليشاهي را براي ساخت مصلا انتخاب كردند.»

اكنون كه بيش از هفت قرن از ساخت «ارگ عليشاهي» تبريز مي‌گذرد، «بنياد مصلاي تبريز» در حريم آن اقدام به ساخت و سازهايي كرده و به بخشي از خود ارگ نيز آسيب‌هايي وارد آورده است.

ارگ تبريز كه امروز به صورت ايوان كوچك خشتي ميان انبوهي از آهن وسيمان ديده مي‌شود يادگاري است از مجموعه عظيم مدرسه، مسجد و خانقاه تاج‌الدين عليشاه جيلاني كه در قرن هشتم هجري ساخته شده است.
اين بنا در دوران‌هاي مختلف مورد هجوم و تخريب قرار گرفت و بارها كارآيي خود را از مسجد به انبار غله و مهمات تغيير داده است.

طي زلزله عظيمي‌ كه تبريز را با خاك يكسان كرد تنها اين بنا فرو نريخت و به عنوان نماد مقاومت مردم تبريز استوار ماند. اين بنا در سال 1320 به صورت گردشگاه عمومي درآمد و نام باغ ملي به خود گرفت و در حال حاضر صحن اين مسجد تاريخي، مصلا و محل برگزاري نماز جمعه تبريز شده و محدوديت‌هاي ويژه‌اي براي بازديد از آن وجود دارد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، ارگ علي‌شاه را اسير عملكرد نادرست مسئولان خواند و گفت: «اين بناي تاريخي در بدترين وضعيت ممكن قرار دارد و با وجود تعهدات بانيان مصلي،‌ ساختمان مصلي به‌گونه‌اي قرار گرفته كه بناي ارگ حتي از 10 متري هم ديده نمي‌شود.»

و در خاتمه بايد از آذربايجانيها و مخصوصا مردم تبريز و نمايندگان آن پرسيد: شماها که دم از تمدن و تاريخ و فرهنگ ميزنيد٫ براي آذربايجان چه ميکنيد؟

ارگ عليشاه ، رئيس ‌ميراث ‌فرهنگي را به مجلس فراخواند



چرا اکبر اعلمي براي دفاع از ارک تبريز به ملت رجوع نميکند؟ ارگ عليشاه ، رئيس ‌ميراث ‌فرهنگي را به مجلس فراخواند


نماينده مردم تبريز در شكايتي به كميسيون اصل 90 خواستار حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و مجريان بنياد مصلي تبريز درد اين كميسيون براي پاسخ‌گويي درباره ارگ عليشاه شده‌ است.

ساخت مصلاي شهر تبريز در حريم ارگ عليشاه از سال 73 آغاز شد و با وجود شكايت هاي متعدد سازمان ميراث فرهنگي، ادامه يافت. ساخت مصلي علاوه بر تخريب بخشي از محوطه تاريخي حاشيه ارگ، ارگ عليشاهي را براي هميشه از ديده گردشگران نهان كرد.

“اكبر اعلمي”، نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با ميراث خبر از بررسي اين شكايت توسط كميسيون اصل 90 خبر داد و گفت:«براساس پيگيري‌هاي انجام شده، كميسيون اصل 90 مكاتباتي با رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مجريان انجام داده و از آن‌ها خواسته براي پاسخگويي در اين مورد در مجلس حاضر شوند.»

يك سال پيش نيز 6 وزير عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي براي پاسخگويي به سوالات نماينده مردم تبريز درباره تخريب ارگ‌عليشاه، به صحن علني مجلس فراخوانده شدند.

از شش وزير فراخوانده شده به صحن علني مجلس، تنها “مصطفي پورمحمدي”، وزير كشور در مجلس حضور يافت و به سوالات “اكبر اعلمي” نماينده مردم تبريز پاسخ گفت.

اعلمي در توضيح اين موضوع به ميراث خبر گفت:« هر شش وزير در جلسه كميسيون فرهنگي مجلس حاضر شدند. طبق قانون اين ورزا تا 10 روز بعد از برگزاري اين جلسه بايد در صحن علني مجلس حضور مي‌يافتند اما تا به امروز كه 2 سال از آن اتفاق مي‌گذرد جز وزير كشور هيچ وزير ديگري در مجلس حاضر نشد.»

وي افزود:« وزير كشور وعده‌هايي را براي مرمت و احياي ارگ عليشاه و آزادسازي داد اما اين وعده ها تا امروز تحقق نيافته و ما همچنان منتظر حضور اين وزرا در مجلس و مشخص شدن وضعيت ارگ عليشاه هستيم.»

اعلمي در مجلس ششم “عطاالله مهاجراني”، وزير فرهنگ و ارشاد وقت را نيز به صحن علني مجلس فراخواند.

وي در اين باره به ميراث خبر گفت:«آن زمان نيز قرار شد ارگ عليشاه بازسازي و از ساخت وسازهاي مصلي تبريز نجات يابد اما اتفاقي نيفتاد.»

همان زمان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از دست‌انداران بنياد مصلي تبريز شكايت كرد اما شكايت اين سازمان هم به جايي نرسيد.

ارگ تبريز كه امروز به صورت ايوان كوچك خشتي ميان انبوهي از آهن وسيمان ديده مي‌شود يادگاري است از مجموعه عظيم مدرسه، مسجد و خانقاه تاج‌الدين عليشاه جيلاني كه در قرن هشتم هجري ساخته شده است.

اين بنا در دوران‌هاي مختلف مورد هجوم و تخريب قرار گرفت و بارها كارآيي خود را از مسجد به انبار غله و مهمات تغيير داد.

در اثر زلزله بزرگي‌ كه تبريز را با خاك يكسان كرد تنها اين بنا فرو نريخت و به عنوان نماد مقاومت مردم تبريز استوار ماند.

ارگ عليشاه در سال 1320 به صورت گردشگاه عمومي درآمد و نام باغ ملي به خود گرفت و در حال حاضر صحن اين مسجد تاريخي، مصلي و محل برگزاري نماز جمعه تبريز شده و محدوديت‌هاي ويژه‌اي براي بازديد از آن وجود دارد.

محافظت آثار تاريخي در آذربايجان يعني تخريب برنامه ريزي شده



محافظت آثار تاريخي در آذربايجان يعني تخريب برنامه ريزي شده!! ولي در فارسستان يعني تعيين حريم زميني و هوائي٫ بازسازي٫ نگهداري و معرفي در سطح جهاني


زارش اختصاصی-بای بک: حدود ۳ سال پيش که خبر کشف آثار تمدن در شَهَريئري خياو (مشکين شهر)-اردبيل آذربايجان منتشر شد باستانشناسان خبر از يافته شدن مدارکي از دوران آهن دادند. در محوطه شهريئري (مکان شهر) سه بخش عمده با نامهاي اوغلان قالاسي (قلعه پسر) قيز قالاسي (قلعه دختر) و مكتب اوشاقلاري (بچه هاي مكتب) وجود دارد. کاوشهاي باستانشناسي علاوه بر اينکه به دليل فراهم نبودن امکانات و نبود بودجه به کندي پيش ميرفت٫ سرماي منطقه نيز بر اين کندي ميافزود ولي به هر حال در نتيجه تلاشهاي کاوشگران مدارک بيشتري در خصوص قدمت و اهميت اين منطقه پيدا شد.

معابد٫ قبور و ظروف کشف شده در منطقه خياو چؤلي (دشت مشکين شهر) نزديک رودخانه قره سو٫ پلي است ما بين دوران ما و عصر آهن و نيز بازگو کننده دو دوران مختلف مابين ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سال پيش.

لازم به ذکر است که اين منطقه نيز سرنوشتي مشابه ديگر مناطق تاريخي آذربايجان داشته است٫ يعني سارقان و حفاران غير مجاز اقدام به تخليه قبور و جمع آوري اشيا نموده اند. اين سارقان که اغلب در دسته هاي ۲ نفري اقدام به نبش قبر ميکنند در همه جاي آذربايجان فعاليت ميکنند ولي کار تخليه شهريئري نميتواند کار اين سارقان باشد٫ چرا که سخن از محوطه اي نزديک به ۶۰۰ هکتار ميرود و آثار بدست آمده نيز در عمقي بين ۲ تا ۵ متر قرار داشته اند. نبود تجهيزات و زمان کافي براي سارقاني که تحصيلات آکادميک و ماشين آلات حفاري ندارند شائبه تخليه محوطه توسط نيروهاي مجهزتر و بزرگتر را قوت ميبخشد.

مناطق خاصي در آذربايجان هستند که توسط پسر هاشمي رفسنجاني و پسر مسلم ملکوتي قرق شده اند و کسي اجازه نزديک شدن به آنها را ندارد. اين مناطق اغلب توسط سپاه محافظت ميشوند و حفاريهاي انجام يافته نيز با سرپرستي ح-مهدوي ميباشد که از دانشجويان باستانشناسي و فارغ التحصيل از آلمان ميباشد.

امروز اکثر فعالان آذربايجاني نسبت به تاراج گذشته مان ساکت نشسته اند. تنها ترين موردي که سر زبانهاست ارک تبريز است که بعد از چند سال پيگيري توسط دکتر اعلمي هنوز به جائي نرسيده است. ولي مناطق ديگر چه؟ آثار قديميتر و کليديتر در زمينه اثبات حضور تاريخي تورکها در آذربايجان چه؟ چرا بايد فرداي خود را از امروز تباه کنيم؟ چرا نبايد تاريخ و اسناد خود را از امروز محافظت نکنيم؟

اينها سوالاتي هستند که شما آذربايجانيها بايد پاسخ دهيد.

سلسله اخبار زير از سايتهاي رژيم فارس جمع آوري شده اند و مراحل کاري براي محافظت (=تخريب در آذربايجان) شهريئري را شرح ميدهد.

باي بک

نقش جهان در اصفهان ( فارسستان)



رفع خطر (خراب شدن پشت صحنه٫ نه مانند خرابي خود اثر در ارک يا شيخ صفي يا … در آذربايجان) از اثر جهاني نقش جهان در اجلاس يونسكو اعلام مي‌شود

دقت: آثار تاريخي مشهور در ايران عمدتا به دوران امپراطوريهاي مختلف تورک مربوط ميشوند ولي نقاط استقرار آنها داراي اهميت است. به عنوان مثال ارک در تبريز قرار دارد و نقش جهان در اصفهان (تورکستان و فارسستان)٫ اولي محکوم به فناست و ديگري تبديل به نمادي از تاريخ فارسها ميشود!! آيا اين دوگانگي در برخورد توجيهي دارد؟ بلي٫ تحريف تاريخ تورک و استفاده از آن براي تاريخ سازي براي فارسها.

استفاده سياسي و ابزاري از اسلام نيز به عنوان سلاحي در دست تحريف گران بدل شده است. اسلام شيعي-صفوي و اسلام سني-عثماني را بهانه اي براي ايجاد دشمني بين ملت تورک قرار داده اند. تورکهاي صفوي و تورکهاي عثماني تنها به خاطر دين با هم جنگيده اند نه به خاطر تفاوتهاي نژادي که فارسها مدعي هستند.

سي‌يكمين اجلاس جهاني يونسكو امروز 2 تير 86 (برابر با 23 ژوئن 2007) در شهر كريس چرچ نيوزلند آغاز به كار كرده است. به گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، خبر رفع خطر از اثر جهاني نقش جهان در اين اجلاس اعلام مي شود.

“سعيد بكتاش”، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان در اين‌باره به CHN گفت: «در پي هماهنگي ميان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، و مسئولان شهري اصفهان، شوراي شهر ،شهرداري و استانداري، با تعديل برج جهان‌نما به ميزاني كه كارشناسان يونسكو در قطعنامه خود خواستار آن شده بودند، اثر جهاني نقش جهان از خطر قرار گرفتن در فهرست ميراث در خطر ، ايمن ماند.»

وي افزود: «اين موضوع در سفر اخير كارشناس يونسكو در تهران نيز بررسي شد تاناكوچي نيز اعلام كرد در گزارشي كه به همين منظور به يونسكو مي دهد، تعديل ارتفاع برج جهان‌نما و رفع خطر از نقش جهان اصفهان نيز قيد مي شود.»

به گفته بكتاش قرار است در سي‌يكمين اجلاس جهاني يونسكو خبر رفع خطر از ميدان نقش جهان اعلام شود.

پيش از اين نيز گزارشي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر تعديل بخشي از برج جهان نما به يونسكو داده شده بود كه در اجلاس سي‌ام، كميته ميراث جهاني در آخرين قطعنامه خود خواستار تعديل كامل برج جهان نما تاميزان درخواست شده كارشناسان اين مركز شدند.

برج جهان‌نما با ارتفاع نزديك به 50 متر در 700 متري ميدان نقش جهان ساخته شده بود كه منظر آسماني اين اثر جهاني را خدشه دار كرده بود. به همين علت يونسكو با تهديد اين موضوع كه ميدان نقش جهان به همين علت در فهرست ميراث در خطر قرار مي‌گيرد، خواستار تعديل برج جهان نما تا ارتفاع 24 شده بود.

سعيد بكتاش با قدرداني از حمايت‌هاي دولت براي تعديل برج جهان‌نما اظهار اميدواري كرد در پي سعي و كوشش انجام شده، خبرهاي خوبي از محل برگزاري اجلاس جهاني يونسكو بشنويم.

پرونده ثبت 127 اثر اصفهان زير دستان كميته جهاني يونسكو

در پي بازديد “فرانچسكو باندرين”، رئيس دفتر مركز ميراث جهاني از اصفهان، مسئولان شهري و سازمان ميراث فرهنگي اين شهر تاريخي خواستار ثبت محور فرهنگي تاريخي اصفهان با الحاق به ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني شدند كه با راي مثبت باندرين، اين طرح مورد استقبال قرار گرفت.

بكتاش دراين‌باره به ميراث خبر گفت: «پرونده‌اي به همين منظور تا اواخر سال گذشته آماده و در بهمن ماه سال 85 تقديم كميته جهاني يونسكو شد. قرار بود اين پرونده كه با پرونده تعديل جهان‌نما آماده شده بود مورد ارزيابي و نگاه كارشناسي مسئولان يونسكو قرار گيرد تا براي رفع مشكلات پرونده زودتر اقدام شود.»

به گفته وي قرار بود در اين اجلاس به اين موضوع نيز رسيدگي شود و نقص‌هاي پرونده به نماينده ايران گفته شود تا كل مجموعه كه شامل 127 اثر تاريخي فرهنگي است، در سال 2009 در فهرست ميراث جهاني به ثبت برسد.

از جمله آثار مهمي كه در اين محور قرار است با الحاق به ميدان نقش جهان اصفهان به ثبت برسند مسجد جامع، بازار اصفهان، خيابان چهارباغ، عمارت‌هاي چهل‌ستون و هشت‌بهشت و پل‌هاي تاريخي سي و سه پل و پل خواجو است.

اين نخستين باري است كه چنين حجم عظيمي از آثار تاريخي فرهنگي در اجلاس جهاني يونسكو به صورت يك پرونده الحاقي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

به علت آماده نشدن كليساهاي شمال غرب كشور در سال گذشته ،امسال هيچ اثري از ايران در فهرست آثار جهاني به ثبت نمي رسد.

میدان نقش جهان مجموعه بزرگی از ساختمان‌های دوره صفوی (امپراطوري تورک-اسلامي) در شهر اصفهان است.

پیش از آن‌که شهر اصفهان به پایتختی صفویه برگزیده شود در این میدان باغی گسترده وجود داشته است بنام «نقش جهان». در دوره شاه عباس اول، آن باغ را تا حدود امروزی آن گسترش داده‌اند و در پیرامون آن مشهورترین و عظیم‌ترین بناهای تاریخی اصفهان مانند مسجد جامع عباسی (در ضلع جنوبی)، مسجد شیخ لطف‌الله (در ضلع شرقی)، عمارت عالی‌قاپو (در ضلع غربی) و سردر قیصریه (در ضلع شمالی) ساخته شده است. طول این میدان از شمال به جنوب بالغ بر ۵۰۰ متر و عرض آن حدود ۱۶۵ متر است.

این میدان در سدهٔ یازدهم هجری قمری (سدهٔ هفدهم میلادی) یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان بوده است و در دوره شاه عباس و جانشینان او محل بازی چوگان، رژهٔ ارتش، چراغانی، و محل نمایشهای گوناگون بوده است. دو دروازه سنگی چوگان از آن دوره هنوز در شمال و جنوب میدان از شکوه دیرین آن حکایت می‌کند.

شرح مفصل این میدان را جهانگردان نامدار اروپایی مانند شوالیه شاردن فرانسوی، تاورنیه، پی‌یترو دولاواله، سانسون، انگلبرت کمپفر و دیگران که از پایتخت صفوی دیدن کرده‌اند، بدست داده‌اند.

مقبره پايه گذاران امپراطوري صفوي در آذربايجان مورد بيمهري فارسهاست



فارسها براي پيشرفت و شناساندن اصفهان از امپراطوري تورک صفوي بهره ميبرند ولي مقبره پايه گذاران اين امپراطوري در آذربايجان مورد بيمهري آنهاست

باي بک-ه اؤزل: فارسها براي پيشرفت و شناساندن اصفهان از امپراطوري تورک صفوي بهره ميبرند* ولي مقبره پايه گذاران اين امپراطوري در آذربايجان مورد بيمهري آنهاست **.

* تفاهم نامه نهايي برگزاري نمايشگاه قرن اصفهان در لوور امضا شد

تفاهم نامه نهايي برگزاري نمايشگاه “قرن اصفهان” فرهنگ و هنر ايران در دوره صفويه صبح امروز هفتم خرداد 86 در دفتر رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ميان دو موزه ملي ايران و موزه لوور امضا شد.

به گزارش ميراث خبر در اين تفاهم نامه كه ميان “محمد رضا كارگر”، مدير موزه ملي ايران و “هانري لوآرت” مدير موزه لوور امضا شد، موارد همكاري دو موزه در انتخاب و انتقال اشياي تاريخي مربوط به دوران تاريخي صفوي مشخص و موارد معين عنوان شد .

در مراسم امضاي تفاهم نامه “اسفنديار رحيم مشايي” رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كشور، “برنار پولتي” سفير جمهوري فرانسه در تهران، “سيد طاها هاشمي” رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و “ونسان گريمو” رئيس دفتر همكاري‌هاي فرهنگي فرانسه حضور داشتند.

نمايشگاه “قرن اصفهان” يكي از نمايشگاه‌هاي فرهنگي مهم جهان است كه قرار است اول اكتبر 2007 (نهم مهر 1386) با همكاري موزه ملي ايران در موزه لوور برگزار شود.

هدف از برگزاري اين نمايشگاه ارائه هنر دوره صفويه به عنوان بخشي مهم از تاريخ ايران است.

همچنين اين نمايشگاه در چار چوب آماده كردن بخش هنرهاي اسلامي موزه لوور است كه در سال 2009 برگزار مي شود.

نمايشگاه “قرن اصفهان” جوانب مختلف دوره صفويه از جمله معماري، پوشاك، كتاب، خوشنويسي، مينياتور، فلز،‌چوب، سفال، بحث‌هاي ايدئولوژيكي و فرهنگي و هنر و تمدنش در بر مي گيرد.بب.

رحيم مشايي پيش از امضاي تفاهم نامه با مثبت خواندن روابط فرهنگي ميان ايران و فرانسه گفت:« ما براي موزه لوور جايگاه كاملا خاصي در روابط ميان خود و فرانسه قائل هستيم . اميدواريم سفر مدير اين موزه موجب ارتقاي همكاري‌ها و توسعه روابط دو كشور باشد.»

وي با سپاس از مدير موزه لوور در جريان تغيير نام خليج فارس از اسناد اين موزه گفت:« اميدواريم كه كارهايي كه در بخش‌هاي پژوهشي و حوزه‌هاي ديگر به خوبي انجام شود و بتوانيم در آينده سطح اين همكاري‌ها را افزايش دهيم.»

مشايي با اشاره به برنامه سفر لوارت و مذاكرات وي در ايران گفت:«كارهايي كه در دو روز اخير انجام شده است و دوستان گزارش كردند را حركت خوبي مي‌دانم كه فرصت مناسبي را ميان ما به وجود آورده است.»

وي با اشاره به ملاقاتي كه در پاريس با مدير موزه لوور داشت، گفت:«اين نشست‌ها براي عملياتي كردن تفاهم‌نامه‌هاي ميان دو كشور بسيار موثر است. بخصوص برگزاري نمايشگاه صفويه و نمايشگاه هخامنشي در فرانسه و نمايشگاه هنر فرانسه در تهران اهميت زيادي دارد. ما امروز بناي فرهنگي موثري را در ميان خود قرار مي‌دهيم كه از رابطه ميان دو كشور خارج است و متعلق به مردم همه مردم جهان است.»

وي با اشاره به اين كه برگزاري نمايشگاه صفويه نزديكترين همكاري مشترك ميان موزه لوور و موزه ملي است، از مشايي دعوت كرد تا در افتتاحيه نمايشگاه شركت كند:« كنار اين برنامه‌ها همكاري‌هاي زيادي در زمينه‌هاي مختلف داريم كه مهمترين آن نمايش آثار فرانسوي موزه لوور در ايران است. ما به حضور در ايران اهميت قائل هستيم و سعي مي‌كنيم اين همكاري متقابل را در مورد موزه‌‌هاي ايران انجام دهيم.ماه اكتبر و حضور شما در موزه زمان مناسبي است كه برنامه اين نمايشگاه را مشخص كنيم .»

لوآرت برگزاري نمايشگاه بزرگ تمدن هخامنشي را سال 2011 و تجهيز بخش اسلامي موزه لوور در سال 2009 مهمترين برنامه‌هاي اين موزه دانست كه با كمك ايران برگزار خواهد شد.

وي برنامه مرمت الواح ميخي و انتشار كلكسيون ميخي دو موزه توسط خانم ساوويني و اقاي دكتر وطن دوست و ادامه برنامه‌هاي باستان‌شناسي ميان ايران و فرانسه در نيشابور را از ديگر برنامه‌هاي مشترك دانست.

در ادامه صحبت‌هاي وي مشايي با اشاره به برنامه‌هاي موزه لوور در مورد ارامنه از وي خواست تا ايران را در ثبت مجموعه كليساهاي ارامنه در ايران در يونسكو كمك كنند.

** ساماندهي بقعه شيخ صفي50 ميليارد ريال اعتبار مي خواهد

ساماندهي و مرمت بقعه شيخ صفي در صورت پرداخت اعتباري 50 ميليارد ريالي كامل مي شود.

“مسعود علويان صدر”، رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اردبيل در گفت و گو با ميراث خبر گفت :« سال گذشته طبق مصوبه دولت قرار بود 500 ميليون تومان اعتبار براي مرمت و ساماندهي بقعه شيخ صفي اختصاص داده شود اما از اين مبلغ تنها 140ميليون تومان در سال 85 پرداخت شد.»بب.

وي افزود:« در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اردبيل براي ساماندهي بقعه از اعتبار باقي مانده سال گذشته هزينه مي كند.»

به گفته رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اردبيل براي ساماندهي كامل اين مجموعه 50 ميليارد اعتبار ديگر نياز است.

بناهاي آرامگاهي بقعه شيخ صفي‌الدين اسحاق اردبيلي از مجموعه‌هاي بزرگ و مجلل صفويان در شهر اردبيل به شمار مي‌رود و به عنوان آرامگاه اجداد و شهرياران و شاهزادگان صفوي و برخي علماي آن عصر در مبحث هنر مذهبي ايران اعتبار ويژه دارد.

اين بقعه شامل تعدادي از بناهاي دوره‌هاي مختلف است كه نخستين بار شاه تهماسب آنها را به صورت مجموعه واحدي درآورد. بعدها شاه عباس بناهاي مهم ديگري به اين مجموعه افزود.

اكنون اين مجموعه پس از چندين قرن در شمار بناهاي تاريخي و هنري ايران به شمار مي‌آيد.

آنچه امروز از مجموعه بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي باقي مانده شامل مقبره شيخ صفي‌الدين معروف به گنبد الله الله، آرامگاه شاه اسماعيل اول، آرامگاه محي‌الدين محمد معروف به حرمخانه، عمارت چيني‌خانه، مسجد جنت‌سرا، تالار دارالحفاظ،‌، دارالحديث يا طاق متولي، صحن اصلي، محوطه شهيدگاه، خانقاه يا چله‌خانه، حياط پيشخان، حياط باغ و صحن است.

مرمت بقعه شيخ صفي به خاطر کشف آثار تاريخي٫ يکسال است متوقف شده است



مرمت بقعه شيخ صفي به خاطر کشف آثار تاريخي٫ يکسال است متوقف شده است

يوسفي افزود:« سازه هايي كه در زمان پهلوي ساخته شده است عملا باعث محدوديت كاوش در اين ناحيه شده است اين آثار كه روي حمام و آشپزخانه ساخته شده اند آثاري هستند كه معماري رسمي ندارندبنابر اين پس از حذف و برداشت اين آثار كاوش و حفاري ادامه دارد و به همين علت حل مساله مورد نظر مستلزم زماني چند ساله است .»

وي زمان كارمرمت را نامحدود عنوان كرد و به ميراث خبر گفت:« تا زماني كه بقعه به حيات خود ادامه مي دهد كارمرمت و حفاظت آن ادامه دارد.»

يوسفي از پيشرفت صدرصدي عمليات مرمت خبر داد و افزود:« عمليات مرمت در مقايسه با پنج سال گذشته 100 درصد پيشرفت داشته است و انجام كارها به اين شكل وبا اين سرعت و تخصص بي سابقه بوده است. و نسبت به دوره پهلوي پيشرفت كار از حيث كاوش– مرمت – حفاظت بي نظير است.»


--------------------------------------------------------------------------------


--------------------------------------------------------------------------------

كارشناس مرمت مجموعه شيخ صفي از توقف عمليات مرمت در ناحيه ديوار سمت راست حياط باغ شيخ صفي خبر داد .

“حسن يوسفي” به ميراث خبر گفت:«سال گذشته هنگام مرمت بخشي از ديوارسمت راست حياط باغ شيخ صفي (حياط شيخ) حين برداشتن فونداسيون براي تجديد ديوار اين ناحيه، به آثارمعماري كه قدمت آنها به قرن هشتم تا دوره صفوي مي رسد ،برخورد كرديم كه اين امر اكنون موجب شده براي كاوش بيشتر عمليات مرمت متوقف بماند. »

به گفته وي اين آثار شامل حمام و آشپزخانه (مطبخ) بقعه شيخ است.

يوسفي درمورد برنامه حفاظتي اين آثارافزود:«در حال حاضرآثار كشف شده ازطريق سازه هاي ايرانيتي و داربست هاي فلزي محافظت مي شوند.»

كارشناس مرمت سازمان ميراث فرهنگي اردبيل همچنين ازمحدوديت عمليات كاوش خبر داد : « سايت مورد نظردرسال 85 كاوش شد و از آنجا كه اين منطقه محدوده وسيعي از شمال مسجد جنت سرا، را شامل مي شود نيازمند كاوش وهمچنين گمانه زني بيشتر است .»

به گفته وي با توجه به اينكه ساخت سازهاي موجود دراين ناحيه كه از روزگار پهلوي به يادگارمانده و در حال حاضر كاربري هاي ديگري ازجمله استفاده از اين مكان به عنوان كارگاه سازمان ميراث فرهنگي دارد محدوديت هايي در برنامه كاووش اين ناحيه ايجاد شده است.»

يوسفي افزود:« سازه هايي كه در زمان پهلوي ساخته شده است عملا باعث محدوديت كاوش در اين ناحيه شده است اين آثار كه روي حمام و آشپزخانه ساخته شده اند آثاري هستند كه معماري رسمي ندارندبنابر اين پس از حذف و برداشت اين آثار كاوش و حفاري ادامه دارد و به همين علت حل مساله مورد نظر مستلزم زماني چند ساله است .»

وي زمان كارمرمت را نامحدود عنوان كرد و به ميراث خبر گفت:« تا زماني كه بقعه به حيات خود ادامه مي دهد كارمرمت و حفاظت آن ادامه دارد.»

يوسفي از پيشرفت صدرصدي عمليات مرمت خبر داد و افزود:« عمليات مرمت در مقايسه با پنج سال گذشته 100 درصد پيشرفت داشته است و انجام كارها به اين شكل وبا اين سرعت و تخصص بي سابقه بوده است. و نسبت به دوره پهلوي پيشرفت كار از حيث كاوش– مرمت – حفاظت بي نظير است.»

يوسفي قسمت عمده كشفيات سال 85 را حمام و آشپزخانه (مطبخ) و سردرعالي دروازه شيخ صفي عنوان كرد وخاطر نشان كرد كه از اين قسمت ها آثار سفالي قابل توجهي پيدا نشده است.

يوسفي همچنين از بازپيرايي و احياء سردرعالي بقعه شيخ صفي منتهي به دروازه عالي قاپو خبر داد.

وي همچنين ازساخت موزه سنگ در” محوطه شهيدگاه بقعه شيخ صفي خبر داد و افزود :« سنگ قبرهاي محوطه شهيدگاه ساماندهي و مستند نگاري شده اند و سنگ هاي شكسته در حال مرمت هستند و تا چند هفته آينده موزه تخته سنگ ها افتتاح مي شود.»

وي همچنين ازافتتاح كتابخانه تخصصي شيخ صفي درآينده نزديك خبر داد.

براي معرفي به يونسکو٫ بقعه شيخ صفي تعمير نميشود تا پرونده مردود شود



براي معرفي به يونسکو٫ بقعه شيخ صفي تعمير نميشود تا پرونده مردود شود

“شهريار عدل”، كارشناس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در گفتگو با ميراث‌خبر عنوان كرد كه اكنون كارشناسان سازمان در تلاشند دو پرونده جهاني آبشارهاي شوشتر و بقعه شيخ‌صفي را براي ثبت در فهرست يونسكو در سال 2009 آماده كنند.

وي افزود:«سازمان ميراث فرهنگي با توجه به نتايج اين تلاش‌ها پاييز امسال تصميم نهايي خود براي معرفي دهمين نامزد جهاني شدن در فهرست آثار جهاني يونسكو را قطعي مي‌كند.»

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري پاييز امسال تكليف دهمين اثر ايراني را براي ثبت در فهرست آثار جهاني يونسكو مشخص مي‌كند.

تاكنون هشت اثر تخت‌جمشيد، تخت‌سليمان، ميدان نقش‌جهان، پاسارگاد، چغازنبيل، بم و منظر فرهنگي‌آن، سلطانيه و بيستون در فهرست آثار جهاني يونسكو به ثبت رسيده‌اند.

ايران به دليل نقص پرونده قره كليسا، شانس جهاني شدن آن را در سي‌يكيمين اجلاس كميته ميراث جهاني در سال 2007 از دست داد.

قره‌كليسا سال 2008 يكبار ديگر بخت خود را براي جهاني شدن مي‌آزمايد.

“شهريار عدل”، كارشناس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در گفتگو با ميراث‌خبر عنوان كرد كه اكنون كارشناسان سازمان در تلاشند دو پرونده جهاني آبشارهاي شوشتر و بقعه شيخ‌صفي را براي ثبت در فهرست يونسكو در سال 2009 آماده كنند.

وي افزود:«سازمان ميراث فرهنگي با توجه به نتايج اين تلاش‌ها پاييز امسال تصميم نهايي خود براي معرفي دهمين نامزد جهاني شدن در فهرست آثار جهاني يونسكو را قطعي مي‌كند.»

عدل آبشارهاي شوشتر را يكي از شاهكارهاي سازه‌هاي آبي تاريخي دانست و بقعه شيخ‌صفي را با توجه به نقش خاندان صفوي در تاريخ ايران و جهان حائز شرايط جهاني شدن برشمرد.

به اعتقاد وي بقعه شيخ صفي كه مقبره جد خاندان صفوي است ، از لحاظ معماري اهميت بسياري دارد.chn

بازار اراك رو به ويراني؛ كارشناسان نمي‌توانند كاري كنند



بازار اراك رو به ويراني؛ كارشناسان نمي‌توانند كاري كنند
http://www.chn.ir/news/?section=2&id=42755

بازار اراك رو به ويراني؛ كارشناسان نمي‌توانند كاري كنند
70 ميليون تومان اعتبار براي اجرايي شدن پروژه احيا بازار اراك درنظر گرفته شده اما كارشناسان معتقدند اين اعتبار براي احياي دوباره وسعت 22 هكتاري استان‌مركزي بسيار اندك است.
سراي فرش فروش هاي بازارقديمي اراك

خبرگزاري ميراث فرهنگي _ گروه ميراث فرهنگي _ اگر چه امسال 70 ميليون تومان اعتبار براي اجرايي شدن پروژه ساماندهي و مرمت بازار اراك در نظر گرفته شده است اما كارشناسان معتقدند اين اعتبار براي احياي دوباره بازار بسيار اندك بوده و نمي توان براي نجات وسعت 22 هكتاري شاهرگ حياتي اقتصاد استان مركزي اقدامات مناسبي انجام داد.

اين درحالي است كه به گفته كارشناسان ميراث فرهنگي، بازار اراك با 21 سرا و تيمچه هم رديف بازار تبريز ،زنجان ،تهران، خوي، دامغان و از برخي جهات وكيل شيراز قرار دارد.

"محمد ايرانشاهي"،مدير پروژه ساماندهي بازار اراك با اظهار تاسف از وضعيت كنوني مهمترين اثر تاريخي اراك، به ميراث خبر مي گويد :« اين بازار داراي سراها و بخش هاي متعددي بوده كه هر كدام داراي ارزش و اهميت بسياري از نظر تاريخي و هويتي براي مردم اراك است و نبود اعتبارات مناسب اين بنا را به ويراني مي كشاند .»

به گفته كارشناسان ميراث فرهنگي استان مركزي، از اين اعتبارات 70 ميليون توماني ، 30 ميليون تومان آن جزو بدهي هاي پيشين سازمان استان مركزي نسبت به مجري طرح بوده و اين مقدار اعتبارات نمي تواند پاسخگوي مرمت و ساماندهي حتي بخش كوچكي از يكي از سراها اين فضاي وسيع باشد .

اين كارشناس به CHN مي افزايد :« اين مقدار اعتبارات تنها براي احداث و احيا سردر بازار كافي است و امكان ساماندهي بخش هاي ديگر آن وجود ندارد .»

ايرانشاهي امكان فعاليت در كارگاره هاي مرمتي اين بازار را با وجود اين اعتبارات اندك غير قابل امكان مي داند و تاكيد مي كند :« دستكم براي بازسازي و احيا سراهاي بازار اعتباري در حدود 5 ميليارد تومان لازم است.»

نبود اعتبارات كافي درحالي است كه طبق گفته هاي كسبه بازار تاريخي اراك، در حال حاضر بازار بافت زنده و پوياي خود را از دست داده و مرمت هاي غير اصولي ساختار كهن آن را خدشه دار كرده است.

نبود امكانات رفاهي مناسب و ايمني در برابر حوادث غير مترقبه همچون آتش سوزي ها و كف پوش هاي نامناسب بازار مشكلات عديده اي براي عبور و مرور به وجود آورده و حتي گذر قديمي بازار شرقي و غربي نيز در سال هاي اخير به دنبال انجام اقدامات عمراني و راهسازي ، تخريب و تبديل به خيابان شده است .

در همين حال كارشناسان ميراث فرهنگي نيز از نفوذ رطوبت در پي و بدنه تك بناهاي تاريخي باقي مانده از بازار اراك خبر مي دهند و عنوان مي كنند رطوبت سقف ها و پيكره هاي قديمي اين بازار را فراگرفته است.

بازار اراك به مرکزيت چهار سوق داراي دو مسير شمالي- جنوبي ( طولي ) و شرقي- غربي است که از چهار جهت به دروازه هاي شهر ( قبله ، راهزان ، شهر جرد ، حاج علنقي ) متصل مي شود ؛ بدان معني که با توجه به برج و باروهاي شهر ، ورودي شهر نيز از چهار سوي ، از بازار آغاز مي شود.

اين مرکز تبادل اقتصادي به نحوي استقرار يافته که در حالت مجاز مستقل بودن از نظر فضايي ، به عنوان محور اصلي کالبد شهر ، بر تمام شهر استيلا داشته باشد.

بازار شهر قديمي ، در دروازه هاي خود نيازمندي هاي خريد مسافران را مرتفع مي سازد و بر طول خود و در چهار جهت ، محل عرضه کالاهاي مختلف است .
فاطمه علي اصغر

ميراث آذربايجان در آتش ارمنستان سوخت



ميراث آذربايجان در آتش ارمنستان سوخت
http://www.chtn.ir/newsshow.aspx?ID=20496

با وجود تلاش‌هاي بسيار و هشدارهاي اتحاديه اروپا و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي اعمال خرابكارانه نيروهاي ارمنستان همچنان ادامه دارد

ميراث آذربايجان در آتش ارمنستان سوخت



مقامات عاليرتبه آذربايجان اعلام كردند، با گسترش آتش‌سوزي‌هاي ايجاد شده توسط نيروهاي نظامي ارمنستان كه در نواحي مرزي تحت كنترل آذربايجان صورت گرفته خسارت‌هاي بسياري به آثار تاريخي و مذهبي دهكده "اگدم" وارد شده است.

به گزارش ميراث آريا(CHTN)، گسترش حريق تا گورستان‌هاي سرزمين‌هاي مرزي و مقبره "آقاميرعلي" كه محل زيارت مردم محلي دهكده "اگدم" است و نيز وزش باد و طوفان كه سبب رسيدن شعله‌هاي آتش به مناطق مسكوني شده مانع از بيرون آمدن مردم از منازل و رفتن به گورستان و زيارتگاه‌ها شده است.

اعضاي پارلمان آذربايجان با تأكيد بر اينكه آتش زدن گورستان‌ها و بناهاي تاريخي و مذهبي اعمالي خرابكارانه و برخلاف قوانين بين‌المللي است اعلام كردند سال‌ها است كه مردم دهكده‌هاي مرزي شاهد حضور نيروهاي ارمني و تيراندازان نيروهاي نظامي هستند و اين امر مانع از حضور آنها در گورستان‌ها و زيارت اقوام فوت شده‌شان مي‌شود.

"پاشايوف"، از اعضاي پارلمان آذربايجان گفت: با وجود تلاش‌هاي بسيار و هشدارهاي اتحاديه اروپا و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي اعمال خرابكارانه نيروهاي ارمنستان همچنان ادامه دارد و نه تنها در سرزمينه‌هاي اشغال شده بلكه در مناطق مرزي و تحت كنترل آذربايجان مشكل‌ساز است و خواستار برخوردهايي جدي‌تر شد.

تاريخ پنهان مانده آذربايجان در پشت سد گلابر نابود خواهد شد



تاريخ پنهان مانده آذربايجان در پشت سد گلابر نابود خواهد شد:

http://www.11007.baybak.com/?p=3092
هفت اسكلت انسان متعلق به‌دوران “مس و سنگ” در منطقه سد گلابر زنجان كشف شد
قدمت فضاهاي مسكوني اين محوطه‌ي تاريخي به شش‌هزار سال مي‌رسد
سرپرست هيات كاوش، بررسي و شناسايي منطقه‌ي سد “گلابر” زنجان، از كشف هفت اسكلت انسان متعلق به دوران “مس و سنگ” در اين منطقه خبر داد.

كارشناس باستانشناسي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان بابيان اينكه عمليات كاوش در اين‌منطقه به‌پايان رسيده است افزود: در جريان اين كاوش، يك قلعه متعلق به‌دوره اشكاني و اسلامي در بالاي تپه تاريخي شناسايي و مورد مطالعه قرار گرفت.

“ابوالفضل عالي” روز پنجشنبه به‌خبرنگار ايرنا گفت: اسكلت‌هاي كشف شده از اين محوطه‌ي تاريخي مربوط به كودك و نوزاد مي‌باشد.

وي افزود:اين اسكلت‌هااز داخل فضاهاي مسكوني اين محوطه‌ي تاريخي كه قدمت آن به شش‌هزار سال مي‌رسد، كشف شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، عالي، اظهار داشت: نمونه‌اي از اسكلت‌هاي مكشوفه جهت مطالعه و بررسي علل مرگ اين افراد، در اختيار يك انسان‌شناس قرار داده خواهد شد.

به‌گفته‌ي وي، اين قلعه و تپه تاريخي پس‌از آبگيري سد گلابر به‌صورت جزيره‌اي حفظ خواهد آمد.

مسوول روابط عمومي سازمان “ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري” استان زنجان نيز گفت: كاوش در اين محوطه‌ي تاريخي از ‪ ۲۰‬ارديبهشت ماه امسال آغاز شد و ‪ ۱۵‬مهرماه‌جاري نيز خاتمه يافت.

قلعه كيقباد پس از صدها سال زندگي مرگ را تجربه مي كند



قلعه كيقباد پس از صدها سال زندگي مرگ را تجربه مي كند

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=42961

اگر چه سفال‌هاي به‌دست آمده از قلعه كيقباد تنگه هملون نشان مي دهد ،اين محوطه تاريخي به قرون 4 و 5 هجري بر مي گردد اما روز به روز اين محوطه به نابودي نزديكتر مي شود.

قلعه اي تاريخي

خبرگزاري ميراث فرهنگي _ گروه ميراث فرهنگي _ اگر چه سفال‌هاي به‌دست آمده از قلعه كيقباد تنگه هملون نشان مي دهد ،اين محوطه تاريخي به قرون 4 و 5 هجري بر مي گردد اما روز به روز اين محوطه به نابودي نزديكتر مي شود.

"ناصر پازوكي"،كارشناس بررسي و شناسايي آثار تاريخي شميران با اظهار تاسف از وضعيت نامناسب اين قلعه تاريخي به ميراث خبر ، مي‌گويد :« بسياري از بخش هاي قلعه كيقباد به به كلي نابود شده و حفاري‌هاي غيرمجاز در آن نيز موجب مخدوش شدن چهره اوليه‌اش شده است. با اين وجود اين قلعه هنوز داراي ارزش علمي فرهنگي بوده و ثبت و ضبط آن مي‌تواند زمينه را براي مطالعات بيشتر و كاوش علمي در آن فراهم كند.»

به گفته اين كارشناس قلعه كيقباد افزون بر آن كه در مواقع هجوم،نا امني و آشوب به عنوان پناهگاه مورد استفاده اهالي روستاهاي اطراف قرار مي‌گرفت، در زمينه نظارت و بازرسي تردد يكي از راه‌هاي رودبار قصران به ناحيه مازندران نقش مهمي را ايفا مي كرد.

به گفته وي اين اثر ديرينه مهر 82 به شماره 10401 در زمره آثار ملي قرار گرفته است.

پازوكي درباره چگونگي شكل گيري اين اثر تاريخي توضيح مي دهد:« در سطح قلعه آثاري از معماري، سنگ و گل ديده مي‌شود. اين قسمت از اين اثر تاريخي بر اثر حفاري‌هاي بسيار به طور كامل مضطرب و دگرگون شده و آثاري از هويت اوليه آن قابل رويت نيست.»

رييس سابق اداره ميراث فرهنگي و گردشگري تهران در ادامه اين گفته ها مي افزايد:« قسمت دوم سطح قلعه فضاهاي غارمانند سه طبقه‌اي است كه در زير فضاي اوليه قلعه وجود دارد. اين غارها داراي ابعاد مختلف بوده و رو به سمت شرق دارند. اين سه غار داراي پنجره‌هايي با اشكال نامنظم و ابعاد مختلف بوده كه ضمن تامين روشنايي آنها، امكان كنترل جاده را فراهم مي كند كف اين غارها مانند سطح قلعه بسيار حفاري شده وهويت اوليه آن نامشخص است.»

به گفته پازوكي اين قلعه مي توانست كنترل تنگه هملون و امنيت بخش شمالي آن يعني ناحيه شمشك، دربندسر و ساير ييلاقات منطقه را تامين كند و جمع آوري اطلاعات درباره آن بسيار مهم است.

خانه ستارخان , “بر کاخ ستمکاران، تا خود چه رسد خذلان



”خانه ستارخان , “بر کاخ ستمکاران، تا خود چه رسد خذلان

نه تنها انقلاب مشروطه را به بايگانی سپرده اند، بلکه ياد و خاطر و خانه ستارخان را هم بدست تاراج کنندگان سپرده اند
http://www.azadtabriz.com/news/?p=7324

آزاد تبریز- اين دو عکس، يکی خانه ستارخان را در اوج خيز انقلابی مردم تبريز برای آزادی و عليه استبداد نشان ميدهد و ديگری خانه ستارخان را در جمهوری اسلامی. محله بخش 5 تبريز. از خانه هزار متری ستارخان 700 متر آن از بين رفته و 300 متر باقی مانده آن را هم پيمانکاران خريده اند تا برج بسازند. نه تنها انقلاب مشروطه را به بايگانی سپرده اند، بلکه ياد و خاطر و خانه ستارخان را هم بدست تاراج کنندگان سپرده اند.


“ما بارگه داديم، اين رفت ستم بر ما
بر کاخ ستمکاران، تا خود چه رسد خذلان”

شهرداري تبريز در باغميشه تبريز را تخريب كرد



شهرداري تبريز در باغميشه تبريز را تخريب كرد
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=568747
شهرداري تبريز در باغميشه تبريز را تخريب كرد

خبرگزاري موج -
"در" باغميشه تبريز كه جز آثار تاريخي ثبت شده استان آذربايجان شرقي است از سوي شهرداري اين بخش تخريب شد.


به گزارش موج به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، "خداوردي كريمي نژاد" سرپرست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي با بيان اينكه سازمان با شكايت از مسئولان شهرداري، منتظر راي دادگاه است، گفت: شهرداري پيش از تملك و تخريب بناهاي تاريخي بايد از سازمان ميراث فرهنگي استعلام كند.
وي با بيان اينكه به دنبال جلوگيري از تخريب اين بنا است، افزود: در حال حاضر سازمان در حال پيگيري پرونده و منتظر راي دادگاه است.
اين درحالي است كه شهرداري تبريز با ارسال نمابري به خبرگزاري اعلام كرده كه طرح احداث مجتمع تجاري و خدماتي درب با غميشه داراي مجوز و مصوبه قانوني است و ادعاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مبني بر غير قانوني بودن اين طرح كذب است.
كريمي نژاد با اشاره به اين نمابر از مسئولان شهرداري خواست تا مجوز احداث مجتمع را بدون تحريف به سازمان ميراث فرهنگي استان ارسال كنند.
سرپرست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي تصريح كرد: شهرداري براي اثبات كار خود بايد بند 14 كميسيون ماده 5 مجوز را به سازمان ميراث فرهنگي ارائه كند.
بنابر اين گزارش ، در باغميشه به دليل واقع شدن در پشت عمارت عالي قاپو (شمس العماره) به دروازه عالي قاپو معروف است.


تخریب "در" تاریخی مجتمع تجاری باغمیشه توسط شهرداری تبریز
"در" باغمیشه تبریز که جزء آثار تاریخی ثبت شده استان آذربایجان شرقی است از سوی شهرداری این شهر تخریب شد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، سازمان میراث‌ فرهنگی آذربایجان شرقی خواستار ارایه مجوز تحریف نشده شهرداری برای مجتمع تجاری باغمیشه شد.

سرپرست سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه سازمان با شکایت از مسئولان شهرداری این استان، منتظر رای دادگاه است، گفت: شهرداری پیش از تملک و تخریب بناهای تاریخی باید از سازمان میراث فرهنگی استعلام کند.

خداوردی کریمی نژاد با بیان اینکه به دنبال جلوگیری از تخریب این بنا است، ادامه داد: درحال حاضر سازمان به دنبال پیگیری این پرونده و منتظر رای دادگاه است. این درحالی است که شهرداری تبریز با ارسال نمابری به خبرگزاری‌ها اعلام کرده که طرح احداث مجتمع تجاری و خدماتی در باغمیشه دارای مجوز و مصوبه قانونی است و ادعای سازمان میراث فرهنگی استان را مبنی بر غیر قانونی بودن این طرح کذب دانست.

وی با اشاره به این نمابر از مسئولان شهرداری خواست تا مجوز احداث مجتمع را بدون تحریف به این سازمان ارسال کنند.

سرپرست سازمان میراث ‌فرهنگی آذربایجان شرقی تصریح کرد: شهرداری برای اثبات کار خود باید بند 14 کمیسیون ماده پنج مجوز را به سازمان میراث فرهنگی ارایه کند.

بنابراین گزارش؛ "در " باغمیشه به دلیل واقع شدن در پشت عمارت عالی قاپو (شمس العماره) به دروازه عالی قاپو معروف است.

خانه ملکه قاجار در احاطه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران است



خانه ملکه قاجار ایران، با قدمت 135 ساله، امروز در احاطه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران است

http://www.chnphoto.ir/gallery.php?gallery_uid=185&lang=fa

شهردار تبريز اجازه مرمت سردر بازار سماورسازان را به ميراث فرهنگي نداد



شهردار تبريز اجازه مرمت سردر بازار سماورسازان را به ميراث فرهنگي نداد
http://www.chn.ir/news/?section=2&id=42627

شهردار تبريز اجازه مرمت سردر بازار سماورسازان را به ميراث فرهنگي نداد
شهرداري تبريز بازار سماورسازان تبريز را فاقد ارزش تاريخي دانست و از مرمت آن توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان جلوگيري كرد.
نمايي از بازار تبريز

خبرگزاري ميراث فرهنگي_گروه ميراث فرهنگي_شهرداري تبريز از مرمت سردر بازار سماورسازان توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري جلوگيري كرد.

بازارچه تاريخي سماورسازان در مجاورت در باغميشه تبريز به همراه ساير بازارچه‌هاي سنتي تبريز، از جمله قرينه آن در خيابان خاقاني يعني بازارچه‌ي سنتي (رهلي بازار يا كهنه بازار) و دروازه خيابان (دميرقاپو) به مثابه دو جزء از پيكر و اجزاي بازار سنتي بزرگ تبريز است كه با فاصله اندكي از آن در مجاورت دروازه‌هاي قديمي شهر تبريز بنا شده‌اند.

"چتروز"، معاون حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در گفتگو با ميراث‌خبر از توقف عمليات مرمت سردر اين بازار توسط شهرداري خبر داد.

به گفته وي شهرداري به دليل آنكه اعتقاد دارد بازار سماورسازان فاقد ارزش تاريخي است ،از مرمت آن توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي جلوگيري به عمل آورده‌است.

اين بازار همانند بازار سنتي "كهنه بازار" مسقف با تزئينات آجري بوده‌است.

نماهاي آْجري آن بعد بر اثر از بي توجهي مسئولان و كسبه زير سنگ‌هاي سفيد پنهان شده است.
زهراكشوري

مسئولان حوزه هنري تنها بادگير تهران و آب انبار قاجار را ویران کردند



ميراث فرهنگي
از طريق آتش‌سوزي عمدي، مسئولان حوزه هنري تنها بادگير تهران و آب انبار قاجار را ویران کردند!

ارسال خبر: 1 آبان 1386 (13:24)
كارشناس فني سازمان ميراث فرهنگي استان تهران خبرداد :
تخريب آثار تاريخي در حوزه هنري

استان: تهران http://www.chtn.ir/newsShow.aspx?ID=20810
شهرستان: تهران
آثار تاريخي شهر تهران بار ديگر قرباني بي‌توجهي شد و عده‌اي از ناآگاهان اقدام به تخريب بخشي ديگر از آثار تاريخي متعلق به دوره قاجار كردند.

اين‌بار مسئولان حوزه هنري آب انبار تاريخي متعلق به دوره قاجاري را در جريان ساخت و سازهاي حوزه هنري، در اقدامي ناگهاني و از طريق آتش‌سوزي تخريب كردند.

مهدي معمارزاده" كارشناس فني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران با اعلام اين خبر به ميراث آريا( CHTN) گفت: ساخت بناي جديدي در محوطه حوزه هنري باعث كشف آب‌انباري از دوره قاجار شد كه متأسفانه عده‌اي اقدام به تخريب آن كرده‌اند.

كارشناس فني سازمان ميراث فرهنگي استان تهران خاطر نشان كرد: عده‌اي در روز جمعه آتش‌سوزي راه انداخته و مأموران آتش‌نشاني به هنگام خاموش كردن آتش ، آب‌انبار كشف‌شده در حوزه‌ هنري را تخريب كرده‌اند.

معمارزاده درباره دلايل آتش‌سوزي خاطرنشان كرد: شواهد نشان مي‌دهد كه مسئولان حوزه‌ هنري، آب‌انبار جديد را خراب كردند تا راحت‌تر به ساخت و سازها ادامه دهند.

معمارزاده در بخش ديگر گفتگوي خود با ميراث آريا درباره تخريب بادگيرهاي اين محوطه نيز گفت: علاوه بر آب‌انبار ، تنها بادگير تهران نيز تخريب شد.

خاطرنشان مي‌شود، اين نماد 20 متري واقع در محوطه حوزه‌ هنري بنا به نظر كارشناسان حدود 150سال سابقه ‌تاريخي داشته است.

اين نماد ، پوششي بر آب‌انبار قديمي حوزه هنري بوده كه جزء آثار ثبت‌شده‌ تاريخي شهر تهران در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري است.